Driva studioblixtar med UPS - Jag stöter på problem
Det är väldigt vanligt nuförtiden att man driver en utrustning som "i själva verket" är av DC-karaktär (exempelvis en konding till ett blixtljus) från en DC-källa genom att gå omvägen via AC (50 Hz "ful" eller sinus). Det kan måhända vara enkelt att koppla och kompatibelt med mycket men effektivast är det inte.
Om man strippar förbrukaren på dess AC-del så behövs ofta bara en enkel spänningsomvandling för att driva den från en DC-källa. I det här fallet kanske det räcker med seriekopplade ackar.
DC-kopplingen kan man någorlunda enkelt förse med en strömbegränsare, om det är nödvändigt. Många blyackar klarar ju rejäla toppströmmar så det kanske är helt onödigt när man väl byggt bort den svaga DC/AC-länken.
Kanske ett värdelöst tips men jag ogillar starkt onödiga konverteringar...
Om man strippar förbrukaren på dess AC-del så behövs ofta bara en enkel spänningsomvandling för att driva den från en DC-källa. I det här fallet kanske det räcker med seriekopplade ackar.
DC-kopplingen kan man någorlunda enkelt förse med en strömbegränsare, om det är nödvändigt. Många blyackar klarar ju rejäla toppströmmar så det kanske är helt onödigt när man väl byggt bort den svaga DC/AC-länken.
Kanske ett värdelöst tips men jag ogillar starkt onödiga konverteringar...
- prototypen
- Inlägg: 11107
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Håller helt med dig bjomo, men vad gör en fotograf med den elektroniska tummen mitt i handen, han kan stoppa i stickproppar.
Om man får tag på schema över blixtaggregatet så skulle det vara enklare att modifiera men nu är det lite av nålen i höstacken.
Problemet är att han har en studioblixt som funkar utmärkt ansluten direkt till Stornorrfors men när han ska ut i spenaten så vill han ha samma fjutt i blixten och samma finesser som i studio och då trasslar det till sig.
Jag ska göra en 500W halogen seriekoppling åt honom så får vi se.
Protte
Om man får tag på schema över blixtaggregatet så skulle det vara enklare att modifiera men nu är det lite av nålen i höstacken.
Problemet är att han har en studioblixt som funkar utmärkt ansluten direkt till Stornorrfors men när han ska ut i spenaten så vill han ha samma fjutt i blixten och samma finesser som i studio och då trasslar det till sig.
Jag ska göra en 500W halogen seriekoppling åt honom så får vi se.
Protte
Är verkligen en UPS lämplig för detta, den har två 7 amp. batterier som drift och det kan inte vara mycket till blixtar. Slår UPS av om batteriana börjar bli dåliga ell sjunker utspänningen?
Detta vore nog något men kräver lite mer batteri .http://www.waeco.com/en/269_919.php
Detta vore nog något men kräver lite mer batteri .http://www.waeco.com/en/269_919.php
Nja, en UPS är en nödlösning. Det finns förstås prylar som är avsedda för att just driva fotoblixt ute i bushen. ( http://bostroms.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=6093 ) Det är en fråga om budget. Jag uppskattar verkligen att du försöker hitta lösningar på mina funderationer men mojängen som du länkade till kostar för mycket. Min UPS gick på en tusing så om det är möjligt att använda den kommer jag billigt undan.
Ännu är jag bara avancerad hobbyfotograf men om jag någon gång börjar få ruljans på verksamheten kommer jag förstås skaffa proffsprylar.
Tack alla som kommer med idéer till lösningar!
(Jag gjorde förresten en utomhusfotografering härom veckan. Vi höll till under en bro där jag hade tillgång till motorvärmaruttag. Lite bilder från den fotosessionen längst ner på den här sidan om någon är nyfiken på hur det kan bli om jag får blixtra utomhus: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=215914 )
Ännu är jag bara avancerad hobbyfotograf men om jag någon gång börjar få ruljans på verksamheten kommer jag förstås skaffa proffsprylar.
Tack alla som kommer med idéer till lösningar!
