Fas eller nolla?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lateralus

Fas eller nolla?

Inlägg av Lateralus »

Ja, vad finns det för enkelt sätt att detektera vad som är nolla och vad som är fas i vägguttaget? Vägguttaget i fråga är jordat. Tanken med detektorn är att dra ett relä till exempel om man satt kontakten "rätt" i väggen.

J.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Mäta spänningen i förhållande till skyddsjord. Ett par Volt = nollan, ung. 230Vac = fas.
H.O

Inlägg av H.O »

Mät spänningen mellan ledaren och jord. Har du spänning (>1V) så är det fasen, om inte så är det nollan.
Lateralus

Inlägg av Lateralus »

Aha, vad kul. :)

Nästa fråga är hur man gör detta på något enkelt sätt. En liten nätdel kopplad till en komparator? Eller går det enklare?

Kan jordfelsbrytaren ställa till det om man belastar jorden med en liten nätdel?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Ja överstiger strömmen nätdelen drar 20 mA kommer den lösa, vissa löser nog tidigare än så.
Har själv löst en jordfelsbrytare med en vanlig DMM mellan fas och jord. (inte helt säkert på att det verkligen var DMM som var boven den gången dock, men den gick samma sekund jag nudda jordstiftet)
Lateralus

Inlägg av Lateralus »

Jahapp, vad tror ni då? Kan jag ta en liten kretskortstrafo och kolla med? Eller har ni någon annan ide?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag hade tagit en optokopplare med en diod och en 180K i serie. Om det är fas på ingången kommer utgången att pulsa med 50Hz, om det är noll kommer den inte att göra något alls.

Detta kan då medelst en kondensator glättas ut och sedan tar man en pull-down med högt värde, då får du '1' vid fas och '0' vid noll.
ojjan

Inlägg av ojjan »

har du ingen DMM eller liknande??

För mej som e mer inne på starkström låter Icecaps förslag väldigt jobbigt(säkert simpelt)..

Skulle lossat uttaget å kollat färgerna bakom om du nu inte har tillgång till ett mätinstrument..
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Lateralus vill ha en krets som mäter som jag har förstått det. Finns det inte 230 Volts relä där man kan ta 230 Volt till spolen för att dra reläet. I så fall kan väl en diod (halvvågslikriktare) och en kondensator med stor kapacistans lösa problemet.
ojjan

Inlägg av ojjan »

My bad! :oops:
Lateralus

Inlägg av Lateralus »

Ber om ursäkt, glömde bort den här tråden. Men nu är jag här igen.

Icecap: Har du lust att rekomendera någon optokopplare för en som inte är jätteinne på ämnet? Hur mycket ström behöver dom för att reagera, tillräckligt lite för att inte jordfelsbrytaren ska lösa ut?

ojjan: Vad är en DMM? :oops:

psynoice: Jag tror tyvärr att ditt alternativ kommer i konflikt med jorfelsbrytaren :(
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad ska kretsen användas till?
JohanF

Inlägg av JohanF »

DMM = Digital MultiMeter, alltså en vanlig voltmätare.

Tror att hur du än gör kommer få problem med jordfelsbrytare. Lyckades aktivera en med en vanlig spänningsprob.. Lysdioden där drar antagligen lika mycket som lysdioden i en optokopplare.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

En lysdiod i en optokopplare kan klara sig med 1-2 mA och jordfelsbrytren "tål" 15- 20 mA som felström.

Är anledningen att man vill ha bättre ljud i stereon så kan man väl lyssna sig till när det låter bättre :D

Är det noga med fas - nolla på ett bestämt ställe så finns det de blå CEE donen som har bestämd plats för nollan.

Protte
Lateralus

Inlägg av Lateralus »

Tackar för alla svar. Kanske lika bra att berätta vad den ska vara till också. Det hela handlar huvudsakligen om att jag ska koppla in en shunt för att kunna mäta strömmen genom en nätansluten apparat. "Strömmsignalen vill jag till exempel kunna skicka ut på ett oscilloskop, eller skicka in i en pic för beräkningar av till exempel fas (relativt spänningen), olika effekter, osv. För att underlätta byggandet av difförstärkaren (som ska kopplas över shunten) så vill jag vara säker på att shunten är ansluten till nollan som ju varierar mycket lite kring jord. Har jag satt kontakten till apparaten "fel" i väggen så ska den helt enkelt inte starta och en diod ska lysa.

En optokopplare låter som en bra lösning, den skiljer även den delen av kretsen från elnätet. Så fort tentorna är över om två veckor så kanske det kan bli lite tid att bygga :)
Skriv svar