Fas eller nolla?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det där låter LITE farligt, varför inte göra som alla andra och peta dit en strömtrafo. 100% galvaniskt skilt och 100% fas/nolla okänsligt.

Protte
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Misstänkte nästan att det var någon mindre lämplig konstruktion.
Lateralus

Inlägg av Lateralus »

Det första jag tittade på var en strömtrafo, men dom är ju så dyra. Tankarna om denna konstruktionen började efter en diskussion på ETF och vi kikade på en liten ytmonterad shunt som kostade ett par tior och med råge kunde hantera 10 amper. Om det lyckas så borde det bli en billigare och troligtvis mer exakt konstruktion (strömtransformatorerna är ju bara linjära inom tex 10-90% av sin märkström).

Borde jag förkasta ideen helt?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nej, inte förkasta men med vårt uttagssystem (schucko) så måste du göra en konstruktion som inte blir farlig om man mäter på fasen. Endera införa en galvanisk isolation i själva mätkretsen, ström till spänning till frekvens omvandling och sedan en optokopplare. Informationen i en frekvens går inte att "förstöra".

Eller bygga hela apparaten helt isolerad så man inte kan komma åt något spänningsförande utan verktyg.

Det är bara att spåna vidare.

Protte
bobobo

Inlägg av bobobo »

Mäta strömmen med hall-effekt givare?
Det används i motordrivsystem så det borde ju vara hyffsat exakt?
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag hade också satsat på strömtrafo för att undvika obehagliga överraskningar.

http://www.relek.se/privat/effektvakter/ring.html

Ska du bara ha ut ett numeriskt värde kan du använda en elmätarkrets.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Detta kanske är en helkorkad fråga, men varför inte sätta en liten trafo // med shunten? Transformatorns impedans borde ju vara många gånger shuntens impedans. Visserligen blir det ju rätt små signaler att mäta på på sekundärsidan, men det kanske går ändå?
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

Lateralus skrev:Det första jag tittade på var en strömtrafo
Är det en isolations transformator?
I så fall så har du otur för skolan slängde ett 20-tal sådana.
peter555

Inlägg av peter555 »

Usch, varför slänger man isolationstransformatorer, det kanske tom var nätstabilisatorer.
Lateralus

Inlägg av Lateralus »

Tack för alla svar. Ledsen att jag är seg med svaren, men pga tentavcka på lth så får plugg gå före nöjen.

Vi tar och förenklar konstruktionen lite istället. Jag kan tänka mig att bara mäta ström och spänning samt visa detta med ett par vridspoleinstrument. Jag har kommit över ett gäng sådana som jag kan tänka mig är användbara:

En som ger fullt utslag vid 1 mA som då har ca 0,6 volt över sig, lämplig till strömmätningen?

Två som vill ha lite mer spänning, 9 volt räckte bara för att få nålen att visa ca 50 volt (av 250), lämpliga till spänningsmätning?

Jag borde nog kunna byta ut skalorna på instrumenten, så dom befintliga är inga bekymmer. Jag vill kunna mäta mellan 0-10A och 0-300 volt.

Hur gör jag lämpligen?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jaha

Då var det nya bekymmer, vridspole reagerar inte på växelström eller rättare sagt nålen skulle vilja visa både åt höger och vänster samtidig men blir darrande kvar vid noll.

Spänningsmätningen är väl inga större problem med en likriktare utan glättning kommer instrumentet att visa hyffsat rätt men för strömmätningen så går det bort för mycket spänning över likriktaren.

Protte
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är ju inte sant, det finns faktisk mjukjärnsinstrumenter som kan visa AC utan likriktare!
Lateralus

Inlägg av Lateralus »

Spänningen blir ungefär:

nätspänning-->likriktare-->ett par motstånd-->vridspoleinstrument

är det riktigt?

Jo, strömmätningen har bekymmrat mig en tid. Ett förslag jag fått är att använda en shunt och koppla en förstärkare över denna för att sedan behandla signalen på något sätt. Denna förstärkares nätdel skulle då flyta med shuntens ena anslutning, vilket gjorde mig lite nervös, "tänk om denna anslutning är fasen". (därav att jag startade denna tråd)

Hur som helst, vore det en möjlighet att låta hela denna kretsen flyta med vad som nu ansluts till den? (med "kretsen" avses förstärkare, tex en pic att behandla signalen med samt nätdel till dessa.)

Har förövrigt vridjärn på hyllan också, men dom ska ju stå i en kvart för att visa rätt vårde. Syftet med denna mätaren är i första hand att se om något drar onormalt mycket ström vid uppstart så att jag kan slå av snabbt innan något ryker.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

IceCap, läs! Det står vridspole, inte vridjärn (hette det så?)

Protte
Lateralus

Inlägg av Lateralus »

Jag antog att vridjärn och mjukjärnsintrument var samma sak, låter som att det skulle kunna vara det. Båda funkar dessutom vid ac.
Skriv svar