>Det tror jag inte. Det är nog anslutningar till regulatorn. Likriktningen finns nog i generatorn.
Efter att ha sett bilderna så tror jag mer på danei än mig själv
"B" ser ut att vara den strömbärande lindningen medan den trepoliga kontakten bör ingå i reglerkretsen.
ND - gissning att generatorn är en Nippon Denso från en japansk bil, börja sök på nippon denso generatorer mha. google - vet du vilken bil det kommer ifrån så kanske det är lättare.
Det som brukar markeras B+ (bulten) kopplas till batteriet normalt - och du bör åtminståne ha ett litet 12V blybatteri inkopplad när du drar igång generatorn - stabiliserar reglerloopen i regulatorn om inte annat.
har skolan en motorbänk så kanske du kan använda den för att varva upp generatorn tillräkligt högt i varvtal för dina prov - annars får du prova att driva den med en borrmaskin eller liknande - du måste upp i 2-3000 rpm minst i allafall...
I andra kontakten med 3 flatstift med en 'F' i närheten så är förmodligen 1 av stiften kopplad till rotorn och dess fältmatning - förmodligen är någon av dessa som skall matas med ström från laddningslampan (som i sin tur är kopplad till batteriets +12-volt)
---
Skall du ge dig på sådana saker rent allmänt så handlar det också om att söka information, som all konstruktion och utveckling - förr leta på bibliotek nu också med sökmotorer på Internet så att man efter ett tag förstår hur generatorer fungerar och vad som behövs för att den skall jobba bra..
Sedan en sak till du bör fundera på hur du skall lösa, är hur du skall växla upp vindsnurrans varvtal till något som passar generatorns typ 2-3000 varv per minut minimum. Och räkna med att generatorn går tungt som fasen när den lämnar ström - tänk på bilar där det gnisslar och tjuter om kilremmen när dessa är nystartad - det är för att generatorn går så tungt att remmen hellre slirar än att generatorn varvar upp när man gasar med motorn - i allafall om den är för dåligt spänd.
bilgenerator har också dålig verkningsgrad - runt 50%, resten blir värme...
Jag har faktiskt en gammal bilgenerator liggande också som jag aldrig vetat hur jag ska koppla.
Men jag antar att
F = fältlindning
N = neutral
E = jord
Och i så fall ska det vara en likspänning över F och N, men jag vet inte om det ska vara ett motstånd före eller om fältlindningen är anpassad för 12V direkt? Någon nämnde laddlampan? hur?
B+ och B- är till batteriet såklart. (testa först att det inte går ström genom generatorn "baklänges" om du lägger på 12V - annars smäller det). Men jag kan inte se plus/minussymboler på bilden, finns det sådana? (Jag ser bara B och B)
För att du ska få ut något ur den generatorn måste du som sagt spänningssätta elektromagneterna. Detta gör du genom att koppla ihop B+ med D. Med eller utan lampa emellan. Jag behövde inte ha en lampa när jag byggde min generator. Men det är olika.
Sen tar du enkelt ut strömmen mellan B+ Och B-, om den har inbyggd likriktare som det ser ut som på bilderna.
Men det är bara att prova. Koppla på en annan motor och testa den. Jag har en 4 Hk gräsklipparmotor som driver min generator. D måste upp i minst 1000 rpm för att den ska ge ut nåt av betydelse.
Jag provade att koppla på en 100 watts halogenlampa när jag testade min generator. Lyser den så är det lugnt.
Dom där navmotorerna kan faktiskt fungera för moderata varvtal som vindsnurror - de kanske inte ger 24 Volt ut men 6 eller 12 Volt ut med några ampere vid lagom varvtal.
räkna dock med att ta bort/skrota den befintliga drivsystemet så att man kommer åt ledningarna direkt till spolarna - och kanske i värsta fallet linda om... och man får göra motsvarande likriktarbrygga och regulator som man gör till MC-generatorerna.
(fins projekttråd om detta i EF)
söker man påå DIY-vindkraft så hittar man en del exempel där man bygger sin egen generator med hjälp av starka permanentmagneter antingen helt från scratch eller från lämplig generator/motorchassie.
det fisn som som har lindat om större lastbilsgeneratorer så att det är över 80% verkningsgrad
Det är inte bara att koppla in - du måste veta lite vad man gör och en del info är redan leverad här - se kjells länkar som ger ide hur en generator kan vara kopplad inuti - sedan får du verifiera med Ohmmeter att det stämmer på din generator - det är lite deckarpyssel där man får använda dom ledtrådar som finns tills man förstår hur det hela hänger ihop.
Att ingen kan svara direkt beror på att du inte har en generator som folk är bekanta med från tex. volvo, saab eller ford (bosch-generatorer) sedan kanske det är så att din generator är felaktig redan innan och därför är urplockad...
---
Använd inte en 'gammal' laddare av okänd status - den ger ofta pulsad ström/spänning eller tom växelström som kan trassla och ger ofta inte speciellt mycket ström - använd labbagregat som ger likström och med strömbegränsning på runt 2 ampere (skolan borde ha) eller en 12-volt MC eller UPS/telecombatteri som strömkälla eller i värsta fall en knippe NiMh/alkaliska batterier bara det är ungefär 12 Volt och kan lämna minst ett par ampere - ha en H4 lampa i serie som strömbegränsare så här i början om det är kopplat till blybatterier så att du inte drar sönder några dioder eller bränner något om du kortsluter eller kopplar fel - blybatteier kan ge flera hundra ampere om dessa kortsluts...
Sedan gäller det vara vaken och obervera förändringar när du provar runt - tex borde rotorn gå lite tyngre när du får ström genom dess fältspolar - men för att en sådan generator skall ge någon vidare spänning så måste rotorn snurra säkert över 2000-3000 varv i minuten.
Jag förmodar att du har en multimeter att prova runt med - annars är det banne mig dags att skaffa en sådan fort om du skall komma vidare - och när du ändå är på biltema för att köpa dig en sådan så kan du köpa dig en 12-voltsbatteri model 80-410 för under 200 spänn om du inte löst batterifrågan på annat sätt. Kompletera med en 12V 2 watts lampa som laddlampa och en H4 eller H7-lampa som strömbegränsare samt lite röd och svart kabel och en kabelskokit.
en lämplig strömtång med multimeter är tex. 15-281