Problem med att sätta upp nätverk mellan 2 datorer
-
-
Vet inte om du klarar IPCONFIG men här kommer en snabb repition.
"Start"
KÖR
Skriv CMD
Skriv IPCONFIG /ALL
nu kan du se vad du har för IP adresser och annat.
Gå ur med EXIT
Om du inte har olika IP adresser med de tre första bytarna gemensamma och en nätmask på 255.255.255.0 så kommer det inte att funka.
Om din router inte är DHCP server så får du hårdkoda IP adresserna.
Vanliga områden är 192.168.0.X och 192.168.5.X
"Start"
KÖR
Skriv CMD
Skriv IPCONFIG /ALL
nu kan du se vad du har för IP adresser och annat.
Gå ur med EXIT
Om du inte har olika IP adresser med de tre första bytarna gemensamma och en nätmask på 255.255.255.0 så kommer det inte att funka.
Om din router inte är DHCP server så får du hårdkoda IP adresserna.
Vanliga områden är 192.168.0.X och 192.168.5.X
Börja med att plocka bort routern, koppla samman datorerna med en korsad kabel VIKTIGT.
Ge den ena ip't 192.168.0.1, och den andra 192.168.0.2
Netmask skall vara 255.255.255.0 på bägge, liksom default gateway skall vara 192.168.0.1 på bägge.
Se till att Workgroupen är exakt lika på bägge.
Sedan bör dy kunna pinga mellan datorerna.
Ge den ena ip't 192.168.0.1, och den andra 192.168.0.2
Netmask skall vara 255.255.255.0 på bägge, liksom default gateway skall vara 192.168.0.1 på bägge.
Se till att Workgroupen är exakt lika på bägge.
Sedan bör dy kunna pinga mellan datorerna.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Precis så ja. Då ska det fungera.
Effo:
"Måste dom inte ligga i samma arbetsgrupp också?"
De kan ligga i olika arbetsgrupper, men då måste man bläddra till rätt arbetsgrupp när man vill komma åt något på den andra datorn. Precis som att man (oavsett nätverk eller inte) måste gå in i rätt mapp när man vill komma åt en viss fil.
"Och användarna måste väl finnas på båda datorerna?
Typ att användaren Kalle måste finnas på både dator 1 och dator 2. Har för mig att det är något skumt med det där i XP."
Nepp, det behövs inte. Jag har fyra WinXP-burkar här där det bara är en användare per dator och två arbetsgrupper. Det är inga problem att komma åt de andra datorerna.

Effo:
"Måste dom inte ligga i samma arbetsgrupp också?"
De kan ligga i olika arbetsgrupper, men då måste man bläddra till rätt arbetsgrupp när man vill komma åt något på den andra datorn. Precis som att man (oavsett nätverk eller inte) måste gå in i rätt mapp när man vill komma åt en viss fil.
"Och användarna måste väl finnas på båda datorerna?
Typ att användaren Kalle måste finnas på både dator 1 och dator 2. Har för mig att det är något skumt med det där i XP."
Nepp, det behövs inte. Jag har fyra WinXP-burkar här där det bara är en användare per dator och två arbetsgrupper. Det är inga problem att komma åt de andra datorerna.
Man slipper rättighetsproblemet om man har samma uppsättning användare och lösen på samtliga burkar."Och användarna måste väl finnas på båda datorerna?
Iofs inga problem,men man kan få ändra rättigheter på mappar/filer som dela ut.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Hur menar du att man märker rättighetsproblemen?
Jag vidhåller fortfarande att det inte blir några som helst problem med att ha en användare (med unikt namn) per dator.
För att ta några datorer ur mitt eget nätverk som exempel:
En dator har *en* användare som heter "Jimmy". En annan dator har *en* användare som heter "Programmerare".
Nu sitter jag vid Jimmy-datorn. Öppnar jag ett webläsarfönster och skriver in \\Programmerare så kommer jag åt alla utdelade filer på Programmerar-datorn (labbdatorn) och tvärt om. Fungerar fint mellan WinXP-datorer och mellan WinXP<-->Win98-datorer.
Det enda jag har gjort är att skapa en användare vid installationen av Windows. Eftersom datorerna är anslutna till routern med DHCP-server så har jag bara knappat in gateway och netmask i datorerna. Sedan högerklicka på någon mapp och valt "Dela ut den här mappen på nätverket".
Om det skulle ge några rättighetsproblem så borde väl de ha märkts på något sätt?
Jag vidhåller fortfarande att det inte blir några som helst problem med att ha en användare (med unikt namn) per dator.

