Arduino LED kontroll med solenergi.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Hemavan

Arduino LED kontroll med solenergi.

Inlägg av Hemavan »

Startar med detta projekt efter norge resan, fixar även en liten projekt tråd då.

Hej

Nu har jag en ide,

Jag har tänkt att bygga lite belysning i lägenheten,
Har tänkt mig ca 50 vita leds som kommer att sitta 10 i vardera slingor, totalt 5st

Och det hela kommer att drivas med en 10watts solcells panel och ett 12volt 24Ah batteri.

Och min fråga är:

Vilken sorts transistor ska jag använda för att slå på och av 12volt eller lägre för LED belysningen?

Kommer att köra 1 led slinga per pinne så det blir 100mA belastning.
"2 led´s i serie med ett mostånd * 5."

Min Arduino Diecimila kortet ger ut 5volt och ca 40mA på de digitala pinnarna.
Senast redigerad av Hemavan 12 oktober 2008, 22:07:51, redigerad totalt 11 gånger.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Men en sak är helt klart, du har ingen koll på enheter.

Några frågor.

12v menar du 12V va?
24amp är det 24Ah dvs. 24 ampere timmar?
Vad har du för dioder du har? vita? typ 3,6V och 20mA? som du tänker köra parallellt? Ska du strömbegränsa med resistorer?

Processorn ger möjligtvis 40mA men inte mah....

Jag skulle fundera på bättre sätt att koppla det. slingor med minst 2st i serie. eller en strömreglerad switchregulator. Som du har det kopplat nu skulle det funka med flera olika typer av transistorer.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Om du menar att parallellkoppla alla LED:ar direkt och sedan till ett förkopplingsmotstånd, så göm den idéen. Dioder skall aldrig paralellkopplas. Den lilla skillnaden som blir i framspänningsfall gör att en diod får ta all ström. Antingen kopplar du parallellt samtliga dioder med sitt förkopplingsmotstånd, eller kopplar i serie med ett motstånd. Men skall du koppla i serie så måste du ha tillräcklig spänning för att komma över framspänningen till alla seriekopplade dioder.
Hemavan

Inlägg av Hemavan »

Sorry, var lite stressad när jag skrev detta.

Men har rättat till lite gran i min första post.

Förstår ni min beskrivning nu?

VFR

HEHE jag vet hur man kopplar LED´s, var bara lite otydlig.

Danei

Har faktiskt koll på en del. var slarvig. Så ursäkta mig.

Tips och ideer är välkomna.
Mindmapper

Re: Arduino LED kontroll med solenergi.

Inlägg av Mindmapper »

Hemavan skrev:Kommer att köra 1 led slinga per pinne så det blir ca 200mAh belastning.
"parralell kopplade LED´s med motstånd vardera."
Tror inte riktigt du har koll på hur LED kopplas :oops:
Istället för att koppla 10st parallellt och bränna en massa värme i resistorer tycker jag att du ska göra så här.
Koppla 2 och 2 i serie med resistor parallellkoppla sedan 5st så drar de 100mA (Obs mAh är något annat).
Ännu bättre :D Man kunde spara mer genom att koppla 3st i serie med en resistor om man kan leva med att strömmen blir lägre när batteriet börjar bli tomt. Om spänningen över varje LED är 3,5V har 3st i serie 10,5V, vilket innebär att du får inte mycket över serieresistorn vid tomt batteri. När solcellen laddar batteriet har det mer än 12V, så ljuset kommer att variera lite i styrka. Har man solceller brukar det vara så att man vill minimera strömuttaget, så räkna hellre på låg ström än för hög. Prova vad som är acceptabelt. Ljusstyrkan ökar oftast inte så mycket då du ökar strömmen.
Du bör även ha något som kopplar bort batteriet när det börjar bli tomt så att det inte djupurladdas.

Sedan kopplar du en NPN transistor som tål strömmen med emitter till -12V på batteriet (lika med din gnd 0V). Kollektor till katod på LED. Basen på transistorn via en resistor (ca 470ohm) till arduino.
Hemavan

Inlägg av Hemavan »

hehe, led´s går ju att koppla på många sätt, en del mer effektiva.

