prototypen: Om du kan skava av 60% av priset och har vägarna förbi Linköping så kan jag nog tänka mig att köpa den.
Tips vid köp av TIG-svets
- prototypen
Ja, det är ju svårt att definiera precisionsjobb, men vad jag menar är att till 80% av allt arbete som en hobbymekare gör med en TIG så är det inget som behövs. plus att jag tycker det är enklare att lära sig att tig-svetsa utan de funktionerna. Innan du har helt enkelt lärt dig att svetsa så är det bara funktioner som är i vägen. Tyvvär så är det så många som förespråkar både HF-tändning och slope up/down som aldrig har testat utan så många hobbymekare går och slänger iväg en massa tusenlappar extra, men lär sig aldrig använda svetsen fullt ut ändå. Men jag vill poängtera en sak för dom som känner sig nya innom tig-svetsning: Både HF-tändning och slope up/down (rampning) gör inget åt själva svetsen utan bara vid start och slut. Så om du svetsar en sträng på säg 20cm (låt säga 1mm plåt så är det inga problem att svetsa så långt med tig) så är det bara de första 5mm och de sista 5mm som har med dessa funktioner att göra... allt där mellan blir precis samma oavsett om du har de funktionerna eller ej! Oftast spelar detta inte ens någon roll, men det är ju givetvis beroende på vad det är för jobb du gör.
För den som har lite stramare budget: Köp en vanlig inverter med tig-tillsats och lär dig svetsa med tig. Tycker du att du behöver dessa funktioner så spara ihop till en dyrare svets. Har du valt rätt inverter så har du iallafall en bra MMA (pinn) svets! Och tro mig... den har man användning för mer än vad man tror
Biltema har faktiskt en helt ok tig-tillsats:
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=100780
För den som har lite stramare budget: Köp en vanlig inverter med tig-tillsats och lär dig svetsa med tig. Tycker du att du behöver dessa funktioner så spara ihop till en dyrare svets. Har du valt rätt inverter så har du iallafall en bra MMA (pinn) svets! Och tro mig... den har man användning för mer än vad man tror
Biltema har faktiskt en helt ok tig-tillsats:
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=100780
Callelj: I linköping vet jag inte någon återfösäljare, men vi handlar genom Svetsmästareni göteborg.
- blackadder
bobobo:
Förklara varför det är viktigt med HF-tändning? Jag säger inte att det är oviktigt, men för hobbymekaren så kanske det inte är det viktigaste...
Har du någonsin testat att svetsa utan HF-tändnin... altså med skraptändning?
blackadder:
ehh... nu vet jag inte riktigt vad du é ute efter... tig blir billigast??? pinnar kostar fläsk???
Förklara varför det är viktigt med HF-tändning? Jag säger inte att det är oviktigt, men för hobbymekaren så kanske det inte är det viktigaste...
Har du någonsin testat att svetsa utan HF-tändnin... altså med skraptändning?
blackadder:
ehh... nu vet jag inte riktigt vad du é ute efter... tig blir billigast??? pinnar kostar fläsk???
Provkörde grannens fronius inverter när jag skulle skarva rökkanalen till pannan och blev riktigt imponerad av vad den presterade. pigg och stabil liten rackare !
Håller med föregående talare om hf och slope up/down med tiden får man visuellt nästan lika bra resultat utan funktionerna för det är väl inga röntgen krav på svetsarna han ska göra.
Håller med föregående talare om hf och slope up/down med tiden får man visuellt nästan lika bra resultat utan funktionerna för det är väl inga röntgen krav på svetsarna han ska göra.
blackadder: tråden handlade ju om TIG inte MMA så det var förstås det jag menade att det behövdes gas till. Pinnar till MMA tycker jag inte är dyra om man inte vill ha speciella för tex aluminium eller RF för då börjar det kosta. Vanliga rutila och tom ESAB kvalite tycker jag inte kostar så mycket, för att inte prata om tex Biltema kvalite som dock fungerar om man inte har några krav. Till TIG är det samma de kostar inte så mycket och man får rätt många med.