För att ta några datorer ur mitt eget nätverk som exempel:
En dator har *en* användare som heter "Jimmy". En annan dator har *en* användare som heter "Programmerare".
Nu sitter jag vid Jimmy-datorn. Öppnar jag ett webläsarfönster och skriver in \\Programmerare så kommer jag åt alla utdelade filer på Programmerar-datorn (labbdatorn) och tvärt om. Fungerar fint mellan WinXP-datorer och mellan WinXP<-->Win98-datorer.
Det enda jag har gjort är att skapa en användare vid installationen av Windows. Eftersom datorerna är anslutna till routern med DHCP-server så har jag bara knappat in gateway och netmask i datorerna. Sedan högerklicka på någon mapp och valt "Dela ut den här mappen på nätverket".
Om det skulle ge några rättighetsproblem så borde väl de ha märkts på något sätt?
Den långa jobbiga vägen:
Steg 1: Fixa anslutningen mellan datorerna, dvs du ska kunna pinga mellan dom.
Steg 2: Alla brandväggar måste vara av, windows-brandväggen samt eventuell annan brandvägg(båda datorerna).
Steg 3: Kontrollera att du har "File and Printer Sharing for Microsoft Networks"
under egenskaper för din nätverksanslutning.
Steg 4: Dela ut mapp
Steg 5: Hoppas att windows inte jävlas så du måste ha samma version/uppdateringar
Snabbversionen:
Steg 1: Samma som den förra 1an.
Steg 2: Installera en FTP-server på en av datorerna
Steg 3: Kan behöva öppna port i brandväggen
Jag har inte mycket bra saker att säga om Windows funktionalitet i nätverk.
Iallafall inte om just fildeling inom nätverket.
EDIT: Som standard ska det väll inte vara några blokeringar(rättigheter)
Däremot så går det att reglera tex skrivrättigheter på användarnivå.
Steg 1: Fixa anslutningen mellan datorerna, dvs du ska kunna pinga mellan dom.
Steg 2: Alla brandväggar måste vara av, windows-brandväggen samt eventuell annan brandvägg(båda datorerna).
Steg 3: Kontrollera att du har "File and Printer Sharing for Microsoft Networks"
under egenskaper för din nätverksanslutning.
Steg 4: Dela ut mapp
Steg 5: Hoppas att windows inte jävlas så du måste ha samma version/uppdateringar
Snabbversionen:
Steg 1: Samma som den förra 1an.
Steg 2: Installera en FTP-server på en av datorerna
Steg 3: Kan behöva öppna port i brandväggen
Jag har inte mycket bra saker att säga om Windows funktionalitet i nätverk.
Iallafall inte om just fildeling inom nätverket.
EDIT: Som standard ska det väll inte vara några blokeringar(rättigheter)
Däremot så går det att reglera tex skrivrättigheter på användarnivå.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Men skrivskyddet förhindrar ju inte att man kommer åt mapparna. Det är ju som ett vanligt skrivskydd på vilken mapp som helst, oavsett om den är utdelad eller inte.
Med ett musklilck (på datorn som delade ut mappen) så får man bort skrivskyddet. Kan det bli enklare?
Tyvärr är Microsoft Network så gräsligt långsamt.
FTP-lösningen är helt klart bättre, men det kan ta längre tid att sätta upp om man inte är van.
Med ett musklilck (på datorn som delade ut mappen) så får man bort skrivskyddet. Kan det bli enklare?

Tyvärr är Microsoft Network så gräsligt långsamt.

FTP-lösningen är helt klart bättre, men det kan ta längre tid att sätta upp om man inte är van.