Robotarm P&P

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

POS:
"Farbror... jag tror vi är ungefär lika gamla så tänk på vad du säger.." :wink:

Det har du rätt i. :oops: :lol:

För en yngre hade det kanske fungerat med "grabben", men det kändes helt fel.
"Mannen" låter opersonligt, så det fick bli "farbror" i brist på annat.
Sedan lät det lite kul också, så jag kunde inte låta bli. :)
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Äntligen lite tid över igen :D Jag har renoverat hela köket hemma så det har inte varit läge att ta fram lådan med roboten direkt...

Sen sist jag byggde på den så har jag skaffar en liten svarv i gararget, så med hjälp av den så har jag gjort klart lagringen till foten.
Jag hade fräst ut bitarna i plast förut men nu är dom bytta till svarvade aluminiumdelar och det blev mycket stabilare!
Den har fått en stabil mdf-bas att stå på som jag ska måla svart när den är klar.

Har också beställt ett styrkort från hobbytronik samt programvaran RIOS
så nu ska jag väll få fart på den hoppas jag.
Om den funkar bra skulle det vara lite kul att styra den med en
mikrokontroller, det har jag ingen erfarenhet av alls så det kanske blir en utmaning i vinter.
Kommer nog en hel del frågor om det blir aktuellt...

Kvar att bygga är gripklon, det blir en rätt enkel lösning till att börja med, sen får vi se om jag uppdaterar senare.

//Farbror´n

Bild
Bild
Senast redigerad av POS 9 december 2008, 16:30:14, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

JimmyAndersson skrev:POS:
"Farbror... jag tror vi är ungefär lika gamla så tänk på vad du säger.." :wink:

Det har du rätt i. :oops: :lol:

För en yngre hade det kanske fungerat med "grabben", men det kändes helt fel.
"Mannen" låter opersonligt, så det fick bli "farbror" i brist på annat.
Sedan lät det lite kul också, så jag kunde inte låta bli. :)
Hehe, jag kallar nästan alla i min omgivning för farbror oavsett ålder... (av det manliga könet då :wink: ) förutom två bröder jag jobbar med, dom kallar jag "brorsan" båda två :lol:
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Nu har jag fått fart på armen :)
Fick mitt paket med styrkort mm i fredags så jag satte lite fart men bygget
i helgen och det blev såpass klart att jag kunde provköra lite!!
Dom billiga servona från DX har inga problem att orka med, men glappen i dom är lite iriterande.. men det ingick liksom i priset.
Dom två i skuldran kan man ju justera så dom tar ut varandra i glappet men det i armbågen funderar jag på att byta till nått bättre.
I handleden och gripklon spelar det ingen större roll för det är så korta avstånd och små vikter.
Film blev de såklart!

http://www.forestgrove.se/ef/robot_staplar.wmv

http://www.forestgrove.se/ef/robot-bas.avi

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Häftigt! :D

Hur fungerar programvaran?
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Om du menar hur man programerar rörelsemönster så är det bara att köra sig till rätt punkt och markera den i programmet osv, jag kör ju med den färdiga programvaran RIOS
http://www.lynxmotion.com/Product.aspx? ... egoryID=15
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Det var precis så jag menade, tackar för infon! :)
ABC123
Kontakt:

Inlägg av ABC123 »

Vad har du använt för servon? Vridmoment?

Konstruktionen är snygg, fasligt likt orginalet:), men den kommer inte kunna lyfta speciellt mycket eller någonting alls.

Vad man måste göra är m.h.a. leder eller kugghjul åtstadkomma vridmoment. 2 servon även i led #2 skulle antagligen öka lyftkraften en del.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

den kommer inte kunna lyfta speciellt mycket eller någonting alls
Där har du fel, den kan lyfta en glaskub som är 25x25x20mm (dekorationsgrej från ikea)
Jag har tänkt på att ha sevot o axeln som motvikt och har förlängt ut armen bakom det en bit för att få en hävarm att sätta fjädern i.
Tar man bort fjädern så klarar den inte så mycket mer än sin egen vikt men med fjädern där så kan den tex lyfta glasbiten från marken när den nästan är helt rak.

Det tycker jag är helt ok med tanke på att det är 50kr-servon och axelavståndet på roboten är 125mm mot "orginalets" 95mm

Servona är av märket Dynam 56.9oz/in vid 6V och 44.4oz/in vid 4.8V
(omräknat är det ungefär 4 kg/cm och 3.2 kg/cm)
Det är lite svagare än dom man får med till lynx5
ABC123
Kontakt:

Inlägg av ABC123 »

Det finns 15-20 kg -servon för 2-300 kr. Du lägger ju ner viss tid på att fräsa och montera detta... då ska du ju inte snubbla på mållinjen.

Roboten måste ju kunna hälla upp en kall bärs ur flaska åtminståne. Fylla på glaset när det börjar bli tomt... :)

Kan man bara få en sån här robot stark går det att hitta på många coola tillämpningar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

ABC123: Länka gärna till vart man hittar så starka servon i standardstorlek till det priset! Låter ju helt lysande om det stämmer! Jag har kikat på 18-kilosservon tidigare, dock till ett betydligt högre pris..
[M.W]

Inlägg av [M.W] »

Hej
Har just börjat med nått liknande fast med en modifierad webcam istället för gripklo efter lite ideer jag fick efter att ha läst här på forumet :)
http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... 10kg_Servo_

Fast jag ska ju inte använda min konstruktion till att lyfta nånting så för mig spelade det ju inte så stor roll vad jag använder för servon.. (har inte hunnit testa dom så mycket ännu, så jag vet inte riktigt hur kvaliten på dom är, men för det priset är jag inte så petig ) :D

Såg dessa servon när jag beställde, och dom borde ju vara lite starkare än dom du nu använder:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... 3sec_Servo (Är dessa standardstorlek eller är dom lite större än "vanliga"?)

/walle

edit: Såg just att jag råkade ha istort sett samma användar namn som "Walle" :lol:
JustNeed

Inlägg av JustNeed »

Om du läser på sidan så ser du.
Super large and very strong

De är lite större än vanliga, ja.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

dom servona som [Walle] länkar till kallas väll för 1/4 scale tror jag, vore kul att bygga en arm med sånna, kan ju bli rätt stor!

Ja har inte byggt den för att ha till nått speciellt utan mest för att det var skoj så det duger bra med dom vikter den klarar nu, skulle jag bygga för stora vikter så skulle jag nog ta 1/4 scale sevon och kanske samma axelavstånd som jag har nu.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Riktigt häftigt det där! Vill också få ihop en robotarm.

Hur går det för de två servona som sitter på "samma" axel? Jag har nämligen hört andra som har försökt med detta i andra applikationer där servona har jobbat emot varandra istället för att hjälpas åt.

Vilken axel är det som begränsar styrkan i armen när du har fjädern monterad?

MG995 är ju ganska bra enligt specifikationerna och ska klara 13kg/cm, har metalldrev, är dubbelt kullagrade och kostar ca 80kr. Problemet är att de har ganska kass reglering och elektronik så den håller inte positionen. Detta förstör rätt rejält på en robotarm.

Något man kan göra istället och något jag har tänkt göra är att sätta i såna här i servona: www.openservo.com . Det man gör är att man bygger om ett vanligt servo till ett digitalt, där mjukvaran är opensource så att man själv kan ställa in allt. Lite mer om min progress angående detta: http://simon.crf.nu/smaprojekt/openservo

Jag hoppas att du fortsätter med detta projekt. Det blir grymt.

//Simon
Skriv svar