Men som sagt ditt tips med 2 eller 3st i serie med en resistor är ju att föredra, vill ju inte förlora energi i värme. eller dra mer mA en nödvändigt,

Tror på 2leds + resistor, som du säger att man inte får ut så mycket ström när batteriet börjar bli tomt är ju sant.

Har en solcells konverter, den laddar batteriet och slutar när det är fullt,

Så inga problem med överladdning eller djup ur laddning, har experimenterat med att köra en asus wifi router på solenergi i ca 15 dagar.
"den tar ca 320mA och solcells panelen ger ca 660mA vid full sol."

Jepp spänningen varierar med ett 12volts batteri, därför tänkte jag använda en stepdown regulator som stabilliserar spänningen och sedan till led´s.

Lite förlust med stepdown regulatorn, men den som jag har en vekningsgrad på ca 89%+-. beror ju på in spänningen:P

Men i alla fall, LED´s kommer ju inte gå 24/7, men några timmar på kvällen i alla fall,

Så 24Ah batteriet kommer att räcka mer än väl, lite overkill
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Verkar bra med stepdown lösningen, det verkar vara genomtänkt. Tala gärna om vilken regulator du tänkt använda.

Vi närmar oss den del av året då jag gärna åker till dina trakter för att spendera tid i pisten. Åkte mycket i Hemavan samt på Laxfjället förr i tiden. Men det är ju också den tid av året då solen skiner lite mindre om man säger så. Du kanske bor så till att solcellerna går på belysningen i någon av backarna när inte solen lyser. Men om det inte är så skulle jag tänka på att sätta dit ett djupurladdningsskydd.

Som du säkert ser är jag inte lika säker som du att det är overkill. Sätter du in en ampermeter och håller koll på panelen så får du lite rolig statistik. Eller koppla in arduino som en datalogger och samla in data den vägen.
Hemavan

Inlägg av Hemavan »

Hehe trevligt att höra, Ja det är ganska härlig skidåkning här, själv håller man på med freestyle och hoppar, mest i Tärnaby, de har bättre park.
"på skidor alltså"

Det är denna http://www.electrokit.se/download/DE-SWADJ.pdf
Finns på electrokit.

Har en sådan som ligger och skräpar.

Det där med solen är ju ett väldigt stort problem redan nu, inte många timmar sol, plus snön, den kan fastna på panelen om man har otur.
Hehe kan ju kolla hur mycket backens belysning genererar.

Men som sagt dessa LED´s kommer inte att vara på så länge om kvällarna, men jag kan ju räkna lite på ström förbrukningen och hur många watt det hela kommer att generera VS solcells panelens laddning,

Logga med arduinon kan jag också testa, som du säger det lär ju variera i ström ganska bra, moln och ljusförändringar.
Hemavan

Inlägg av Hemavan »

hittade denna transistor på kjell & co.

Känns som denna kommer att klara av mitt jobb.

rätta mig om jag har fel?

BC547B, NPN, TO92, 45V, 0,2A
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Den klarar bara 100 mA
Kolla på Electrokit eller ELFA istället

Ta den här istället
BC337-25 TO-92 NPN 45V 500mA
Hemavan

Inlägg av Hemavan »

hehe tyckte jag såg 100mA i ett data blad:P hehe

Tackar ska kolla upp den.

Då kan man ju driva många fler LED´s per transistor hehe.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

en FET (t.ex IRF540) och med lämpligt motstånd, så kan du bryta rätt stora strömmar (flera ampere) från en Ardunio. eller varför inte dimma hela med PWM :)
Hemavan

Inlägg av Hemavan »

hehe. tack för tipset,
har faktiskt funderat på PWM kontroll, är ju nice om man har RGB eller vill dimma som sagt.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

är det inte så om du kopplar en extren strömkälla till ditt arduino flyttar jumpern så kan du få ut vad du vill ha istället för att begränsas av de 5v fu får via 5v inputen..
Hemavan

Inlägg av Hemavan »

jepp vet att man kan jumpra om till extern, men det är ju om man ska använda servon och andra saker som kräver mer en 500mA.

Men arduino spännings regulator ger ut 3v och 5v så även om man har extern.

12 volt genom processorn är ju ingen höjdare, hehe
Skriv svar