Usb bluetooth
nu har du gett nytt liv i mina idéer =P men finns det så pass små moduler så man kan baka om det en NES/Snes-controller behöver (latch m.m) till en pic, o sen till en modul o sen ut över BT-adaptern så att det får plats i controllern? eller hur det nu kan tänkas funka..hh skrev:Jag har tappat bort mig flera gånger i tråden redan, men nu börjar det klarnaBreikus skrev:Jo jag har också tänkt att använda PIC för att baka om latch, data o clock i NES controllern till en data som han gjort.
Tanken var att han använder radiolänk för överföring och 2,5mm plugg för att ladda dosan.
Jag tänkte använda BT-adapter för överföring och usb-kabel för att ladda dosan istället..
Tänkte då alltså bygga en usb-hona i dosan, och använda kabel för att usb-kabel för att ladda och BT-adapter för att spela trådlöst..
Tanken var god men, det funkar kanske inte? =P![]()
Att använda USB för att bara ge laddström är inte omöjligt. Att flytta data med bluetooth är inte så svårt, bara du har datan i serieform. Det finns färdiga moduler som fixar sånt, de jag har använt har varit marginellt knepigare än en vanlig radiolänk.
Ska försöka tydliggöra ytterligare. Har ritat en enkel bild i paint.
Jag vill då plocka bort skalet på ett NES o göra ett eget, och byta ut spelportarna mot usbA (med hjälp av pic o sånt).
Spel-dosorna förlorar sina sladdar och får en inbyggd usbA-hona.
Då kan jag sätta i en liten BT-usbadapter när batterierna håller och jag vill spela, eller om jag behöver ladda batterierna, så byter jag ut adaptern mot en usbkabel, och kan fortsätta spelet, ungefär som en Sixaxis till PS3.
http://u.helgon.net/g/%7BFE9/%7BFE99233 ... 80A%7D.jpg
Hoppas jag kommit fram med mitt budskap nu =P
Have a nice day y´all.
Jag vill då plocka bort skalet på ett NES o göra ett eget, och byta ut spelportarna mot usbA (med hjälp av pic o sånt).
Spel-dosorna förlorar sina sladdar och får en inbyggd usbA-hona.
Då kan jag sätta i en liten BT-usbadapter när batterierna håller och jag vill spela, eller om jag behöver ladda batterierna, så byter jag ut adaptern mot en usbkabel, och kan fortsätta spelet, ungefär som en Sixaxis till PS3.
http://u.helgon.net/g/%7BFE9/%7BFE99233 ... 80A%7D.jpg
Hoppas jag kommit fram med mitt budskap nu =P
Have a nice day y´all.
Radio? Bluetooth? Inget ultrablått ljus? 
Nu är jag lika borttappad igen. Kan du inte köra serietrafik över Bluetooth hela tiden? Sen kan du ha en USB-kontakt med +5V för laddningen (och skita i USB-protokollet), eller välja valfri anna kopplingsmetod med minst två ledare. Jimmy hade förslag i någon tråd nyligen. USB är inte trivialt.
Nu är jag lika borttappad igen. Kan du inte köra serietrafik över Bluetooth hela tiden? Sen kan du ha en USB-kontakt med +5V för laddningen (och skita i USB-protokollet), eller välja valfri anna kopplingsmetod med minst två ledare. Jimmy hade förslag i någon tråd nyligen. USB är inte trivialt.
-sodjan-
ursäkta men jag förstår inte va du menar med "host usb" ? är inte så kunnig helt enkelt..
men om du läste länken jag gav tidigare så har den snubben bakat ihop latch, clock och data till en signal i en pic, sen har han kopplat en pinne ut till en antenn som skickar iväg den signalen till mottagaren som "bakar upp" signalen igen till latch clock o data, rätta mej om jag har fel!
istället för att skicka den här ihopbakade signalen via en antenn så tänkte jag helt sonika skicka den över en tråd i en vanlig usb-kabel. man måste inte använda sej av usb-programvara som finns i pc o sånt bara för att använda en tråd i en usb-kabel.
eller är jag helt ute o cyklar med vad du menar sodjan?
ursäkta men jag förstår inte va du menar med "host usb" ? är inte så kunnig helt enkelt..
men om du läste länken jag gav tidigare så har den snubben bakat ihop latch, clock och data till en signal i en pic, sen har han kopplat en pinne ut till en antenn som skickar iväg den signalen till mottagaren som "bakar upp" signalen igen till latch clock o data, rätta mej om jag har fel!
istället för att skicka den här ihopbakade signalen via en antenn så tänkte jag helt sonika skicka den över en tråd i en vanlig usb-kabel. man måste inte använda sej av usb-programvara som finns i pc o sånt bara för att använda en tråd i en usb-kabel.
eller är jag helt ute o cyklar med vad du menar sodjan?
