Har någon testat den här förstärkaren !?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JoX^

Inlägg av JoX^ »

angående meduzas post tänk på att
2*15 watt @ 4ohm, TA2024 D-class Audio Amplifier Board
inte går att bryggkoppla
Jag har tre st hemma fungerar mycket bra men har blivit 6$ dyrare sen de postades på diyaudio :)

har inte kollat på men denna men det finns risk för att samma sak gäller för den
2*8W @ 8ohm/4ohm, MPS7720 D-class Audio Amplifier Board

Sen har du ju amp3 från 41hz.com(sverige) borde vara intressant med tanke på storleken men den är ju lite för dyr såg jag :P

Bild
xxargs

Inlägg av xxargs »

bryggkoppling ger bara 6 dB högre maxnivå (om högtalaren klarar det), så har man allmän bekymmer med för låg nivå så bör man också titta på högtalarens verkningsgrad (= större högtalare) - annars kostar varje upplevd fördubbling av ljudnivån 10 ggr högre Watt-klass i förstärkareffekt.

Om högtalaren ligger på 105 dB/Watt så blir man ganska snabbt bli hörselskadad av en på fullt gående slutsteg av 15 Watt...
Glycol

Inlägg av Glycol »

Jag har kommit på att högtalare med hög verkningsgrad fanns ofta i äldre saker. Jag har mixtrat en hel del med högtalare i mitt liv. Ett tag gjorde jag allt för att få ut så bra ljud som möjligt ur så simpla element som möjligt. Med rätt lådkonstruktion kan man få väldigt bra ljud ur högtalarna från en gammal kassettradio. Och de är väldigt lättdrivna. Det har blivit lite av ett mål för mig att knäcka polaren som kör med stora högtalare, massor med effekt osv.

Ja ni förstår säkert.
Glycol

Inlägg av Glycol »

SKall nog testa några av de där förstärkarna. Priset är helt ok. Det skall bli bra i slutet är tanken. Och bryggkoppling behöver jag inte.
Skriv svar