(Jag gjorde förresten en utomhusfotografering härom veckan. Vi höll till under en bro där jag hade tillgång till motorvärmaruttag. Lite bilder från den fotosessionen längst ner på den här sidan om någon är nyfiken på hur det kan bli om jag får blixtra utomhus: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=215914 )
Har en 300 Watt sinusomvandlare från nordic power, model WT-30SN-12E (köpt på Elfa, faktiskt) - just för att den drar ca 0.5 A på tomgång, vilket är lite för att vara en sinusomvandlare. Den - hör ock häpna - orkade att dra igång kylskåpskompressor Danfoss TL2A [1] från en 10 Ah biltemabatteri (80-211) ansluten med bara de medföljande batteriklämmor (mao inte så bra garanterad kontakt - och denna del verkar vara väldigt känsligt och viktigt att få till bra vid stora strömmar) . Strömspiken från batteriet var uppemot 40 ampere enligt strömtången och jag måste tillstå att det är precis på gränsen att det klarar att starta upp sig och är inget jag skulle installera för obevakad drift utan startövervakning.
Problemet med dina studioblixtar och att starta kylskåp med UPS/Växelriktare är väldigt snarlika med närmast kortslutning dom första perioderna i uppladdningen/start och det gäller att hitta en batterilösning som klarar av det under några 10-dels sekunder som det handlar om här.
Medeleffekten är förmodligen låg medans toppeffekten då och då är snuskigt högt efter blixturladdningar och gör strömförsörjningbiten väldigt besvärligt när det inte elnätsanslutet. Detta för en ganska klantig, no brain konstruktion i blixtaggen för snabb uppladdning för stroboskoptakt när det i praktiken faktiskt inte behövs, hade uppladdning dragit ut på några sekunder i jämn takt så hade livet varit mycket enklare rent strömförsörjningsmässigt.
Jag tippar att medeleffekten som studioblixtarna drar är ganska låg (du får mäta upp detta på något sätt med tex en billig kW/h mätare och låta det stå på något dygn) och förmodligen kan köra i timmar även på en ganska litet blybatteri.
Du får helt enkelt ta med dig studioblixten till en Elfabutik (efter att kollat om de har växelriktarna hemma) och helt enkelt prova olika växelriktare med lämplig släpbar batteristorlek - butikspersonalen brukar inte vara omöjliga att göra med, men diskutera detta över telefon med dessa innan för säkerhets skull. Sikta på att det är sinusomvandlar i minst 300 och kanske 600 Watt-klass som det börjar fungerar med då jag gissar att strömstötarna vid varje omslag på fyrkantvågriktarna gör att dessa går lätt i skyddsmode även om det står 1200 Watt på dessa
- jag har sett 800Watt dito fyrkantvågriktare kräkas bara för man satte sladden i nätbrunnen på utrustningen - utan att slå på den! - just för att avstöringskondingarna i nätfiltren i nätbrunnen gjorde att strömstötarna vid varje omslag så höga att växelriktaren gick i skyddsmode...
Att ha halogenlampa i serie för strömbegränsning är inte så lämpligt då den också har väldigt låg resistans när den har kall glödtråd och kommer inte att bromsa tillräkligt dom första viktiga perioderna efter urladdning innan glödtråden hinner bli varm (du kan iofs ändå prova, men..) - om medelströmmen är låg så kanske det är bättre att titta på en 50 eller 100W effektmostånd i serie på 22 eller 33 Ohm eller så.
[1] TL2A är förmodligen Danfoss minsta kompressor av 230-volt typ med 2 cc slagvolym (finns nu inte längre tillgänglig, inte ens databladet nu när R12 utfasades - jag har verkligen letat, har någon databladet på den trots allt så är jag intresserad av en kopia!)
Problemet med dina studioblixtar och att starta kylskåp med UPS/Växelriktare är väldigt snarlika med närmast kortslutning dom första perioderna i uppladdningen/start och det gäller att hitta en batterilösning som klarar av det under några 10-dels sekunder som det handlar om här.
Medeleffekten är förmodligen låg medans toppeffekten då och då är snuskigt högt efter blixturladdningar och gör strömförsörjningbiten väldigt besvärligt när det inte elnätsanslutet. Detta för en ganska klantig, no brain konstruktion i blixtaggen för snabb uppladdning för stroboskoptakt när det i praktiken faktiskt inte behövs, hade uppladdning dragit ut på några sekunder i jämn takt så hade livet varit mycket enklare rent strömförsörjningsmässigt.
Jag tippar att medeleffekten som studioblixtarna drar är ganska låg (du får mäta upp detta på något sätt med tex en billig kW/h mätare och låta det stå på något dygn) och förmodligen kan köra i timmar även på en ganska litet blybatteri.
