wlan repeater
Blev intresserad av ämnet och hittade denna sida: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Repeater_Bridge
som beskriver uppkoppling med t ex Linksys WRT54GL. Det finns även en beskrivande bild på sidan.
(Hade en Linksys WRT54GL liggande som jag nu har konvererat till DD-WRT; får se vad jag skall ha den till)
som beskriver uppkoppling med t ex Linksys WRT54GL. Det finns även en beskrivande bild på sidan.
(Hade en Linksys WRT54GL liggande som jag nu har konvererat till DD-WRT; får se vad jag skall ha den till)
-
PederMolin
- Kontakt:
Tack för en trevlig länk, det var en bra bild över ett scenario som förklarar en typ av användning.
Rolig jämförelse mellan Skype och SIP. För övrigt så tycker jag personligen att dom gamla koppartrådarna är helt klart att rekommendera för vanlig telefoni om man har tillgång till sådan lyx. I skärgården har jag det lite kinkigare och då är Skype en bra lösning med SkypeIN och kunna ha ett 08-nummer utomlands, men det kanske går att ordna med SIP-lösningar också!
Hemma i Stockholm har jag ComHem och det är dyrt att ringa med och dyker ofta tillsammans med internetuppkoppling men har av lättja inte sagt upp det abonnemanget.
Rolig jämförelse mellan Skype och SIP. För övrigt så tycker jag personligen att dom gamla koppartrådarna är helt klart att rekommendera för vanlig telefoni om man har tillgång till sådan lyx. I skärgården har jag det lite kinkigare och då är Skype en bra lösning med SkypeIN och kunna ha ett 08-nummer utomlands, men det kanske går att ordna med SIP-lösningar också!
Hemma i Stockholm har jag ComHem och det är dyrt att ringa med och dyker ofta tillsammans med internetuppkoppling men har av lättja inte sagt upp det abonnemanget.
Linksys WRT54GP2 är en variant av WRT54xx
med kabelanslutning för 2 tonvalstelefoner och 3 nätverksenhter
Om det går att använda med WLAN som in kommanade ?
http://en.wikipedia.org/wiki/WRT54G
En SIP-sever är en IP-nummer på Internät
Kan tillräckligt överförnings hastighet uppnås
är placeringen helt likgiltigt.
Som example erbjuder Rix en SIP till vanligt svenskt teleförbindelse.
med kabelanslutning för 2 tonvalstelefoner och 3 nätverksenhter
Om det går att använda med WLAN som in kommanade ?
http://en.wikipedia.org/wiki/WRT54G
En SIP-sever är en IP-nummer på Internät
Kan tillräckligt överförnings hastighet uppnås
är placeringen helt likgiltigt.
Som example erbjuder Rix en SIP till vanligt svenskt teleförbindelse.
SIP är standardiserat, går alltså betydligt enklare att göra komplexa grejer med tack vare att det finns mycket mer mjuvkara. Skype tar ju betalt av andra företag för att de ska få använda deras protokoll. Med SIP kan man välja valfritt mellan olika operatörer.PederMolin skrev: men det kanske går att ordna med SIP-lösningar också!
www.voip-forum.se kan vara ett intressant ställe att läsa på.
Vi har nyligen dumpat vårt gamla ISDN-abonnemang till förmån för en Siemens S675IP med ett Rix 79-kronan och två Digisip mini-abonnemang för extra inkommande nummer.
-
PederMolin
- Kontakt:
Finns det någon DECT telefon som man kan koppla in direkt via Ethernetkabel in ien router och ha ett abonnemang hos RIX utan att ha någon extra låda emellan eller måste man ha en VO-IP eller SIP låda mellan routern och en telefon.
Jag vill ha så få burkar som möjligt som drar lite watt här och där och det kanske är dags att lämna Skype om man ändå kan ha ett 08-nummer utomlands. Dessutom är Skype fruktsvärt dyrt att ringa mobilsamtal med pga dåliga avtal eller dylikt med svenska operatörer.
