Supermax-fräs -> CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

jo, det blir mycket bök, och det r jävligt dyrt att skicka maskiner.

letade efter en supermax när jag ramlade över min maskin
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

"och det r jävligt dyrt att skicka maskiner."
Du menar det... Kostnaden för själva maskinerna brukar inte sällan bli rätt mariginell i jämförelse... :shock:

Annars tror jag också att ett byte vore fint för bägge parter, blackadder verkar ju leta en verktygsmaskin och ni behöver en för motorblock, kommer dock inte ihåg storleken på din bridgeport, annars är det nog mindre jobb att bygga om den, skulle jag tro och den är nog stabilare med grövre verktyg, som sagt (om det är någon av de större modellerna, dvs)

Mycket Trevliga maskiner bägge två, som sagt men bridgeporten är nog mer åt "universalmaskin" hållet skulle jag tro den andra är nog, som sagt, ursprungligen tänkt för något snävare användningsområden.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Hmmm, är inne och kollar igenom HomeShopCNCs utbud. Hur menar de när de skriver ut alla vridmoment i oz/inch?
I min värld ska kraften (eller massan i detta fallet) multipliceras med distansen, inte divideras.. ?? :eh:
H.O

Inlägg av H.O »

Ja, jag vet inte hur dom (Amerikanarna alltså) specar sina "konstiga" värden ;-) men 100 oz/inch = 0.706Nm i alla fall....
Tottish

Inlägg av Tottish »

OK, Såg att de faktiskt var vänliga nog att skriva ut Ncm (eller N.cm för att vara exakt :D) i tabellerna för stegisarna.
Det betyder att man får en NEMA34 på 9Nm + G203V för under $300 (exkl frakt). Inte fy skam!

Ser tyvärr ut som att de bara har 16mm varianter när det kommer till kulskruvar. Kanske bäst att köpa dessa av Solectro så man slipper frakta runt långa, tunga paket över halva världen.

Annars:
Erfarenheter av HomeShopCNC? Någon som handlat där? Hur är support/leveranstid och dyl?

MVH
/Tottish
H.O

Inlägg av H.O »

16mm skruvar känns alldeles för klent, minst 25mm bör du nog ha. Det kan ju vara värt att jämföra lite priser, frakt från t.ex Tyskland borde inte bli så värst dyrt.

Tysk firma som säljer samma skruvar som Solectro.
Zapp Automation har kulskruvar, muttrar, motorer, lagerhus etc etc, frakten kostar £30 för upp till 30kg.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Tror jag blev lite kär i Zapp automation. Verkar ha det mesta och frakten var ju allt annat än blodig.

När det gäller kulskruvarna...
Dimension:
De hade 32mm kulskruvar till typ samma pris som 25mm så det är väl bäst att klämma i med ett par sådana? Tror vi får vänta med Z...

Stigning:
Finns i 5mm- och 10mm-utförande. Hur ska man tänka här? Värt att nämna är att det är olika mutter-alternativ till de olika stigningarna:
Till 5mm-varianten kan man köpa en enkel mutter (ZPSF) för £33 eller en dubbelmutter (ZPDF) för £66. När det kommer till 10mm-varianten så finns endast ett alternativ: "Zero Backalsh Ballnut" som väger in på hela £113!
Någon som kan hjälpa mig att reda ut dessa begrepp? Man är ju sugen på att välja det billigaste (5mm och enkel mutter) då jag tänker mig alla kulmuttrar som (typ) noll-backlash. Vad tror ni? Bättre att satsa på dubbelmutter eller kanske 10mm?

Ändupphängningarna:
Har funderat på ändupphängningarna av skruven. Skulle det vara möjligt att använda de upphängningar som sitter där på trapetsskruven redan? Eftersom trapetsskruven också har diameter 32mm så kan det ju inte vara helt galet? De borde väl vara uppbyggda på samma sätt som de man kan köpa på Zapp (en flytande och en fast)?
Skulle ju vara fint att slippa köpa upphängningar i onödan och dessutom slippa jobbet med att byta ut de gamla och fixa dit de nya.

Det var väl det jag hade om kulskruvarna.
Sneglade runt lite på sidan och konstaterade att de, i bästa fall, har allt som vi behöver i form av motorer/drivare/PSU också!

1. De säljer stegisar till billigare pris än HomeShopCNC. Med aktuella kurser (dollarn verkar sticka iväg nu) så får jag en 12Nm-motor billigare från Zapp än tidigare nämnd 9,1Nm från HSCNC.
http://www.slidesandballscrews.com/nema ... 02ea44eb74
Vet inte hur kvalitén och dylikt är men så länge de håller specen så borde väl allt vara frid och fröjd...
Någon som kanske provat/har någon av dessa?