Du får helt enkelt ta med dig studioblixten till en Elfabutik (efter att kollat om de har växelriktarna hemma) och helt enkelt prova olika växelriktare med lämplig släpbar batteristorlek - butikspersonalen brukar inte vara omöjliga att göra med, men diskutera detta över telefon med dessa innan för säkerhets skull. Sikta på att det är sinusomvandlar i minst 300 och kanske 600 Watt-klass som det börjar fungerar med då jag gissar att strömstötarna vid varje omslag på fyrkantvågriktarna gör att dessa går lätt i skyddsmode även om det står 1200 Watt på dessa
- jag har sett 800Watt dito fyrkantvågriktare kräkas bara för man satte sladden i nätbrunnen på utrustningen - utan att slå på den! - just för att avstöringskondingarna i nätfiltren i nätbrunnen gjorde att strömstötarna vid varje omslag så höga att växelriktaren gick i skyddsmode...
Att ha halogenlampa i serie för strömbegränsning är inte så lämpligt då den också har väldigt låg resistans när den har kall glödtråd och kommer inte att bromsa tillräkligt dom första viktiga perioderna efter urladdning innan glödtråden hinner bli varm (du kan iofs ändå prova, men..) - om medelströmmen är låg så kanske det är bättre att titta på en 50 eller 100W effektmostånd i serie på 22 eller 33 Ohm eller så.
[1] TL2A är förmodligen Danfoss minsta kompressor av 230-volt typ med 2 cc slagvolym (finns nu inte längre tillgänglig, inte ens databladet nu när R12 utfasades - jag har verkligen letat, har någon databladet på den trots allt så är jag intresserad av en kopia!)
En fotoblixt är i princip ganska enkel: En kondensator och ett urladdningsrör.
Till detta kommer givetvis en krets som kan ladda kondensatorn till dom ca 300 - 400V som urladdningsröret vill ha. Så en "trigger" som startar blixten när kameran vill det.
Blixtar dyrare än 200kr har ofta en funktion för att avbryter blixten då ljust är "lagom".
Alt 1.
Frågan är hur DIN fotoblixt gör för att ladda kondensatorn? Ett foto på kretskortet skulle kunna hjälpa till med gissningarna. Kanske är det så att den börjar med att likrikta växelströmmen, det skulle då vara ett tecken på att den skulle trivas på likström (problemet är då "löst").
Alt 2.
Begränsa strömmen som blixten kan ta med ett effekt-motstånd i serie. Svårt att säga vad blixten tycker om det. Troligen går den inte sönder av att man testar. Börja med ett "litet" motstånd och öka tills UPS:n är gladare.
Förslagsvis 5, 10, 22, 33 Ohm
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=6943.htm

Till detta kommer givetvis en krets som kan ladda kondensatorn till dom ca 300 - 400V som urladdningsröret vill ha. Så en "trigger" som startar blixten när kameran vill det.
Blixtar dyrare än 200kr har ofta en funktion för att avbryter blixten då ljust är "lagom".
Alt 1.
Frågan är hur DIN fotoblixt gör för att ladda kondensatorn? Ett foto på kretskortet skulle kunna hjälpa till med gissningarna. Kanske är det så att den börjar med att likrikta växelströmmen, det skulle då vara ett tecken på att den skulle trivas på likström (problemet är då "löst").
Alt 2.
Begränsa strömmen som blixten kan ta med ett effekt-motstånd i serie. Svårt att säga vad blixten tycker om det. Troligen går den inte sönder av att man testar. Börja med ett "litet" motstånd och öka tills UPS:n är gladare.
Förslagsvis 5, 10, 22, 33 Ohm
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=6943.htm

- prototypen
- Inlägg: 11107
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Nyckelordet "garanti" drar ju ned möjligheterna till bättre matning eller seriemotstånd.
Trådlindade effektmotstånd brukar kunna ta stora transienta strömmar. Om man håller sig till låga värden så bör inspänningen hålla sig till 90 % av nominellt värde även kring strömtoppen, men CE-märkt utrustning ska tåla både korta underspänningar och totala avbrott så det ska inte vara "farligt" att prova högre värden.
(Se upp med ELFA: de påstår att åtminstone ett av deras motstånd (inklusive netrunners förslag) är trådlindat trots att det i själva verket är filmbaserat - sanningen står i databladet.)
(Se upp 2: motståndet kan brännas, ge stötar, blända och skjuta delar om det brinner av. Netrunners förslag brukar "brinna fint" utan de två senare farorna.)
Trådlindade effektmotstånd brukar kunna ta stora transienta strömmar. Om man håller sig till låga värden så bör inspänningen hålla sig till 90 % av nominellt värde även kring strömtoppen, men CE-märkt utrustning ska tåla både korta underspänningar och totala avbrott så det ska inte vara "farligt" att prova högre värden.
