Permanentmagnetgenerator, ladddningsregulator till MC
skulle nog inte fungera iom att man använder kortslutning som reglermetod, men frågan är vad effekten blir om en diod i likriktarbryggan går sönder - dvs halvvågslikriktning med kärmättnad och andra lindningar börja dumpa ström igenom denna...Norpan skrev:Eller att tillverkaren ifråga har kommit på att koppar är dyrt och snålat lite mycket på arean, det verkar inte vara helt ovanligt med brända sånahär generatorer.
en klassiker var suzukis 400cc med ökänd risk för generatorhaveri varje vår när man luftade cykeln första gången för året med i många fall ganska tomma batterier.
jag tror dom flesta generatorhaverierna har sin ursprung i fallerande likriktarbrygga och/eller regulator.
En hojmotor har vanligtvis ett svänghjul med magneter direkt monterat på vevaxeln, och sedan en stator fast monterad vid det - enklare kan det knappast bli. Många större hojmotorer har detta dessutom monterat inuti motorn, alltså i kontakt med motoroljan.
En generator av biltyp skulle till att börja med kräva att man överför ström till fältlindningen via ett par kol. Det kräver i sin tur att dessa grejer monteras på oljefri plats. På mindre motorer är det förvisso oljefritt där generatorn sitter direkt på vevaxeln, men jag misstänker att ramlager (kullager) som med tiden glappar lite skulle ställa till med lite problem för en direktmonterad generator. Därmed skulle generatorn förmodligen behöva ha en separat egen axel, egna kullager, kraftöverföring från motorn, och det låter som att man skulle få bygga en utvändig separat generator ungefär som på bilar.
Jag hoppas att ingen vettig konstruktör väljer en lösning som är tyngre, större, dyrare och innehåller delar som slits mekaniskt (och därmed innehåller fler grejer som kommer gå sönder förr eller senare) utan en mycket god anledning.
En generator av biltyp skulle till att börja med kräva att man överför ström till fältlindningen via ett par kol. Det kräver i sin tur att dessa grejer monteras på oljefri plats. På mindre motorer är det förvisso oljefritt där generatorn sitter direkt på vevaxeln, men jag misstänker att ramlager (kullager) som med tiden glappar lite skulle ställa till med lite problem för en direktmonterad generator. Därmed skulle generatorn förmodligen behöva ha en separat egen axel, egna kullager, kraftöverföring från motorn, och det låter som att man skulle få bygga en utvändig separat generator ungefär som på bilar.
Jag hoppas att ingen vettig konstruktör väljer en lösning som är tyngre, större, dyrare och innehåller delar som slits mekaniskt (och därmed innehåller fler grejer som kommer gå sönder förr eller senare) utan en mycket god anledning.