2. De säljer också drivsteg till en något billigare peng.
MSD980 heter deras "värsting" och den kan ta in upp till 90VDC (eller kanske 80VDC. står olika) och leverera upp till 7.8A. Vettig spec i övrigt, i min ringa mening.
Någon som har hört nåt om dessa drivare? Bu eller bä? Annars kan jag ju alltid beställa Geckos någon annan stans ifrån. De är ju dessa som väger minst...

3. PS705 heter ett powersupply som enligt sidan ger "75V DC at 0A & 68V DC at 5A". Den ostabbade spänningen bör väl inte ställa till det för drivsteget? För £42 så känns det verkligen som ett klipp! Om inte annat för att ha något att utgå ifrån. Kan ju till exempel hänga på lite rejälare kondingar om det blir nödvändigt.

Ja det var väl det. Feedback tack! =)

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Har inte så väldigt mycket erfarenhet inom området men jag skulle vilja påstå att 10mm skruven har för hög stigning. 5mm är nog att föredra då det är en sån här bjässe det är frågan om. Stora massor som ska flyttas.
H.O

Inlägg av H.O »

Hej Tottish,

Bara för att det är en kulskruv betyder det inte automatiskt att den är glappfri, tyvärr. Det finns olika varianter av "zero backlash", en dubbel-mutter är i princip bara två muttrar som sitter spända mot varsin sida av gäng-flanken. ISEL's muttrar är liksom slitsade så att man kan klämma ihop dom runt skruv-spindlen medans andra typer kan ha lite, lite, lite för stora kulor i muttern och uppnår förspänning på det viset.

Skiljer det inget nämnvärt i pris så är det ju 32mm som gäller....Jag hade gått på 5mm stigning och dubbel mutter. X- & Y-axeln är viktigast, på Z har du gravitationen till hjälp mot glapp etc så det funkar troligtvis bra med befintlig skruv, nackdelen är verkningsgraden....

Hur är lagringen gjord på befintlig skruv? På min maskin sitter det två axial-lager i ena änden (den fasta) och ett nål-lager samt ett spår-kullager i den flytande änden - remtransmision och motor sitter i den flytande änden på min. Att döma av spränskisser etc på maskinen så är det exakt samma som när den var manuell. Det viktiga är att du kan förspänna den fixerade änden så att du inte har något glapp där.

På "riktiga" maskiner sitter det vinkelkontaktlager i den fixerade änden och jag blev lite förvånad när jag hittade axial-lager i min men tydligen så fungerar det. Det viktiga är att inte utsätta axial-lagrena för några radiella laster - därav är motorn/tranmissionen i den andra änden på min.

Jag lyckas inte hitta någon ritning på hur ändbearbetningen ser ut på 32mm skruven, jag hittade det här dokumentet men det visar bara upp till 25mm. Du får väl be om en ritning och sedan jämföra med befintliga skruvar för att se om det passar. Tänk på att VÄLJA TILL bearbetning då dom annars kommer utan bearbetade ändar. Kanske kan dom bearbeta efter ritning så du kan matcha dom exakt till befintliga skruvar. (Eller ska ni ge er på bearbetningen själva?)

Jag har ingen erfarnehet av deras motorer eller drivare men "det ska väl funka...." Utan att titta närmare på det så låter 5A lite "snålt", kanske parallelkoppla två stycken eller bygga nått eget, en 50VAC trafo, likriktare och konding är alls som behövs.

Det är lite B att dom inte visar några momentkurvor på motorerna men jag hade nog gått på FL86STH118-4208 till X & Y och kanske den största till Z. Anledningen är att den stora har 50% högre induktans vilket gör att den inte går att köra lika fort på samma matningspänning som den mindre och momentet sjunker fortare.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Då tror jag det får bli dubbelmutter och 5mm stigning då. Vet inte hur det blir med bearbetningen. Känner Mini någon häromkring som kan fixa det så kanske det är smidigast att göra det här, i alla fall om man kör med befintliga upphängningar. Bestämmer man sig för att köpa nya så är det väl lika bra att de gör det i England innan de skickar dem så slipper man ett moment till. £120 känns ganska överkomligt ändå.
Hur upphängningarna ser ut har jag desvärre ingen aning om. Kanske Mini får tid att spana in det hela någon dag framöver. Har inte själv tillgång till maskinen.

Lägre verkningsgrad på Z känns okej då det inte är så viktigt med snabba förflyttningar här. Största motorn på Z och de något mindre på X och Y verkar rimligt. Ska mejla dom och se om de kan ruska fram momentkurvor så att vi kan försöka optimera kuggremsutväxlingen efter det.

