Vad är detta för motor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Seiko89
Inlägg: 237
Blev medlem: 30 september 2007, 17:35:33
Ort: Landskrona

Inlägg av Seiko89 »

Här finns lite info
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Tack, men jag VET att min motor är en synkronmotor för det står så på den.
Frågan var ju vad DU hade för motor :wink:
Per
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Inlägg av Norpan »

Nej, det är inte en synkronmotor.
Den är asynkron.
Går det att se lindningarna eller är de helt täckta av plastbitarna, finns en möjliget att säga vad det är om man ser lindningarna.
GFEF
Inlägg: 2383
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Inlägg av GFEF »

Bilden visar helt klart en "kortsluten burlindad rotor" vanligaste för asynkronmotor.

Men hur statoren är koplade ger bilden inga ledtrådar.
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

Nog är den asynkron alltid, jämför: http://en.wikipedia.org/wiki/Induction_motor
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Inlägg av Norpan »

Tänkte mest på det på det vi skrivit om innan med hastigheter och en eller trefas.
Med en bild på lindningen går det kanske att se vad det är förnåt, om det nu går att se den överhuvudtaget.
Att det är en asynkron syns tillräckligt väl på ankaret.
Användarvisningsbild
Seiko89
Inlägg: 237
Blev medlem: 30 september 2007, 17:35:33
Ort: Landskrona

Inlägg av Seiko89 »

Jag öppnade motorn igen och hittade namnet : FOMA-1152 på insidan av metallkåporna. Vet inte om detta är till nån hjälp men.

Testade att tabort plastet som sitter på lindringarna men det är limmat och kommer gå isönder om jag försöker mer :P

Om det inte spelar nån roll om plastet är där eller inte så säg det så sliter jag isönder det.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Inlägg av Norpan »

Näe, bryt inte bort plasten, den håller ihop lindningarna och isolerar mot gavlarna.
Kan du ta nåra bilder från sidan så man kan se det lilla man kan se av lindningarna.
Gärna på insidan åxå, om det går.
Användarvisningsbild
Seiko89
Inlägg: 237
Blev medlem: 30 september 2007, 17:35:33
Ort: Landskrona

Inlägg av Seiko89 »

Stora bilder!

Bild1
Bild2
Bild3
Bild4
Bild5
Bild6

Har tyvärr ingen superduper kamera så det får bli med mobil :(
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Inlägg av Norpan »

Hmm, var ju inte lätt å se nåt bra där.
Men å andra sidan har jag bestämt mig, prova som vi sa från början 230 mellan blå och röd och kondensatorn mellan blå och gul.
Den kommer inte att explodera och om det är fel tar det minst en minut innan den blir illvarm.
Men håll undan fingrarna från anslutningarna, det är bättre att motorn åker i golvet än att du fastnar, det är plågsamt och kan ha vissa biverkningar.
Men jag tror den startar som du har tänkt.
Så byter du håll genom att växla gul å röd.
Byter heter det alltså häruppe, norr om Örkelljunga. :wink:
Användarvisningsbild
Seiko89
Inlägg: 237
Blev medlem: 30 september 2007, 17:35:33
Ort: Landskrona

Inlägg av Seiko89 »

Oki, men när jag byter röd och gul, då ska alltså röd kopplas med blå mellan kondensatorn? jag byter väll inte bara röd och gul och lämmnar röd hängande
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Inlägg av Norpan »

Egentligen behöver du inte fundera på det innan du provat om det fungerar.

Men det stämmer som du säger, så den röda ska på kondensatorn om du har 230 på den gula.

Motorn ska starta med ett mer eller mindre starkt ryck, gör den inte det ska du prova på ett annat sätt, men det tar vi då.

Om den startar bra så ha den igång en kort stund och känn på lindningen efter du brutit spänningen.
Den bör inte blivit nämnvärt varm på detta.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31825
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Växla röd och gul betyder alltså att sätta gul där röd satt och röd där gul satt. ;)
Användarvisningsbild
Seiko89
Inlägg: 237
Blev medlem: 30 september 2007, 17:35:33
Ort: Landskrona

Inlägg av Seiko89 »

Hehe, kan tyvärr inte testa den än då vi inte har reservsäkringar ifall nått skulle gå galet :P. Ska se om jag kan fixa några säkringar imorron
Skriv svar