(Se upp med ELFA: de påstår att åtminstone ett av deras motstånd (inklusive netrunners förslag) är trådlindat trots att det i själva verket är filmbaserat - sanningen står i databladet.)
(Se upp 2: motståndet kan brännas, ge stötar, blända och skjuta delar om det brinner av. Netrunners förslag brukar "brinna fint" utan de två senare farorna.)
Skulle nog helre sikta på 50-100 wattare i gul aluminium för lite dyrare penning - jag inbillar mig att dessa är tåligare äv ovanstående inlägg - dock kan man prova med ovanstående billigare effektmotstånd tills man hittat ett värde som fungera och därefter köpa den lite större och förmodligen driftsäkrare varienten.
Motstånd brukar inte gå sönde vid första andra eller tredje transientstöten - men sedan kommer haverierna väldigt plötsligt och ibland väl synligt och hörbart - speciellt om det är filmbaserade motstånd...
Motstånd brukar inte gå sönde vid första andra eller tredje transientstöten - men sedan kommer haverierna väldigt plötsligt och ibland väl synligt och hörbart - speciellt om det är filmbaserade motstånd...
xxargs har ju helt rätt, dom är snyggare och troligen säkrare.
Tyvärr är dom också mycket mycket dyrare så att testa sig fram till rätt storlek med dom kan bli ganska dyrt. Han ska ju ha ett så litet motstånd han kan utan att UPS:en blir arg. Underlättare ju även om han kan testa att sätta dom i serie, 5 + 10 = 15 för att hitta rätt. Koppla med "sockerbitar" är ju ganska snabbt och ... förhållandevis säkert om man är försiktigt.
När han väl vet hur stort som blir bra så är det ju lätt att köpa ett sådant i fin gul färg.
Tyvärr är dom också mycket mycket dyrare så att testa sig fram till rätt storlek med dom kan bli ganska dyrt. Han ska ju ha ett så litet motstånd han kan utan att UPS:en blir arg. Underlättare ju även om han kan testa att sätta dom i serie, 5 + 10 = 15 för att hitta rätt. Koppla med "sockerbitar" är ju ganska snabbt och ... förhållandevis säkert om man är försiktigt.
När han väl vet hur stort som blir bra så är det ju lätt att köpa ett sådant i fin gul färg.
- prototypen
- Inlägg: 11107
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Det blir nog jag som får testa och efter en 35 år så finns det en hel del överblivet, Jag har ett helt gäng 100W i TO246-kåpa och en hel del Vitroms trådlindade i keramiskt rör (de fyrkantiga) och även de i guleloxerad alu ( de kan visst explodera, det blir som en vapenpipa).
Protte
Till Lumor, nu har jag lite mer tid så vi skulle kunna ta en sväng till, ring mig (eller PM)
Protte
Till Lumor, nu har jag lite mer tid så vi skulle kunna ta en sväng till, ring mig (eller PM)
- prototypen
- Inlägg: 11107
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Öppnar man dom här svindyra specialomvandlarna för blixtaggen så riskerar man förmodligen att hitta en ompackad och kanske omjusterad (för att få bort avstängning/skyddmode) omvandlare för kanske 1/5-del av priset - eller rent utav standardomvandlare med inbyggd effektseriemotstånd eller NTC-motstånd...
tror det är bättre med en lite större omvandlare och prova med lämplig seriemotstånd tidigare nämt. Man kan bränna ett flertal motstånd och omvandlare innan man kommer upp i summorna som dessa specialomvandlarna kostar..
tror det är bättre med en lite större omvandlare och prova med lämplig seriemotstånd tidigare nämt. Man kan bränna ett flertal motstånd och omvandlare innan man kommer upp i summorna som dessa specialomvandlarna kostar..
Om man vill köpa en Intronix som den du länkade till kan man ju lika gärna köpa den direkt från dom, inkl frakt från Filippinerna och svensk moms så kostar en Explorer 1200 mindre än 2700kr.
En annan modell som jag vet att det finns en del fotografer som kör är att köpa ett billigare inverterelverk, typ Kipor IG1000:
http://www.drift-underhall.se/#showProduct.php?id=3833
En annan modell som jag vet att det finns en del fotografer som kör är att köpa ett billigare inverterelverk, typ Kipor IG1000:
http://www.drift-underhall.se/#showProduct.php?id=3833
