Laddfördelare i båt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Hmm, det verkar fortfarande vara väldigt långt kvar till effektiva bränsleceller, 1.2 liter metanol/dygn vid 50W last indikerar låg verkningsgrad. Kan man nyttja värmen för komforten så är förståss 'slöseriet' mindre även om kemisk metanol i analysklass nog inte är den billigaste bränslesorten för uppvärmning man kan välja (krav på renhet av bränslet är en av bränslecellernas akilleshäl, då dessa väldigt lätt förgiftas av främmande ämnen).

24h * 50 W = 1200 Watt medan metanolen har 4.33 kWh/liter vilket ger 1.2 * 4.33 = 5.2 kWh och 1200/5196 = 0.231 = 23.1 % - en bensinmotor optimalt lastat ligger runt 25%, kanske något mera idag med allt bättre mototeknik.


Det är långt ifrån dom 50 - 80% verkningsgrad som man alltid nämner när man pratar om bränsleceller... ... och bränsleceller har man pratat om så länge jag kan minnas (typ tiden när man flög till månen) och man har inte kommit längre än så...
Skriv svar