Köp av multimeter =)

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6997
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Köp något enkelt, Du kommer snart att upptäcka att en multimeter inte är det Du i första hand behöver, utan ett begagnat oscilloskop. Då är det surt att ha brännt pengar i onödan.

För att felsöka komponenter så är resistansmätning alldeles tillräckligt. Du lär Dig snabbt vad den skall visa på en hel diod/transistor.

För att kontrollera om en kondensator är hel eller sönder så mäter man vanligtvis resistansen, det finns ingen anledning att ha kapacitansmätning.

Frekvensmätning behöver man vanligtvis inte hellre, vilken frekvens skall Du mäta? När frekvenser skall mäta är det oftast i radiosammanhang och då handlar det om mätningar långt bortom vad en multimerer klarar, både vad gäller frekvensområde och erfoderlig noggrannhet.

En omkopplar för resistansmätning med så låg spänning att halvledare inte leder kan vara bra i många fall för att leta efter fel utan att behöva löda loss saker.

Autoranging är vanligtvis bra, tycker jag i varje fall, men kan ibland vara störande när man mäter på halvledare. Men IMHO överväger fördelarna klart.

Kan Du hitta en multimeter som drivs med R6-batterier så är det en klar fördel. De flesta (?) tycks tyvärr numera använda dyra och kortlivade 9V 6F22.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Inlägg av Electricguy »

Jag tycker ochså om UT33D för den är billig 98kr på JULA tror jag. och den känns ganska bra i kablar och probar plus att den har bakgrundslyse :wink:
Mindmapper
Inlägg: 6477
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

UT33D kan ej mäta växelström så därför är den inte alls något bra köp om du inte redan har möjlighet att mäta växelström på något annat sätt.
Mindmapper
Inlägg: 6477
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

blueint skrev:Kolla teknikmagasinet Multimeter LCD med termometer, artikel nummer 550012. För 320 kr.
ELFA säljer samma (men annan) för 195kr exkl moms.
Gäller t o m 30 september 2008 eller så långt lagret räcker.
ELFA art nr 76-816-53
Skriv svar