Angående PSUet så tyckte jag att det lät så billigt så att det kanske var värt att chansa. Känns som att jag kommer få betala mer för delarna att bygga ett eget av. Men snubblar man över en trafo och/eller kondingar till bra pris så går jag nog på det spåret istället.
Undrar om de där enheterna går att paralellkoppla. Borde ju funka då det säkert inte innehåller många fler komponenter än just likriktare, trafo och kondingar. Blir ändå under tusenlappen (NOK) för två aggregat.

Hur brukar man dimensionera PSUet egentligen?
Max-strömmen för motorerna är ju ändå bara 3A/styck och då är spänningen i storleksordningen 4-5V. Får inte riktigt ihop att 65V 5A skulle vara i underkant förutsatt att det sitter rejäla kondingar på utgången.

MVH
/Tottish
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag håller med dig.
Dimensionera efter maximal förlusteffekt 3A*4V=12W dubbla det för att vara på den säkra sidan*3 (motorer) det är ju bra 36W maximalt *2 (marginal) ger 72W att då ha 65V 5A=325W räcker...
Se sen till att ha lämpliga kondensatorer som kan hantera snabba strömtransienter så borde det räcka.
Så att ha 65V vid max 5A borde definitivt räcka till och bli över.
H.O

Inlägg av H.O »

OK, men se det så här då: Om man inte "stoppar in" mer än 12W i en motor så kan man ju omöjligt få ut mer än 12W... Och om inte motorn utvecklar mer än 12W och ändå ger flera Nm i vridmoment så lär den inte snurra speciellt fort.

Ska du ta ut 300W mekaniskt måste du stoppa in 300W elektriskt, minst. En momentkurva på motorn så vi kan se hur mycket vad den ger för moment när den kommer upp lite i varvtal, då kan vi räkna ut hur mycket effekt den avger och således hur stor nätdel du behöver.

För Geckos drivsteg så säger dom att motorn aldrig drar mer än 2/3 av märkströmmen (pga SIN/COS förhållandet vid mikrostegning) så 4A * 0.66 * 3motorer = 7.92A men detta är för Gecko och jag vet inte om det gäller "generellt".

Överväg noga om ni ska ge er på att bearbeta skruvarna själva (eller "lämna bort dom"), dom är härdade (på ytan i alla fall) och det krävs snäva tolleranser, tänk också på att skruven till X-axeln är rätt lååång.

/Henrik.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Har mailat dem och bett om en momentkurva.

Angående bearbetning av skruven så ska jag se till att bara erfarna svarvare får lägga vantarna på den. =) Man kan ju dessutom ha tillgång till lagrena medan man svarvar och prova allt eftersom. Det var därför jag tänkte att det kanske var bäst att svarva "här hemma" om man skulle använda befintliga block, så att man inte får skruven 1/10mm för grov på ett ställe så man ändå måste bearbeta på plats.

Tänkte också på att skruven var lång men det ställe där Mini jobbar nu så stod det en riktigt rejäl svarv. Frågan är bara om han känner någon som kan operera den på ett vettigt vis. Det är dessutom på samma ställe som fräsen nu står så det skulle ju passa bra.

MVH
/Tottish
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

H.O skrev:
För Geckos drivsteg så säger dom att motorn aldrig drar mer än 2/3 av märkströmmen (pga SIN/COS förhållandet vid mikrostegning) så 4A * 0.66 * 3motorer = 7.92A men detta är för Gecko och jag vet inte om det gäller "generellt".

/Henrik.
Geckos drivsteg "morfar" från microsteg till fullsteg vid högre varv än 130v/min eller så, därför kan man räkna fullt ut med motorns märkström.

Annars är det som du säger, effekten beräknas inte från hållmomentet eftersom den är i princip noll då (märkströmmen*märkspänningen). Momentkurvan måste till för att se lägsta effektåtgången vid ett visst varv. Men man vet ju ändå inte verkningsgraden så det är fördelaktigt om momentkurvan även har spänningsangivelse, samt stegningsmetod.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Jag fick mig ett svar för några timmar sedan.
Ett diagram med följande beskrivning:

The torque curve of all stepper motors depends on the driver type and voltage, but this is the general torque curve with the MSD2278

Bild

Ser lite konstigt ut med högsta mätvärdet på 8Nm. Motorn ska ha hållmoment på 12Nm enligt hemsidan och är nere i 8Nm vid typ 50RPM men kurvan kanske är så brant i början? Går ju inte ända till noll i diagrammet...

MVH
/Tottish
Skriv svar