Mvh
Peder
Jag vill ha så få burkar som möjligt som drar lite watt här och där och det kanske är dags att lämna Skype om man ändå kan ha ett 08-nummer utomlands. Dessutom är Skype fruktsvärt dyrt att ringa mobilsamtal med pga dåliga avtal eller dylikt med svenska operatörer.
Mvh
Peder
ONOFF här i Östersund hade SIP-DECT telefoner ett tag de är nu borta, men kolla:
http://www.wisper.se/shop2/index.php?_a ... ductId=125
http://www.wisper.se/shop2/index.php?_a ... ductId=256
http://www.wisper.se/shop2/index.php?_a ... ductId=125
http://www.wisper.se/shop2/index.php?_a ... ductId=256
The Linksys Wireless-G Broadband Router (WRT54GP2) is really four devices in one box
Wireless Access Point Wireless-G (802.11g at 54Mbps) and Wireless-B (802.11b at 11Mbps) devices
The Router function
all wireless transmissions with up to 256-bit encryption, and supports both Wired Equivalent Privacy (WEP) and the industrial-strength wireless security of Wi-Fi Protected Access
can serve as a DHCP Server
supports VPN pass-through, and can be configured to filter internal users' access to the Internet
There's also a built-in 3-port full-duplex 10/100 Switch to connect your wired-Ethernet devices together
The fourth function is the phone adapter which enables high-quality feature-rich telephone service through your high-speed connection even while you're surfing the Internet.
Wireless Access Point Wireless-G (802.11g at 54Mbps) and Wireless-B (802.11b at 11Mbps) devices
The Router function
all wireless transmissions with up to 256-bit encryption, and supports both Wired Equivalent Privacy (WEP) and the industrial-strength wireless security of Wi-Fi Protected Access
can serve as a DHCP Server
supports VPN pass-through, and can be configured to filter internal users' access to the Internet
There's also a built-in 3-port full-duplex 10/100 Switch to connect your wired-Ethernet devices together
The fourth function is the phone adapter which enables high-quality feature-rich telephone service through your high-speed connection even while you're surfing the Internet.
Siemens S675IP som vi kör med klarar det. Alla Siemens XXX IP-modeller klarar det. S540IP, C450IP är några som kan gå lätt att hitta begagnat.PederMolin skrev:Finns det någon DECT telefon som man kan koppla in direkt via Ethernetkabel in ien router och ha ett abonnemang hos RIX utan att ha någon extra låda emellan eller måste man ha en VO-IP eller SIP låda mellan routern och en telefon.
Och SIP-funktionen ligger till 99% i basen, så man kan köra med vilka DECT/GAP-lurar som helst. Vi köpte en 2-pack för 199 på Coop Forum att ha till ungarna. Funkar utmärkt, fast själva telefonerna var rätt spartanska (ingen displaybelysning, inget bältesclip etc).
Ja. Siemens C450IP och S675IP skall funka utmärkt för det. Då kan du dessutom använda andra trådlösa Siemens handenheter. Iallafall av nyare modell. Dom riktigt gamla verkar ha vissa saker lite annorlunda.PederMolin skrev:Finns det någon DECT telefon som man kan koppla in direkt via Ethernetkabel in ien router och ha ett abonnemang hos RIX utan att ha någon extra låda emellan eller måste man ha en VO-IP eller SIP låda mellan routern och en telefon.
-
PederMolin
- Kontakt:
Som jag skrivit ovan kör vi en S675IP med ett Rix 79-kronan och två digisip mini och det är inga direkta problem. Fick sätta upp port forward i brandväggen för jag fick det inte att fungera med STUN (men det var när vi bara hade de två digisip-abonnemangen, ville testa med dem innan jag porterade vårt gamla nummer till Rix). Rix har en STUN-server så det kasnke funkar bättre nu, men nu är port forward redan påslaget så det får vara det.PederMolin skrev:Tack alla, är det någon som har en Siemens telefon med inbyggd SIP/VOIP och kör med RixTelecom och är nöjd med resultatet eller hänger dom sig ofta, svåra att konfigurera osv.