har planer på "självständig" radiostation.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

Japp till 100%

Det är iaf bättre att han leker med radio mellan 88-108Mhz än 78-80Mhz. Och hur många sändaramatörer skulle bli glada om han satte upp en sändare på 144Mhz jämförelsevis först nämda frekvens område.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

pejlaren: lyssnaramatör är väl också en typ av radioamatör, eller? man kanske helt enkelt är datortekniker eller något annat när man är lyssnaramatör??

och sen så håller jag på att läsa till cert och ska skriva provet om några veckor!

Jag tycker att du ska vara glad att det fortfarande finns någon som vill bli radioamatör!!!!

Om ni vill diskutera lag och ordning så kn ni göra det i någon annan tråd!

Mina kompisar på SK7CA tycker iallafall att det är kul att jag bygger det jag gör!
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Jag tycker det är lite märkligt att du helt öppet pratar om att göra olagligheter då det är ytterst lätt att hitta ditt namn, telefonnummer och adress.

Sen tror jag inte det finns en endaste radioamatör vid SK7CA som tycker att detta är kul. Eventuellt att någon annan lyssnaramatör gör det...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

dom tycker visst att det är kul att någon yngre och lite aktiverad hittar på något!

och JAG tycker att det är lite konstigt att det ska bli så mycket gnäll i just MIN tråd om för kraftiga fm-sändare, när det inte har blivit det i andra trådar...

har vi pratat nog med off topic nu? :wink:

Och på allt det gnället tar vi en liten fundering :D vad ska man ha för antenn till pejling? en yagi eller liknande?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Vad som är kul att "hitta på" kan verkligen diskuteras. Radiolagen finns där inte för att någon vill vara elak och instifta förbud, utan helt enkelt för att om radiosändare började användas okontrollerat skulle RF-spektrum bli helt obrukbart. Det är jättebarnsligt att ifrågasätta dessa regler och behovet av att de finns.

Angående antenn så använder man vanligtvis två stavantenner och en koppling med switchdioder för att göra en enkel men effektiv pejl för VHF. Finns många beskrivningar på sådant. Sök på radiopejlorientering, bygg en och ut i skogen och spring istället för att gräva ned piratsändare!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

"och JAG tycker att det är lite konstigt att det ska bli så mycket gnäll i just MIN tråd om för kraftiga fm-sändare, när det inte har blivit det i andra trådar... "

Vill inte verka sur och gnällig, men har du gjort en sökning och läst igenom alla äldre trådar om ämnet egentligen? Saken har avhandlats tidigare här vill jag minnas... :roll: Därför är nog inte alla här så jätte pigga på att vilja ge teknisk support och uppmuntran, that´s it. Nå, nog om detta nu.

Hursomhaver så finns en heldel teknisk information i ett par av dessa, men jag hittar inte igen dem i forumdjungeln just nu.

Vilket grundkoncept hade ni tänkt för sändartyp?

Vad gäller dennna typ av "rundradio" (tro mig, just privat rundradio utan tillstånd är (av lättförklarliga orsaker) extremt impopulärt bland radiofolk det står till och med tryckt i en del böcker.) du verkar fundera över så är, som sagt en del av problematiken att komma upp i effekt om man inte kör rejäla slutsteg.

Men räcker det med något 100 tal meter så funkar nog en vanlig colpitts, skulle jag tro om man vill göra det enklast möjligt för sig, man borde även kunna göra slavsändare till dessa, men har ej hunnit testa detta i praktiken ännu, de är dock, som sagt extremt svåra att få frekvens stabila.

Edit: Jodå, jag sände också "rundradio" på högfrekvensband en kort period när gick i lågstadiet, insåg dock sedan att detta medförde att hela bandfrekvensen ju då var blockerad av skräp inom sändarens radie så att ingen annan kunde använda det för viktig trafik, på den tiden, innan mobiltelefoner insåg vi snabbt att det inte bara sdtörde folk utan även kunnat tgöra en säkerhetsrisk att blockera frekvensbandet, trots att detta rörde sig om en riktig avstämd sändare (en gammal fabriksgjord som fulreparerats) som är mycket svårt att få till på egen hand.

Nu han det ju inte åstadkomma någon skada men gav ändå en intressant tankeställare om att det inte alltid är så oskyldigt som att bara slå ut schlagerfinalen.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

nu är det ju mest tanken att bara testa principen för att det är kul så det behöver ju inte röra sig några stora uteffekter!

sen har jag alltid varit intresserad av radiopejling och tyckt att det är kul med rävjakt :P så man kanske ska satsa på det i stället :wink:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm, fast egentligen är det ju typ samma som de trådlösa mickar man fick bygga i skolan på tiden det begav sig (dessa var dock, vill jag minnas bara en enkel colpitts oscillator, typ som de små FM sändare som numera översvämmar marknaden) Om jag inte mins fel hade någon här byggt en på baksidan av micken i ultra mini format. 8)

Olagligt är det deffinitivt , men tror inte det är någon större fara i praktiken med dessa om man vet vad man håller på med.

