mät och simulera - mycket lärorikt
När jag antog att din kontaktorspole på 8 Watt har 1/10 i reaktans av resistansen - dvs 0.8 VAr så fick jag fram att den hade seriesistans av 6547 Ohm och 2.084 Henry - ett av många förslag till snubber som inte ger överslängar var då lämplig med 47 nF i serie med just 6547 Ohm... både öppningen och slutningen är i stort sett helresitiv karaktär trots induktansen på flera Henry
För stora C med låg serieresistans ger också ganska stor spänningar när kontakten öppnar och/eller strömpikar över reläkontakterna när den sluter igen. och beroende på koppling kan man beroende på faslägen och position på 50 Hz envelopen får en spänninsgfördubbling just när brytare bryter och likaså för stora snubberkondingar över reläkontakten (istället för över kontaktorspolen) kan göra att det leder så mycket ström genom snubbern och därmed driver kontaktorspolen att kontaktorn inte släpper - med tex 0.47 uF så halverar du i stort sett bara strömmen genom kontaktorn när brytare bryter.
Snubbern bör placeras där induktansen är dvs. över spolens anslutningr ungefär som frihjulsdiod och sedan har man en mindre snubberkrets på kanske bara några hundra pF med serieresistans över styrreläets kontakter för att ta hand om snabba flanker beroende på induktans i till och från kablarna.
med andra ord lös 'problemen' där dom uppkommer och inte i andra ändan på en sladd och en ömtålig kontakt där...
Gnistsläckare till reläer
@ grym
på en spole så bör man ha en varistor över spolen
Varistorer är väldigt långsamma och släcker därför inte väldigt branta flanker. Jag skulle snarere rekommendera antiseriekopplade transientskyddsdioder efter många timmars labbande och utvärdering (förvisso på låg-likspänning).
men man kan exempelvis ha enbart ett motstånd, tar bort det värsta
Hur motiverar du det!?
på en spole så bör man ha en varistor över spolen
Varistorer är väldigt långsamma och släcker därför inte väldigt branta flanker. Jag skulle snarere rekommendera antiseriekopplade transientskyddsdioder efter många timmars labbande och utvärdering (förvisso på låg-likspänning).
men man kan exempelvis ha enbart ett motstånd, tar bort det värsta
Hur motiverar du det!?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Transientskyddsdioder är väl ändå inget vidare för växelspänning...
[Edit]
Hmm... dubbelriktade...
kanske http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... =70-156-88 ?
[Edit]
Hmm... dubbelriktade...
kanske http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... =70-156-88 ?
@ $tiff
kissreglen
ibland gör man saker för komplicarat, jag har gjort det för många gånger
visst funkart dioderna, men man behöver bara något som räddar kontakterna i ett relä, då räcker en varistor
och i små saker räcker en resistor tvärs över spolen, något som hindrar spänningen att dra iväg för mycket
det är ganska kul att kolla olika allternativ praktiskt med ett skop och se hur lite det behövs för att man ska få effekt
kissreglen
ibland gör man saker för komplicarat, jag har gjort det för många gånger
visst funkart dioderna, men man behöver bara något som räddar kontakterna i ett relä, då räcker en varistor
och i små saker räcker en resistor tvärs över spolen, något som hindrar spänningen att dra iväg för mycket
det är ganska kul att kolla olika allternativ praktiskt med ett skop och se hur lite det behövs för att man ska få effekt