Min kamera vill inte fungera på batterier

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs

Inlägg av xxargs »

2.27 Volt låter lite lågt för att vara ett klock-batteri av lithium-typ - kan mycket väl vara roten till ditt onda - försök byta den ändå.

Annars är det som andra redan nämt att NiMh-batterier har som fulladdade nästan samma spänningsnivå som nästan helt tomkörda alkaliska batterier och finns det inte någon kompensation eller intällningsläge för NiMh-batterier så kan de mycket väl larma i förtid och stänga av trots att dessa är fulla - det räcker med kanske 0.1 Volt fel. Se till att alla dina kontaktfjädrar och batteripoler verkligen är rena och i stort sett polerade med autosol - minsta glapp där kan ge den där 0.1 volt spänningsfallet och och kamerna larmar för batteritorsk och stänger av...

Prova med nyköpta NiMh-batterier, även vanliga högkvalitativa alkaliska batterier (typ duracell) och se hur kameran beter sig - några år gamla NiMh-batterier kan man inte lita överdrivet mycket på och tenderar att 'gå sönder' ganska plötsligt och alla cellerna går sönder samtidigt inom typ 2 veckors period om de kommer från samma batch...

två kit några år gamla GP-batterier har just gått den vägen för min del...
Användarvisningsbild
Seiko89

Inlägg av Seiko89 »

Dom batterierna jag testar med är typ 1 månad gamla eller nått liknande och endast laddade typ 3-4 gånger. Jag ska testa att ladda batterierna och sen mäta hur många volt dom ger (När jag hittar laddstationen). Kameran är en äldre variant men välldigt lite använd, kanske har tagits 1000 bilder totalt med kameran. Kontakt banorna är troligen guldpleterade och är i fint skick.

Kameran har inga inställningar eller knappar som skall ändras vid batteribyte eller liknande, Utan i manualen står det att det ska vara NiMh batterier och det är det jag använder.

Det lilla batteriet är ungefär 5 mm diameter och det är typ fastlöddat i 2st metall piggar. har testat att få ur det men det kommer nog inte gå.

Kan man på nått sätt mäta när ett batteri är slut?
bearing

Inlägg av bearing »

Vilket batteri och vad menas med slut?

HP-kameran som jag tidigare nämde fungerade med tre NiMH i serie - tejpade fast batteripacket under kameran.
agh39

Inlägg av agh39 »

Hej.

En relativt vanlig företeelse är att man tror att NiMhceller har en lägre spänning än Alkaliske celler:
Bild
Bild

Detta är optimalt iof. NiMhcellerna urladdas efter 1 h vilospänning.
Hänsyn tas då ej till den höga självurladdningen det första dygnet.
Sanyocellen och andra celler av LSD typ har inte hög sjävlurladding efter dag ett.

Anders
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det är en lithium knappcell med ben (som säkert finns hos Elfa) med nominel spänning av runt 3 Volt och går knappt under 2.8 Volt ca 90% av dess kapacitet. När den närmar sig 2 Volt så är den i princip slut. Dessa batterier får man löda bort och byta med en lödpenna.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

(engelsk tangentbord)

jag haller pa att testa olika alkaliska batterier mot en storre utladdningstrom 0,55A istallet for specade 0,1A .

Vid 0,1A ar det mycket liten skillnad. Vid 0,55A sa ar det stor spridning.

Overlagset bast av alla ar "FIDAK" fran "Plantagen". 10st 19kr!
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Du kan öka prestandan i batterisystemet genom att ha en kraftig buffertkonding , speciellt på digitalkameror med en ganska hög momentan strömförbrukning.

Konverterade en systemkamera från litiumacc drift till laddbar nmhi.
För att få rätt spänning så lade jag en diod efter paket samt en stabil konding.

Den klarade sig mycket längre än entt köpt batterigrepp som körde laddbara R6 utan buffert.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

hur stor konding och var satt dioden?
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

4700uf har jag för mig och den sitter på batterisidan dioden.

Utan konding blev det såna dippar ur accet i jmf med Li accet att kameran helt slockna eller visa tomt acc efter 15 bilder....

Nu är den helt stabil till slutet.

7 celler,buffertkonding och diod - 8,8V funkar perfekt till denna
Skriv svar