Turboladdning MC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27560
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Tråkigt att folk som svarar inte tycks läsa frågan.

Han vill ha nirmala signaler när det är tyck som insprutningen är byggd för. När trycket går över det så ska det ligga kvar på 3V och ett extra sprut ska komplettera med den extra bensin som behövs.

Prototypen och Andy har rimliga lösningar, limpan och knugen har inte läst tråden de svarar i.
San
Inlägg: 33
Blev medlem: 24 juni 2008, 10:15:27
Ort: Helsingborg

Inlägg av San »

Har funderat ut en möjlig lösning, kan någon elektronik kunnig verifiera att detta kan funka. Lägger mig på 2,7 istället för 3 volt som jag nämnt tidigare. Har för mig att 2,8 volt motsvarar atmosfärstrycket.

http://www.hellhopp.se/mapsensor.htm
San
Inlägg: 33
Blev medlem: 24 juni 2008, 10:15:27
Ort: Helsingborg

Inlägg av San »

danei har helt rätt :D
Original ECU/databox klarar bara upp till 3 volt ( ca 0,2bar laddtryck ) på ingången från MAP-sensorn. Över 3-volt går den in i felsäkert läge. När turbon laddar som mest så lämnar MAP-sensorn ca 4 volt, jag vill maxbegränsa detta till 2,7 volt. För extra bränsle under laddtryck har jag en annan MAP-sensor kopplad till en extra styrbox som klarar hela signalområdet 0-5 volt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27560
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Var det inte samma sensor?

Ditt skema funkar inte, som jag tolkar det. Det blir ju ett steg ner till noll när du når 2,7V Jag har inte kollat dtablad på kretsen.

Vad är det för fel på prototypens förslag?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11107
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

danei skrev:Tråkigt att folk som svarar inte tycks läsa frågan.

Han vill ha nirmala signaler när det är tyck som insprutningen är byggd för. När trycket går över det så ska det ligga kvar på 3V och ett extra sprut ska komplettera med den extra bensin som behövs.

Prototypen och Andy har rimliga lösningar, limpan och knugen har inte läst tråden de svarar i.
Helt rätt Danei men frågeställningen är inte helt klar. Även jag har föreslagit lösningar som inte tycks fungera. Jag har föreslagit en spänningsdelning och därmed ommappning men det föll inte i god jord. Att begränsa med en zener verkar heller inte funka då det sitter mer saker som ska ha 0-5 v signal från givaren.

Ett enkelt blockschema (i wordpad eller ritat på papper och avfotograferat) skulle göra att fler inte behöver gissa) Att få en uppgift om ut och ingångs impedanserna är väl bara att drömma om.

San: den där lösningen tror jag inte på och jag har sett mycket under ca 38 år som elektroniknörd.
Svårt fall, Protte

Jag har försökt att rita ett blockschema men ny dator med nytt "ritprogram" som inte kan spara som .jpg, skrivaren vill inte fungera och att fota med kameran vet jag inte hur det blev, återkommer i detta fall.
San
Inlägg: 33
Blev medlem: 24 juni 2008, 10:15:27
Ort: Helsingborg

Inlägg av San »

Två sensorer, en original som ger signal till databoxen och en annan som ger signal till en extra styrbox. Extra grejorna funkar som de ska det är original databox som inte klarar mer än högst 3-volt på ingången innan den går in i felsäkert läge. Går inte att programmera om eftersom det är Honda originalgrejor.

Det blir väl inget steg ner till noll??? När MAP-sensorn lämnar 2,7 volt så släpper zenerdioden igenom denna spänning till ECU:n, samtidigt dubblar jag denna spänning för att dra 5-volts reläet som då bryter signalen från MAP-sensorn. Eller har jag tänkt helt fel??

Antagligen inget fel på prototypens förslag men jag har svårt att visualisera hans koppling.
San
Inlägg: 33
Blev medlem: 24 juni 2008, 10:15:27
Ort: Helsingborg

Inlägg av San »

Enkelt uttryckt så behöver jag "bara" en grej som släpper igenom spänningar mellan 0 och upp till 3-volt även om inspänningen skulle vara mer än 3-volt. rejen får inte förändra spänningsnivåerna i detta intervall för då får databoxen fel signal i förhållande till det aktuella undertrycket i insugningsröret.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27560
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

När signalen blir 2,7V så får din krets 0V
När den blir 2,8 får din krets 0,1V
När signalen är 3,4 är det fortfarande 0 efter nästa diod.
När signalen är 3,5 så blir den 0,1V.
Så jo det blir ett steg ner till 0


EDIT:Försök till visulaisering

Kod: Markera allt



_______                      ________
       |      ____           |
MAP    |-----|____|----------| SPRUT
_______|               |     |_______ 
                       |
                      __
                       V    3V Zener
                       |
                       |
                     GND






EDIT2: prototypen han svara först. Se nästa inlägg.
Senast redigerad av danei 25 juni 2008, 09:23:16, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11107
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Ursäkta mitt förra inlägg tog tid då det inte finns allt i min nya. Min kära gamla MAC, 8 år gammal kan fortfarande mer.

Bild

Texten om ommappning får ni numera bortse ifrån.

Protte
San
Inlägg: 33
Blev medlem: 24 juni 2008, 10:15:27
Ort: Helsingborg

Inlägg av San »

Har gjort ett enkelt blockschema över styrningen
http://hellhopp.se/blockschema.htm
San
Inlägg: 33
Blev medlem: 24 juni 2008, 10:15:27
Ort: Helsingborg

Inlägg av San »

Jag har inget problem med extra grejorna, de funkar perfekt. Det är original databox som inte är programmerad för signaler över 3-volt och den går inte att mappa om.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26680
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Och sedan en lite sak som en del verkar glömma: zenerdioder har INTE speciellt "skarpa knä", de har temperaturdrift och därmed är det ganska oanvändbara till detta.

Välj istället en shuntregulator som kan ställas precist (t.ex. TL431).
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11107
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Men det är helt avgjort Min lösning med zener men byt ut som Icecap föreslog till en shuntregulator och ställ den på 2,99 volt. Motstånder R är fortfarande olöst och beror helt och hållet på vad givaren ger för ström och vad ingången på orginal styrningen kräver för ström.

Protte
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27560
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag kan bara hålla med.

Lite konstigt att skriva två svar efter varandra utan att kommentera de senaste svaren.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Finns det data på hur mycket belastning som får läggas på utgången?
Jag tänker då på en ev. TL431 som gärna ska ha 5mA över sig för att bli riktigt stabil, finns det 5mA tillgängligt utan att spänningen påverkas så blir det en bra lösning.
Skriv svar