generera exakt refeerensspänning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Frågan var:
"Vad har du för att kolla att din 10.00V verkligen är 10.00V?"
Svaret blev:
"hm... en billig digital multimeter"

För att kunna göra en referens som ger 10,00 BÖR man kunna mäta 10,000 och då kanske det skulle duga med vilket labbagg som helst om man mäter och justerar så spänningen ligger mellan 9,995 och 10,005 enligt instumentet.

Sedan: En kallibrering av ett mätinstument garanterar inte att instrumentet mäter rätt. En kalibrering kan bara i efterhand bekräfta eller förkasta de mätningar som är gjorda sedan förra kalibreringen.

Protte
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Ja det finns ju två sätt:

1. Använda nån halvdann spänningskälla och kalibrera mot ett fint instrument.

2. Bygga en referens med tillräckligt bra noggrannhet okalibrerat.

Eftersom det bara finns "en billig digital multimeter" antar jag att 1 går bort. MAX-kretsen jag föreslog kan tillsammans med en fin OP ge ca 9,998-10,002V okalibrerat. Om det räcker är det väl bara att köra på. Om det inte räcker får man köpa/hyra/låna nåt fint mätinstrument att kalibrera med.

Man kan också koppla samman 4 sådana referenser (köpta från olika ställen/olika batcher etc) och därmed förbättra absoluta noggrannheten från 0,02% till 0,01%. Variansen minskar ju med roten ur antalet om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

OK, Tack för hjälpen. Jag har fått lite idéer hur jag kan göra.

Nu i experimentstadiet får det räcka med en enklare krets där jag har ungefär koll på spänningen. Senare , om det behövs, får jag väl kolla på andra lösningar. (om det blir tal om att leverera till kund t.ex)
Skriv svar