Bosen: TIG smälter godset man svetsar och smälter på så vis samman det så det blir en fog. I vissa fall behöver man dock tillföra mer material för att fylla en fog helt och då använder man tunnare trådar av lämpligt material som man tillför smältan.
Bosen: TIG smälter godset man svetsar och smälter på så vis samman det så det blir en fog. I vissa fall behöver man dock tillföra mer material för att fylla en fog helt och då använder man tunnare trådar av lämpligt material som man tillför smältan.
- blackadder
sorry, jag flummade bara igenom inläggen och fick för mig att det var diskussion om vilken svetsmetod som var dyrast.
TIG utan Hf funkar om svetsen är gjord för att sätta elektroden emot godset, trycka på knappen och sedan lyfta elektroden från godset.
har kört fattigmanstig där man satte tighandtaget istället för elektrod på en vanlig MMA (ström i elektroden hela tiden) och fick vrida på gasen manuellt med en kran. det var bara krångligt.
köp en ordentlig sak, du kommer antagligen till att ha den resten av livet.
TIG utan Hf funkar om svetsen är gjord för att sätta elektroden emot godset, trycka på knappen och sedan lyfta elektroden från godset.
har kört fattigmanstig där man satte tighandtaget istället för elektrod på en vanlig MMA (ström i elektroden hela tiden) och fick vrida på gasen manuellt med en kran. det var bara krångligt.
köp en ordentlig sak, du kommer antagligen till att ha den resten av livet.
Det du körde med att trycka på knappen va antagligen utan HF-tändning men med slope up/down (rampning)
Jag har kört en hel del med som du säger fattigmans-tig och det funkar utmärkt... jag förstår inte vad du menar blir krångligt eftersom gasflödet startar du helt enkelt innan du börja svetsa, inte just när du svetsar...
Jag har också kört med slope up/down utan HF och det funkar också bra men jag menar att som en hemmamekare med stram budget så funkar det lika bra med som du kallar det fattigmans-tig.
dessutom har jag också kört med HF tändning samt AC. Jag har testat svetsar för över 50.000:- men det är inget som jag är så sugen att ha hemma i garaget för lite småjobb. Mycket funktioner har faktiskt en tendens att krångla också och då blir det även en kostnade för reparationer....
När du väl börjar vilja ha fler funktioner som vissa förespråkar så finns det ingen anledning att stanna där.. då kan man likagärna lägga på några tusingar och få AC också, så det går att svetsa aluminium. och då menar jag att det är bättre att börja med en inverteroch TIG-tillsats och lära sig att svetsa med tig och sedan lägga mer pengar senare på en bättre svets. Det är trots allt en ganska stor skillnad på 5000:- och 15000:-. För det tar ett bra tag svetsande innan man ens behöver dessa funktioner.
Men detta är det sista inlägget jag skriver i denna tråden eftersom jag känner att det börjar bli nästan en tävlig om vad som är bäst/billigast
Jag har kört en hel del med som du säger fattigmans-tig och det funkar utmärkt... jag förstår inte vad du menar blir krångligt eftersom gasflödet startar du helt enkelt innan du börja svetsa, inte just när du svetsar...
Jag har också kört med slope up/down utan HF och det funkar också bra men jag menar att som en hemmamekare med stram budget så funkar det lika bra med som du kallar det fattigmans-tig.
dessutom har jag också kört med HF tändning samt AC. Jag har testat svetsar för över 50.000:- men det är inget som jag är så sugen att ha hemma i garaget för lite småjobb. Mycket funktioner har faktiskt en tendens att krångla också och då blir det även en kostnade för reparationer....
När du väl börjar vilja ha fler funktioner som vissa förespråkar så finns det ingen anledning att stanna där.. då kan man likagärna lägga på några tusingar och få AC också, så det går att svetsa aluminium. och då menar jag att det är bättre att börja med en inverteroch TIG-tillsats och lära sig att svetsa med tig och sedan lägga mer pengar senare på en bättre svets. Det är trots allt en ganska stor skillnad på 5000:- och 15000:-. För det tar ett bra tag svetsande innan man ens behöver dessa funktioner.
Men detta är det sista inlägget jag skriver i denna tråden eftersom jag känner att det börjar bli nästan en tävlig om vad som är bäst/billigast