Freescale 68HC08
Har iaf börjat studera HC08, skiljer väl sig en del från AVR och PIC då det är en CISC CPU med enbart en ackumulator. Det bästa är väl att designen är väldigt enkel så det är inte svårt att se hur allt hänger ihop, hade ju lätt kunnat rita upp styrsignaler för de enklare operationerna om jag nu skulle vilja det. CodeWarrior verkar riktigt kompotent, dock kostar väl den största licensen 50 kkr :).
Finns lite GNU saker till HC08 också:
SDCC - Small Device C Compiler
Dock inget jag har testat än.
Enligt en.wikipedia.org skulle Renesas vara den största mikrokontrollertillverkaren, kanske är det så enkelt att de flesta japanska produkter använder dessa.
SDCC - Small Device C Compiler
Dock inget jag har testat än.
Enligt en.wikipedia.org skulle Renesas vara den största mikrokontrollertillverkaren, kanske är det så enkelt att de flesta japanska produkter använder dessa.
Jag tror det är mer lärarna som avgör på just den kursen, förr när den var med jerzy var det AVR 2313 å 8515, kanske för han kunde de väldigt bra. På en annan del av GU (ITU), har vi dom Sun SPOTarna, som e ARM9 (fast man kodar allt i java på dom, inbyggd java vm som kör utan OS.
Jag borde masa mig till labbet nån dag, fast orkar nog inte imorrn... hoppas att ni gör uppgifterna åt mig =)
Jag borde masa mig till labbet nån dag, fast orkar nog inte imorrn... hoppas att ni gör uppgifterna åt mig =)
Gick bra sist, han godkände oss på de första uppgifterna utan att kolla att vi hade gjort något :). Jag tänkte sticka dit imorgon och låna en programmerare. Snackade med Ostiz att vi kanske skulle göra lite uppgifter på måndag. Jag eller Osten kan ju höra av oss om du vill va med och plöja igenom häftet :).
psynoise:
Ser att det snart är 3 år sedan jag först började intressera mig för 68HC908-familjen av Freescales MCU'er.
I princip har jag tagit information från Freescales olika applikationsnötter inom området "Low-Cost Programming" och gjort några modifieringar och diverse tillägg. Min programmeringsutrustning stödjer "Normal Monitor Mode" och "Forced Monitor Mode".
Här är bilder från några olika vinklar.

Ser att det snart är 3 år sedan jag först började intressera mig för 68HC908-familjen av Freescales MCU'er.
I princip har jag tagit information från Freescales olika applikationsnötter inom området "Low-Cost Programming" och gjort några modifieringar och diverse tillägg. Min programmeringsutrustning stödjer "Normal Monitor Mode" och "Forced Monitor Mode".
Här är bilder från några olika vinklar.
Ronny:
Kortet ser enkelt och bra ut, inget svår löddat :).
Nu har jag inte riktigt koll på hur en programmerare fungerar, men som jag har förstått det hela: De µC-kretsar som man köper har inget monitorprogram inlagt vilket man måste själv lägga in, då via en programmerare. När man väl har fått in monitorprogrammet är det fritt fram att programmera kretsen via ett enkel sereikommunikation från en PC.
Jag hade uppskattat om du vill dela med dig av schema och källkod, så slipper jag själv forska i ämnet.
Förresten är det någon som har programmerat i linux, via t.ex Spmr08, vilken utrustning använder ni då?
Kortet ser enkelt och bra ut, inget svår löddat :).
Nu har jag inte riktigt koll på hur en programmerare fungerar, men som jag har förstått det hela: De µC-kretsar som man köper har inget monitorprogram inlagt vilket man måste själv lägga in, då via en programmerare. När man väl har fått in monitorprogrammet är det fritt fram att programmera kretsen via ett enkel sereikommunikation från en PC.
Jag hade uppskattat om du vill dela med dig av schema och källkod, så slipper jag själv forska i ämnet.
Förresten är det någon som har programmerat i linux, via t.ex Spmr08, vilken utrustning använder ni då?