Motor val/rekomendation till TV lyft

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
per1065

Inlägg av per1065 »

Tanken med blyackar/underhållsfria och liten underhållsladdare har "slagit" mig också. Men det känns inte så kul att bygga in blyackar.
Och visst det finns många linjärenheter på marknaden. Men det är lite av grejen att göra det själv också. Samt att jag vill pressa det till att bli en så liten kontruktion som det bara går på höjden. Grejen är den att bakom tv kommer en projektor duk finnas. Därför vill jag ha ner totala höjden på tv i möblen så långt ner som möjligt, för att man inte ska få nackspärr när det är "bio" därför att duken är långt upp i taket.
Min uppfattning av kommersiella linjär enheter, är att dom går för sakta, siktar på att ha hissat upp tv på ca 15s.
Visst en vindrutetorkar motor har styrka, men inte varvtalet.
Tycker mycket om ideen med gasfjädrar för att underlätta starten.
Vet bara inte vart jag ska få in dom någon stanns. Får klura lite på det.
Efterlyser kunnig kontakt/säljare av motor, växel.
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Batteridriven skruvdragare med vinkelhuvud som alltid alltid sitter på underhållsladdning. Den har vridmomentet, varvtalet, är kompakt och är hyfsat tyst. Det är väl bara att polvända när du ska sänka ner TV:n igen.

Grabbarna som byggde en rörelse simulator för bilspel använde en sådan fast utan vinkelväxel. Se fjärde bilden på sidan som länkas nedan.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... c&start=15
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Sök på : "MOTORIZED TV LIFTS"
per1065

Inlägg av per1065 »

Jag är ganska beslutsam att göra annordningen själv.
Ska prata med Allmotion dom ser ut att ha mycket och vara kunniga, men osäker på om dom har AC motorer.
Ska se om Arrow har någon motoravdelning.
Annars får jag ta en sväng till på nätet se vad som hittas.
Skriv svar