Vilken verion av Basic stamp blir bäst?
Melker: Må hända att det är sant men det är helt klart ngt som är värt att börja med. Sen är det rätt bra att ha om man bara vill slänga ihop en liten test krest bara för att se om det funkar så som man tror efter det att man har läst ett datablad eller ngt...
PaNIC: Vad menar du med maxar ut den? Tar slut på I/O pinnar? AVR hör man också mkt possitivt om...
Tycker nog det är lite beroende på vilken prestations ångest man har om man köper PIC eller AVR eller Basic Stamp... helt enkelt var man lägger ribban...
//Rille
PaNIC: Vad menar du med maxar ut den? Tar slut på I/O pinnar? AVR hör man också mkt possitivt om...
Tycker nog det är lite beroende på vilken prestations ångest man har om man köper PIC eller AVR eller Basic Stamp... helt enkelt var man lägger ribban...
//Rille
-
För mig är det fullständigt obegripligt varför man ska tolka instruktionerna i runtime. Kan någon komma med ett vettigt argument, förutom möjligtvis debugging? Hade det varit en java-tolk med garbage collector hade jag förstått det, men basic är inget språk som kräver det. Även om basic har körts i tolkar sen dess begynnelse. Dessutom noterade jag en gång att variabelnamnet tog plats i minnet. Skrev man ett variabelnamn på 10 tecken gick det åt 10 bytes + datatypens storlek.
Kanske har blivit bättre idag men när det finns möjlighet att köra kompilerad kod så finns det väl ingen anledning att låta bli?
Är det någon som har testat java stamp (javelin)? Är den vettig och har garbage collector skulle den kunna kännas mer intressant.
Kanske har blivit bättre idag men när det finns möjlighet att köra kompilerad kod så finns det väl ingen anledning att låta bli?
Är det någon som har testat java stamp (javelin)? Är den vettig och har garbage collector skulle den kunna kännas mer intressant.
Det är ju faktiskt det som är hela tanken med Basic Stamp (åtminstone som jag har förstått att iaf), dvs bara koppla den till datorn skriv programmet i simpel Basic och skicka över utan ngn kompilering... ngnslags "kompilering" eller då tokenize görs då tolken inte tar ren Pbasic...men när det finns möjlighet att köra kompilerad kod så finns det väl ingen anledning att låta bli?
Debugging kan du inte heller använda att till då du inte kan läsa in programmet som är skivet i den inte heller komma åt det på annat sätt... garbage collector vet jag inte vad det är... har aldrig jobbat med java...
Tror inte du har sett över hela grejen med Basic Stamp... den är MKT lätt och "primitiv" åtminstone standard modellerna... dem övriga är lite mer utvecklade men dem även dem har många brister... om vi säger så här så hade jag litat min liv på en Basic Stamp...
//Rille
Jo jag håller med tillvis del där faktiskt... men den är helt klart bra att ha då man bara vill skaffas sig snabb kunskap om ngn krets man inte är hundra på... eller då för mkt snabb utveckling... vad du menar med att funktionerna tar slut vill jag väl inte påstå den kan ju hantera allt förutom 1-wire i princip... den kan säker det med om än att det blir lite lurigt då 1-wire kräver snabbare saker... minnet har jag än så länge inte lyckats ta slut på om än oroväckande nära... för simplare robot projekt etc är den MKT bra iaf...
Hade varit kul att kunna testa många olika processorer typ AVR, StAvEr grejen hade också varit mkt intressant och alla andra som kan vara av intresse... synd att det skulle kosta ganska mkt och ta en sådan tid...
AVR håller jag med om att det iaf verkar bra... personligen har jag inte ngn erfarenhet av att...
//Rille
Hade varit kul att kunna testa många olika processorer typ AVR, StAvEr grejen hade också varit mkt intressant och alla andra som kan vara av intresse... synd att det skulle kosta ganska mkt och ta en sådan tid...
AVR håller jag med om att det iaf verkar bra... personligen har jag inte ngn erfarenhet av att...
//Rille
BASIC skrivet i en texteditor är i utgångspunkten inte kompilerad då processorer inte förstår ord och text. I basic stamp verkar man ha flyttat kompilatorn från datorn till kretsen, kanske lite dumt när koden måste kompileras hela tiden av en trög dator i stället för EN gång på en PC?rickeboy skrev:Det är ju faktiskt det som är hela tanken med Basic Stamp (åtminstone som jag har förståttmen när det finns möjlighet att köra kompilerad kod så finns det väl ingen anledning att låta bli?
//Rille
Hebbe: På sätt och vis blir den kompilerad innan du skickar den till kretsen eftersom processer inte förstår BASIC... Till basic stampen kallas det att man tokinizerar koden eller hur det nu stavas...
//Rille
Jo visst är det "dumt" men det medför mindre jobb/kunskap/erfarenhet för/av den som sitter vid PC:n...kanske lite dumt när koden måste kompileras hela tiden av en trög dator i stället för EN gång på en PC?
//Rille