Turboladdning MC
Tråkigt att folk som svarar inte tycks läsa frågan.
Han vill ha nirmala signaler när det är tyck som insprutningen är byggd för. När trycket går över det så ska det ligga kvar på 3V och ett extra sprut ska komplettera med den extra bensin som behövs.
Prototypen och Andy har rimliga lösningar, limpan och knugen har inte läst tråden de svarar i.
Han vill ha nirmala signaler när det är tyck som insprutningen är byggd för. När trycket går över det så ska det ligga kvar på 3V och ett extra sprut ska komplettera med den extra bensin som behövs.
Prototypen och Andy har rimliga lösningar, limpan och knugen har inte läst tråden de svarar i.
Har funderat ut en möjlig lösning, kan någon elektronik kunnig verifiera att detta kan funka. Lägger mig på 2,7 istället för 3 volt som jag nämnt tidigare. Har för mig att 2,8 volt motsvarar atmosfärstrycket.
http://www.hellhopp.se/mapsensor.htm
http://www.hellhopp.se/mapsensor.htm
danei har helt rätt
Original ECU/databox klarar bara upp till 3 volt ( ca 0,2bar laddtryck ) på ingången från MAP-sensorn. Över 3-volt går den in i felsäkert läge. När turbon laddar som mest så lämnar MAP-sensorn ca 4 volt, jag vill maxbegränsa detta till 2,7 volt. För extra bränsle under laddtryck har jag en annan MAP-sensor kopplad till en extra styrbox som klarar hela signalområdet 0-5 volt.

Original ECU/databox klarar bara upp till 3 volt ( ca 0,2bar laddtryck ) på ingången från MAP-sensorn. Över 3-volt går den in i felsäkert läge. När turbon laddar som mest så lämnar MAP-sensorn ca 4 volt, jag vill maxbegränsa detta till 2,7 volt. För extra bränsle under laddtryck har jag en annan MAP-sensor kopplad till en extra styrbox som klarar hela signalområdet 0-5 volt.
- prototypen
Helt rätt Danei men frågeställningen är inte helt klar. Även jag har föreslagit lösningar som inte tycks fungera. Jag har föreslagit en spänningsdelning och därmed ommappning men det föll inte i god jord. Att begränsa med en zener verkar heller inte funka då det sitter mer saker som ska ha 0-5 v signal från givaren.danei skrev:Tråkigt att folk som svarar inte tycks läsa frågan.
Ett enkelt blockschema (i wordpad eller ritat på papper och avfotograferat) skulle göra att fler inte behöver gissa) Att få en uppgift om ut och ingångs impedanserna är väl bara att drömma om.
San: den där lösningen tror jag inte på och jag har sett mycket under ca 38 år som elektroniknörd.
Svårt fall, Protte
Jag har försökt att rita ett blockschema men ny dator med nytt "ritprogram" som inte kan spara som .jpg, skrivaren vill inte fungera och att fota med kameran vet jag inte hur det blev, återkommer i detta fall.
Två sensorer, en original som ger signal till databoxen och en annan som ger signal till en extra styrbox. Extra grejorna funkar som de ska det är original databox som inte klarar mer än högst 3-volt på ingången innan den går in i felsäkert läge. Går inte att programmera om eftersom det är Honda originalgrejor.
Det blir väl inget steg ner till noll??? När MAP-sensorn lämnar 2,7 volt så släpper zenerdioden igenom denna spänning till ECU:n, samtidigt dubblar jag denna spänning för att dra 5-volts reläet som då bryter signalen från MAP-sensorn. Eller har jag tänkt helt fel??
Antagligen inget fel på prototypens förslag men jag har svårt att visualisera hans koppling.
Det blir väl inget steg ner till noll??? När MAP-sensorn lämnar 2,7 volt så släpper zenerdioden igenom denna spänning till ECU:n, samtidigt dubblar jag denna spänning för att dra 5-volts reläet som då bryter signalen från MAP-sensorn. Eller har jag tänkt helt fel??
Antagligen inget fel på prototypens förslag men jag har svårt att visualisera hans koppling.
Enkelt uttryckt så behöver jag "bara" en grej som släpper igenom spänningar mellan 0 och upp till 3-volt även om inspänningen skulle vara mer än 3-volt. rejen får inte förändra spänningsnivåerna i detta intervall för då får databoxen fel signal i förhållande till det aktuella undertrycket i insugningsröret.
När signalen blir 2,7V så får din krets 0V
När den blir 2,8 får din krets 0,1V
När signalen är 3,4 är det fortfarande 0 efter nästa diod.
När signalen är 3,5 så blir den 0,1V.
Så jo det blir ett steg ner till 0
EDIT:Försök till visulaisering
EDIT2: prototypen han svara först. Se nästa inlägg.
När den blir 2,8 får din krets 0,1V
När signalen är 3,4 är det fortfarande 0 efter nästa diod.
När signalen är 3,5 så blir den 0,1V.
Så jo det blir ett steg ner till 0
EDIT:Försök till visulaisering
Kod: Markera allt
_______ ________
| ____ |
MAP |-----|____|----------| SPRUT
_______| | |_______
|
__
V 3V Zener
|
|
GND
Senast redigerad av danei 25 juni 2008, 09:23:16, redigerad totalt 2 gånger.
- prototypen
- prototypen