Vad är detta för motor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Seiko89
Inlägg: 237
Blev medlem: 30 september 2007, 17:35:33
Ort: Landskrona

Vad är detta för motor?

Inlägg av Seiko89 »

Hejsan behöver lite hjälp här. Vill veta vad det är för motor jag har och om det på nått sätt är möjligt att få den att snurra igen :D..

Storlek: 80x80x90

[Edit] Det ända som står på den är:
1393 1
220

Bild
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Börja med att mäta upp resistans mellan alla ledare.

1-2-3-4

1-2
1-3
1-4
2-3
2-4
3-4
Användarvisningsbild
Seiko89
Inlägg: 237
Blev medlem: 30 september 2007, 17:35:33
Ort: Landskrona

Inlägg av Seiko89 »

Ok

Mellan:

Gul-Blå1 84 Ohm

Röd-Blå2 75,6 Ohm

Blå1 - Blå2 0,7 Ohm

Gul - Blå2 83,8 Ohm

Röd - Blå1 98,3 Ohm

Röd - Gul 94,5 Ohm

Edit: ändrade Göd till Röd!
Senast redigerad av Seiko89 9 oktober 2008, 22:30:32, redigerad totalt 1 gång.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Inlägg av Norpan »

Är du säker på resistansen mellan röd och gul, borde bli runt 150Ω

Annars en kondensator på 2-10 uF mellan blå och t.ex. gul
230 mellan blå och röd.
Blir den inte löjligt varm stämmer nog drivspänningen.
Byt plats på gul å röd för att åka på andra hållet.
De 2 blå är mest troligt ihopkopplade möjligtvis genom nån termobrytare.
Användarvisningsbild
Seiko89
Inlägg: 237
Blev medlem: 30 september 2007, 17:35:33
Ort: Landskrona

Inlägg av Seiko89 »

Ok

230V Mellan Blå1 el Blå2? och Röd

(Blå1 är den som är par med Gul)

Sen för att växla håll så bytar jag Röd - Gul

Kondensator på 2-10 uF (Volt?) Mellan Blå1 el Blå2 och Gul

Vad ska man göra med den överblivna Blå1 el Blå2?
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Inlägg av Norpan »

En blå till 230 och en till kondensatorn så blir det ingen som blir ensam.
Kondensatorn ska ju kantänka tåla minst 250Vac kontinuerligt.
Och om du har några olika och prova med så kan du välja den som gör att motorn drar minst ström på tomgång och startar bra.

Ha bra koll på den bara, eftersom detta är baserat starkt på tro.
Så jag är ju inte säker på att det ska vara såhär, utan bara att jag skulle gjort såhär om jag ville ha igång den.
Användarvisningsbild
Seiko89
Inlägg: 237
Blev medlem: 30 september 2007, 17:35:33
Ort: Landskrona

Inlägg av Seiko89 »

Bild

Typ såhär eller är jag helt ute och cyklar?
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Inlägg av Norpan »

Precis.

Hur var det med resistansen mellan röd och gul?
Användarvisningsbild
Seiko89
Inlägg: 237
Blev medlem: 30 september 2007, 17:35:33
Ort: Landskrona

Inlägg av Seiko89 »

Röd - Gul 94,3 - 94,5 Ohm

Den ända motorkondensatorn jag har hemma med passande värde är 6,3 uF 450 V
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Inlägg av Norpan »

Hmm.. här är nåt mystiskt på gång.
Detta är nog ingen "normal" enfasmotor, kanske det är en flerhastighetsmotor.
Kan ju vara en trefas åxå.
Vad kommer den ifrån?
Vilken färg är Göd, du har skrivit att det är 75,6Ω mellan Göd och Blå2?

Å andra sidan brinner den inte upp tvärt om du provar, men blir den varm väldigt snabbt så är det nåt konstigt med den.

6uF fungerar nog utmärkt att prova med.

Och håll undan fingrarna, och se till att motorn inte vimsar iväg om det är bra startryck i den.
Användarvisningsbild
Seiko89
Inlägg: 237
Blev medlem: 30 september 2007, 17:35:33
Ort: Landskrona

Inlägg av Seiko89 »

Hum, nu vågar jag inte testa den :P, Kan du beskriva 3fas och flerhastighets motor?

Fick den ifrån en Stor Kopiator som har stått på en skola
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Inlägg av Norpan »

Tycker bara det är lite konstiga resistanser, t.ex. blå1 och blå2 är hopkopplade ändå har du inte samma värden mellan röd och blå1, röd och blå2.

En "vanlig" enfasmotor med tre trådar ut är i princip två seriekopplade lindningar.
Så där har du t.ex. 40Ω på ena lindningen och 60 på den andra, då blir det 100Ω om du mäter från ände till ände.
Och då är vanligtvis den lägsta resistansen arbetslindning, den med matningsspänningen på, och den andra hjälplindning, den med kondensatorn på.
Är de någorlunda lika spelar det oftast ingen roll vilken som är vad och då kan man köra den på båda hållen genom att växla ändarna.
Ibland är alla 4 ändarna utdragna för att kunna ändra riktning om det skiljer mycket mellan dem, men då är de inte hopkopplade som dina är.

I ditt fall borde den blåa vara i mitten av de två lindningarna men det är den inte iom att resistansen mellan ändarna (blå och gul) är för låg.
Alltså är det nåt mer inblandat.

En trefasmotor är det tre likadana lindningar i, en för varje fas den kopplas till i trefasnätet, men din motor är lite liten för det och trefasmatade kopiatorer är nog inte så vanligt.

En flerhastighetsmotor har flera lindningar för olika hastigheter, t.ex. en tvättmaskinsmotor av äldre modell brukar vara lindade för 450 och 3000 rpm.
Den låga för tvätt och den höga för centrifug.
Å andra sidan är det fler trådar ur en sån, vanligtvis minst 5.

Måste sova nu... fortsätter imorrn om du inte vågat prova innan dess :wink:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24756
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Koppla annars tex en 40W lampa i serie med matningen som strömbegränsning eller kanske en på 100W om ingenting händer eller blir vamt efter en stund.
Användarvisningsbild
Seiko89
Inlägg: 237
Blev medlem: 30 september 2007, 17:35:33
Ort: Landskrona

Inlägg av Seiko89 »

Här kommer några bilder på den nedskruvad

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Kan det vara en synkronmotor ?
Jag har något liknande liggandes här hemma från en kopiator.
Per
Skriv svar