Men, principen jag och en kompis skissade på då var ett system med små slavsändare av liknande utförande (vilka då avsågs få något högre effekt) men skall man ha flera måste man nog stämma av dem mot varandra, skulle jag tro för att undvika kollision, men kan ej tänka mig det blir så exakt i praktiken att det blir internproblems pga det men har, som sagt inte testat skarpt ännu. :)

Så länge det är koppar borde det nog funka i princip vad som, borde nog tom gå att etsa en antenn, tror jag.

Tror inte dessa behöver något jordplan heller.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

tror att jag har sett på internet att man kan etsa en liten ramantenn rakt på laminat. hur bra det funkar är ju oklart
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

etsade antenner är mer eller mindre krav på vissa ISM frekvensband där antennen inte får vara utbytbar...

Många bluetooth enheter använder just etsade antenner...
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Intressant läsning,

Rifakungen: Jag har själv hängt på SK7CA i några år för ett tag sen, men jag slutade efter att det hände lite tråkiga saker. Sen tappade jag intresset helt enkelt. Det finns så mycket annat inom data/elektronik/radio som är intressant.

Jag tänker inte klanka ner på någon, eller på dig. Men förmodlingen intresserar dig sig så mycket i ditt FM sändarprojekt för du är just ung och aktiv i SK7CA, som du nog själv märker är det väldigt mycket äldre människor och extremt lite ungdomar där :) Inte som det såg ut för 20-30år sen inom amatör-radio. Jag vet, för jag var själv där när jag gick i högstadiet.

Det finns en hel del äldre surgubbar med som nog inte alls hade sett mellan fingrarna ifall du börjat sända Piratradio på FM bandet utan cert, eller t.o.m med cert. Att sända sådan radio ska du överhuvudtaget inte göra. utan hålla dig till de bestämda banden. (70cm, 2m osv) Det är en sak att prata om det och kanske bygga det, men om du sen börjar sända och störa ut annat kommer det bli liv i luckan, inte minst nu när alla i princip vet vem du är och vart du håller till.

Och jag får hålla med Oblivion, radioamatörer är ett speciellt folk :)
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Vi (radioamatörer) kanske uppfattas som griniga när det gäller otillåten sändning/hembyggen osv. Men det är ju så att vi faktiskt avlagt kompetensprov som ska visa på att man har erfoderliga kunskaper på området.

Det är ungefär som att man har körkort som visar att man har tillräckliga kunskaper för att köra bil. (ok, en del förlorade förståndet i samband med att de fick körkortet)

Ytterst få eller rent av ingen körkortsinnehavare tycker att det är okej med folk som kör bil utan körkort. På samma sätt tycker vi att man ska ha cert för att sända/bygga sändare.

Tror ni att utövare av flyg/dyk och andra liknande hobbys som det krävs olika typer av tillstånd/cert för är mindre måna om sina intresseområden än vad radioamatörer är? Skulle tro att de blir lika upprörda om jag ska börja flyga sportplan utan cert....
:oops:
Matte

Inlägg av Matte »

PEjlaren: håller mig rätt neutral i konversationen men att jämföra med körkort eller flygcert är väll inte riktigt samma sak(man kan skada sig själv och andra). Dykcert kan man nog bara skada sig själv och tror inte folk med dykcert blir förbannade om nån dyker med egen utrustning och under eget ansvar. dummt ja visst men jag brukar inte bli förbannade på att de i bilen framför inte har bilbälte på sig.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

warpcore: ja vissa är lite griniga.
pejlaren: vad är nu en lyssnaramatör då? är det en radioamatör eller vad?
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Matte skrev:PEjlaren: håller mig rätt neutral i konversationen men att jämföra med körkort eller flygcert är väll inte riktigt samma sak(man kan skada sig själv och andra). Dykcert kan man nog bara skada sig själv och tror inte folk med dykcert blir förbannade om nån dyker med egen utrustning och under eget ansvar. dummt ja visst men jag brukar inte bli förbannade på att de i bilen framför inte har bilbälte på sig.
Du kan, utan att veta om det, störa ut ganska så mycket livsviktig radiokommunikton. Ponera att den där hembyggda sändaren splattrar på både den ena och den andra frekvensen samt dess över- och undertoner.

För ett par år sedan var det ganska stora problem med illegalt importerade trådlösa telefoner. Dessa störde ut polisens system-80 radio i så stor omfattning att man många gånger tvingades byta kanal. Det kunde alltså slå ut trafiken helt. Självfallet var användarna av de trådlösa telefonerna lyckligt ovetandes om fenomenet tills dess att de pejlades in och beslagtogs.

En hembyggd sändare med ett par watts uteffekt kring rundradiofrekvenser skulle mycket väl kunna ha så dålig stabilitet i sändningen att den skulle kunna slå ut System-70 och rent av hindra, eller i vart fall fördröja utlarming av t ex. ambulans och räddningstjänst. Eller ponera att en överton slår ut nödkanaler för flyg eller marintrafik. Den lilla hembyggda skitsändaren kan ställa till med bra mycket om man har otur.
Skriv svar