Driva studioblixtar med UPS - Jag stöter på problem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lumor_

Driva studioblixtar med UPS - Jag stöter på problem

Inlägg av lumor_ »

Hej!
I ärlighetens namn ska jag genast erkänna att jag enbart registrerar mig för att få svar på den här frågan. Jag saknar kunskaper om elektronik och behöver en enkel och praktisk lösning. Hoppas på att någon här gillar praktisk problemlösning och kan ge mig tips.

Detta vill jag åstadkomma:
Jag är fotograf och vill driva mina studioblixtar med en UPS så att jag kan rigga upp snygg ljussättning även ute i naturen. (Mycket praktiskt t ex vid bröllopsfotografering)

Lite info om apparaterna:
UPS:en är denna 1000VA modell: http://www.sweex.com/producten.php?sect ... &detail=oo
Blixtarna är sådana: http://www.kaffebrus.com/qh-300ws-126.html
Normalt körs alltså de här 300W-blixtarna på det vanliga elnätet och då fungerar de finfint.

Problemet:
När en blixtagget är kopplad till den laddade UPS:en laddar den upp tillräckligt mycket för att man ska få ut en blixt. Så fort blixten utlöses ska blixtagget börja laddas för nästa blixt (det tar bara ca 1-2sek).
Problemet är att UPS:ens varningssystem utlöses vid laddningens början. den börjar pipa och man måste resetta den. Min teori är att det skapas någon form av strömrusning i och med att kondensatorn i blixten ska fyllas, en strömrusning som UPS:en är gjord för att avbryta.

Jag kan alltså utlösa en blixt men måste sedan resetta och starta om UPS:en för att få en ny. Det fungerar men är i praktiken obrukbart eftersom jag måste kunna ha fokus helt på fotograferingen.

Ett sekundärt problem som uppstod var att jag efter en stunds experimenterande upptäckte att blixtagget tagit skada. Jag kan ju inte vara 100% säker på att det berodde på att det var kopplat till UPS:en men det verkar osannolikt att det just skulle gå sönder av annan anledning just när jag gjorde de här korta testerna. Felet yttrar sig i att blixten inte kan ulösas. Den laddar felfritt men testknappen utlöser ingen blixt. Jag vet att blixtröret är helt eftersom det kommer en blixt om jag stängt av och sedan sätter på blixtagget. Det sekundära problemet kanske kan ge en ledtråd till vad som går snett vid laddningen?

Jag har fått tips från en annan fotograf att kombinationen ska fungera. Han har identiska prylar och har inga problem. (Jag antar att det kan skilja mellan äldre och nyare exemplar vad de har för invändiga komponenter men på ytan är de alltså identiska).

Tack på förhand till den som kan ge mig råd om hur jag ska få det att fungera smidigt!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Gissar att du överlastar UPS'n, alternativt är att dina blixtar inte gillar fyrkantvågen från UPS'n.

300W per blixt, laddar förmodligen ut UPS'n totalt.
300W kan mycket väl motsvara 1000VA.
Förslagsvis så mäter du späningen ut från UPS'n före och efter blixt.

Publicera värdena här, så får vi se.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om din UPS ger fyrkantvåg så är nog fyrkantvågen den största problemet och kan ge allehanda konstigheter inklusive sönderkörda enheter - mycket av problemet med fyrkantvåg är att strömstötarna blir groteskt höga vid varje polväxling av fyrkantvången när det är kopplat till laster med lite kapacitanser - avstörningskondingen i nätbrunnen kan räcka för att en 800 Watt omvandlare skall gå i strömgräns - innan du ens slagit på apparaten....

Sedan kan det vara att dina blixtaggar kräver väldigt mycket ström dom första perioderna efter en urladdning och din UPS slår i taket.

Dom flesta UPS brukar inte kunna ge mera ström än dubbla märkeffekten på aggregatet. dvs är den på 300 Watt så kan den inte ge mera änn 2.6 ampere under mycket kort tid - och beroende på skyddsstrategi (olika mellan olika tillverkare) så kan det räcka med en enda period som drar mer än så för att skyddet skall lösar ut.

Jag gissar att du har lite av samma problem som när man skall driva en kyl/frys via UPS - för att en dito med 120 W kompressor skall starta så behöver man en UPS på minst 900 Watt trots att den höga strömbehovet bara är under 40-60 ms per start...
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Räkna med att blixtarna drar runt 6-700watt under tiden de laddar upp, samt att som föregående talande sa, fyrkantsvåg är de inte så glada i, har själv testat mig fram och mina blixtar startar inte ens med fykantsvåg.

