Arduino LED kontroll med solenergi.
- ghost_rider
Men du kan mata arduinon med 12 volt och den matar ut 3volt och 5volt på respektive pinnar,
Den har en spännings regulator som tar hand om en högre spänning och gör om den till en mer lämplig spänning och framför allt stabil.
Och när man kopplar in servon på plus och jord så får du 5volt,
eller du kanske har ennu en extern adapter som matar 12volt direkt i en servo?
skulle tro att den brinner då!
Den har en spännings regulator som tar hand om en högre spänning och gör om den till en mer lämplig spänning och framför allt stabil.
Och när man kopplar in servon på plus och jord så får du 5volt,
eller du kanske har ennu en extern adapter som matar 12volt direkt i en servo?
skulle tro att den brinner då!
-
Jag blev tvungen att gå in på Arduino som snabbast och titta på schemat på pro varianten. Lipo eller 5V är det tänkt att den ska drivas med. Jag kan inte tänka mig att den ska drivas med 12V. Det står väl i databladet vad den ska ha för matning. Specifikationerna för utrustningen är det som gäller. Sedan om man förstår konstruktionen kan man tänja på gränserna.
Det finns en intern spänningsregulator som driver det som finns på kortet (i princip bara en Mega168). Denna lämnar ut 3,3V. Dom 0,5A som nämns är väl vad det enda skyddet som finns klarar av. Detta skydd är en PTC före spänningsregulatorn.
MCU'n har sina in o utgångar direkt kopplade till yttervärlden så där förekommer inga skydd av något slag. Det innebär att det är ATMELS datablad som gäller i det fallet.
Nedan har jag tagit info från databladet. Jag såg ingenstans att det stog 40mA. Nu har jag inte tittat så noga. Men det finns något som heter "absolut maximum rating" och det är viktigt att förstå vad det betyder. Lär dig läsa databladen det har du nytta av framöver.
Although each I/O port can sink more than the test conditions (20 mA at VCC = 5V, 10 mA at VCC = 3V) under steady state
conditions (non-transient), the following must be observed:
ATmega48/88/168:
1] The sum of all IOL, for ports C0 - C5, ADC7, ADC6 should not exceed 100 mA.
2] The sum of all IOL, for ports B0 - B5, D5 - D7, XTAL1, XTAL2 should not exceed 100 mA.
3] The sum of all IOL, for ports D0 - D4, RESET should not exceed 100 mA.
If IOL exceeds the test condition, VOL may exceed the related specification. Pins are not guaranteed to sink current greater
than the listed test condition.
4. Although each I/O port can source more than the test conditions (20 mA at VCC = 5V, 10 mA at VCC = 3V) under steady state
ATmega48/88/168:
1] The sum of all IOH, for ports C0 - C5, D0- D4, ADC7, RESET should not exceed 150 mA.
2] The sum of all IOH, for ports B0 - B5, D5 - D7, ADC6, XTAL1, XTAL2 should not exceed 150 mA.
If IIOH exceeds the test condition, VOH may exceed the related specification. Pins are not guaranteed to source current
greater than the listed test condition.
Det finns en intern spänningsregulator som driver det som finns på kortet (i princip bara en Mega168). Denna lämnar ut 3,3V. Dom 0,5A som nämns är väl vad det enda skyddet som finns klarar av. Detta skydd är en PTC före spänningsregulatorn.
MCU'n har sina in o utgångar direkt kopplade till yttervärlden så där förekommer inga skydd av något slag. Det innebär att det är ATMELS datablad som gäller i det fallet.
Nedan har jag tagit info från databladet. Jag såg ingenstans att det stog 40mA. Nu har jag inte tittat så noga. Men det finns något som heter "absolut maximum rating" och det är viktigt att förstå vad det betyder. Lär dig läsa databladen det har du nytta av framöver.
Although each I/O port can sink more than the test conditions (20 mA at VCC = 5V, 10 mA at VCC = 3V) under steady state
ATmega48/88/168:
1] The sum of all IOL, for ports C0 - C5, ADC7, ADC6 should not exceed 100 mA.
2] The sum of all IOL, for ports B0 - B5, D5 - D7, XTAL1, XTAL2 should not exceed 100 mA.
3] The sum of all IOL, for ports D0 - D4, RESET should not exceed 100 mA.
If IOL exceeds the test condition, VOL may exceed the related specification. Pins are not guaranteed to sink current greater
than the listed test condition.
4. Although each I/O port can source more than the test conditions (20 mA at VCC = 5V, 10 mA at VCC = 3V) under steady state
ATmega48/88/168:
1] The sum of all IOH, for ports C0 - C5, D0- D4, ADC7, RESET should not exceed 150 mA.
2] The sum of all IOH, for ports B0 - B5, D5 - D7, ADC6, XTAL1, XTAL2 should not exceed 150 mA.
If IIOH exceeds the test condition, VOH may exceed the related specification. Pins are not guaranteed to source current
greater than the listed test condition.
Jepp men NightRider trode att den kunde mata ut 12volt genom digitala pinnarna om jag inte förstog han helt fel.
Men det där med 40mA hade jag läst på någon sida,
Men du kan mata in 6-12volt externt på Arduino Diecimila kortet.
Har det kortet.
Du har ju kollat på 3.3volt versionen,
Jag har 5volt versionen,
Men det där med 40mA hade jag läst på någon sida,
Men du kan mata in 6-12volt externt på Arduino Diecimila kortet.
Har det kortet.
Du har ju kollat på 3.3volt versionen,
Jag har 5volt versionen,
- ghost_rider
hm, jaaa, så var det kanske..
men nånstans i bakhuvudet så säger det mej att man kunde ändå göra så, ska kolla med läraren (som förövrigt är arduinos skapare
)
[edit]
host host-- heh nää så kan det inte vara än en gång, som sagt 12v in 5v ut..ska nog sova nu

men nånstans i bakhuvudet så säger det mej att man kunde ändå göra så, ska kolla med läraren (som förövrigt är arduinos skapare

[edit]
host host-- heh nää så kan det inte vara än en gång, som sagt 12v in 5v ut..ska nog sova nu

Senast redigerad av ghost_rider 12 oktober 2008, 22:26:15, redigerad totalt 1 gång.
-
-
-
Ser att du skrivit fel men räknat rätt. I*I*R=0.0125Wblueint skrev: * FET-Transistor: 0,500 A * 0,05 ohm = 0,0125 W
För bipolärtransistorn blir effekten 0,5A * 0,1V = 0,05W
Skillnaden blir inte så stor vid så här små strömmar.
Jag har inte riktigt fått klart för mig hur Hemavan egentligen vill styra LED. I fall att han vill styra alla samtidigt så är det så klart att en större transistor är bättre än flera små. FET-förlorar mindre effekt än bipolärtransistorer. När det gäller mindre transistorer är BC547 och BC337 prisvärde men det finns också FET i samma prisklass. Det är nog mera vanan att gå på en bipolär lösning som slår över.