Från Pl-control köpte jag bara motorerna löst. så ingen dokumentation förutom pdf:en på deras hemsida. Men granitedevices har jättebra manual på deras hemsida. Jag har inte kopplat ihop något ännu. Men allt känns bra. Pl.control har configfiler för VSD-XE drivarna från granite. Så förhoppningsvis ska det fungera med mindre finjusteringar av piv-värdena.
Angående boenigk. Jag har köpt hans nyaste kontroller SMC5D-p32. Den är inte med på hemsidan. Tyvärr är det dåligt med dokumentation på engelska. Dock så är det mesta självklart känns det som. Kortet ser ut som en smoothstepper ungefär. Dock så stämmer inte pinconifg mot granites breakkort. Så det blir lite lödning.
Programmet cnc-graf är nog inte riktigt lika bra som mach3. Men det har en funktion som heter height compensation. Man probar av hela arbetsytan och sedan korrigerar programmet Z-läget efterhand. Samt att jag kan ta in EPS-filer rakt av. Dvs jag slipper CAM-steget. Mach 3 är jättebra. Men det är lite omständigt om man bara vill fräsa ut bokstäver ur en 1,5mm aluplåt. Jag har även en smoothstepper så jag funderar på om jag ska montera in den oxå. Sedan bara skifta kontakter mellan breakkort och usb-kort vid byte. Eller skaffa någon slags switch.
Det låter ju lovande. Skickade ett mail och frågade om upplösning på encodern och fick svar 2500ppr men när jag laddar in configfilen för 750W servot så är det 2000ppr som dyker upp