- Schnegelwerfer
Men skulle du inte använda en USB-bluetoothdongel?
Då måste du ju följa USB-protokollet!
Jag skulle göra såhär istället:
1) Läsa in synkron data från handkontrollern m.h.a en uC.
2) Skicka ut denna data asynkront seriellt till en rs232/bluetooth-dongel eller annan trådlös teknik.
3) Göra samma sak fast tvärtom på mottagardelen.
Då måste du ju följa USB-protokollet!
Jag skulle göra såhär istället:
1) Läsa in synkron data från handkontrollern m.h.a en uC.
2) Skicka ut denna data asynkront seriellt till en rs232/bluetooth-dongel eller annan trådlös teknik.
3) Göra samma sak fast tvärtom på mottagardelen.
> jag förstår inte va du menar med "host usb"
All USB trafik sker mellan en "host" och en "client".
En "host" är vanligtsvis en Windows maskin, men kan även vara andra operativsystem.
En "client" kan vara i princip vad som helst, en digitalkamera, ett USB-minne,
en USB/Bleutoth adapterm eller i princip vad som helst som kan anslutas till en "host".
> så tänkte jag helt sonika skicka den över en tråd i en vanlig usb-kabel.
OK.
Du är *VÄLDIGT* otydlig !!
Stämmer det att du *enbart* tänker använda USB-kontakter för att de är snygga,
eller för att redan har dom eller något annat liknande ?
Alltså *INTE* faktiskt köra USB trafik över dom ???
Var kommer i så fall USB/Bluetoth adaptern in i bilden ????
Och är det inte enklare att välja någon annan kontakt än just USB ?
All USB trafik sker mellan en "host" och en "client".
En "host" är vanligtsvis en Windows maskin, men kan även vara andra operativsystem.
En "client" kan vara i princip vad som helst, en digitalkamera, ett USB-minne,
en USB/Bleutoth adapterm eller i princip vad som helst som kan anslutas till en "host".
> så tänkte jag helt sonika skicka den över en tråd i en vanlig usb-kabel.
OK.
Du är *VÄLDIGT* otydlig !!
Stämmer det att du *enbart* tänker använda USB-kontakter för att de är snygga,
eller för att redan har dom eller något annat liknande ?
Alltså *INTE* faktiskt köra USB trafik över dom ???
Var kommer i så fall USB/Bluetoth adaptern in i bilden ????
Och är det inte enklare att välja någon annan kontakt än just USB ?
ahaa som om det va fysiskt möjligt så skulle man inte kunna använda usb-bluetoothadapter som client då?
jag tänkte snarare att just usb-kontakten är vanlig och att det helt enkelt vore snyggt o häftigt att skifta mellan en usb-kabel eller bt-adaptrar mellan min huvud-enhet o controllrar..
ska försöka göra mej lite tydligare. jag vill skicka de tre signaler en NES-dosa har, latch, clock o data på tre ingångar på en pic och baka ihop dom till en utgång på picen. den pic-utgången hade jag då tänkt koppla till data+ eller data- i usb-kabeln eller usb-adaptern. sen i huvudenheten tar jag då emot den med motsvarande data+ eller - på kabeln eller den andra motsvarande bt-adaptern o sen använda en ingång på en pic, till tre utgångar igen, ungefär som denna killen
http://www.ppl-pilot.com/index.htm
men jag får nog tänka om eftersom det inte går att använda bt-adaptrar lika enkelt som en usb-kabel emellan
jag tänkte snarare att just usb-kontakten är vanlig och att det helt enkelt vore snyggt o häftigt att skifta mellan en usb-kabel eller bt-adaptrar mellan min huvud-enhet o controllrar..
ska försöka göra mej lite tydligare. jag vill skicka de tre signaler en NES-dosa har, latch, clock o data på tre ingångar på en pic och baka ihop dom till en utgång på picen. den pic-utgången hade jag då tänkt koppla till data+ eller data- i usb-kabeln eller usb-adaptern. sen i huvudenheten tar jag då emot den med motsvarande data+ eller - på kabeln eller den andra motsvarande bt-adaptern o sen använda en ingång på en pic, till tre utgångar igen, ungefär som denna killen
http://www.ppl-pilot.com/index.htm
men jag får nog tänka om eftersom det inte går att använda bt-adaptrar lika enkelt som en usb-kabel emellan
- Schnegelwerfer
om det är möjligt vill jag använda en sån här liten adapter
http://img.alibaba.com/photo/12256752/B ... dapter.jpg
http://img.alibaba.com/photo/12256752/B ... dapter.jpg