Sinusinverter än ända som funkar för min del, dock är de inte billiga tyvärr.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Funkar det att driva datorer med denna UPS så borde det vara möjligt att driva blixt agget också MEN UPS:en klarar bara en stötström när man startar datorn, kommer det en till så är det något fel och UPS:en stänger av sig. Skillnaden mellan datorns switchade och blixtens switchade är nog inte så stor.

Ett blixt agg som laddar långsammare kan vara en lösning ( det behöver inte ge mindre energi till blixten, bara långsammare).

Protte
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Kanske inte det svar du önskat men förslag på en lösning.

Någon av nedanstående inverters + ett fett blybatteri + laddare.

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... =12189.htm
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det känns som om UPS klarar en stötström eftersom det funkar om man ger en reset.

Protte
lumor_

Inlägg av lumor_ »

Man tackar för många bra svar!
Det där med att UPS:en inte ger en ren sinusvåg kan kanske vara roten till problemet? Kan jag kontrollera med mätningar på något sätt? Som sagt är jag helt okunnig om elektonik.
Det enda mätinstrument jag äger är en multimeter liknande denna (fast digital) http://www.clasohlson.se/Archive/Images ... 21_696.jpg

Vet inte ens riktigt vilken sorts butik jag skulle kunna vända mig till för att hitta vad det nu är jag söker
:oops:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Om du skickar mig ett PM med telenr så ska jag försöka hjälpa dig.

Protte, Umeå
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Datorers switchade nätdelar likriktar inkommande spänning direkt så de aggen bryr sig inte om hur vågformen ser ut.
lumor_

Inlägg av lumor_ »

Nu har jag fått ett tips från en annan fotograf. Ligger det något i hans resonemang?
Ett trick är att sätta en vanlig glödlampa parallellt med blixten, vilket ger en strömdelning. Dock drar du då mer ström från UPS'en och förkortar tiden/antal blixtar. Du kan även sätta en glödlampa i serie med blixten, detta kräver lite fulkoppling, men ger en spänningsbegränsning.

Inget av dessa sätt är egentligen att rekommendera, men kan fungera, speciellt på "fulström" (de hjälper till att ge en något "bättre" sinusvåg)
Utan det som behövs är en strömbegränsningskrets, vilket finns på dyrare UPS'er. Det går att bygga själv, men tänk på att det är starkström och att kretsen måste dimentioneras därefter.

//Patrik - Friskt kopplat, hälften brunnet :-)

Undrar särskilt om det här med att koppla in en glödlampa, kan det verkligen hjälpa? I så fall vore det ju en väldigt enkel lösning.
Jag är inte så benägen att testa utan att ha bra på fötterna eftersom jag redan förstört en blixt i mina försök. Har större tilltro till er här på elektronikforumet än till en fotograf när det gäller detta.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Någonstans i bakhuvudet har jag också något som talar till mig att en vanlig 40-60W lampa kan 'göra något' som 'gör något'

väldigt okalrt men jag har hört något med en glödlampa parralellt för att få något till det bättre.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

att sätta en resistiv last parallellt med en likriktar/konding del funkar hyggligt vid fyrkantsvåg

labbade en del med det för en halv evighets sedan, då körde jag dator från en hemmabyggd växelriktare och fick bort mycket skit i fyrkantsvågen med hjälpa av en vanlig glödlampa
det blev ännu bättre av en lagon induktans i serie innan lampan och lite kapacitiv last

man kan sätta en lampa som strömbegränsning, gjorde det på en batteriladdare i ren desperation för 20 år sedan, tog en 500w halogonlampsinsats från en trasig lampa och satte det i en 24v liten truckladdare, det bidde en konstanströms laddare av det hela, med timern så funkar det bra, kör fortfarande med den utan att ha ändrat i den :oops: :lol:
har inte haft en bättre laddare

en lapma är bra som halvtrög strömbegränsning, normalt leder den bra, men går man över en viss ström så börjar det lysa och man får en ordentlig strömbegränsning
så det är värt att prova
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Ursäkta Lumor men jag hade lite väl mycket att göra men jag har mätt på lumors grejor och UPS ger "modifierad fyrkant" med rätt effektiv och toppvärde, men som sagt det är ju ganska branta flanker.

Blixtaggregatet drar 4,89 A (drivet på vanligt vägguttag) när det laddar kondensatorerna så det överlastar UPS:en lite. Om UPS:en då tål en stötsröm (när man startar) så lägger den av vid nästa stöt.

Det skulle finnas en mjukstart mellan.

Protte
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

För några år sedan, så köpte jag en liten mjukstarts dosa ifrån conrad, just för att cirkelsågen där hemma retade skiten ut automatsäkringarna varje gång man startade den.
Kan dock inte hitta den i katalogen nu.
Skriv svar