Fas eller nolla?
Fas eller nolla?
Ja, vad finns det för enkelt sätt att detektera vad som är nolla och vad som är fas i vägguttaget? Vägguttaget i fråga är jordat. Tanken med detektorn är att dra ett relä till exempel om man satt kontakten "rätt" i väggen.
J.
J.
Jag hade tagit en optokopplare med en diod och en 180K i serie. Om det är fas på ingången kommer utgången att pulsa med 50Hz, om det är noll kommer den inte att göra något alls.
Detta kan då medelst en kondensator glättas ut och sedan tar man en pull-down med högt värde, då får du '1' vid fas och '0' vid noll.
Detta kan då medelst en kondensator glättas ut och sedan tar man en pull-down med högt värde, då får du '1' vid fas och '0' vid noll.
Ber om ursäkt, glömde bort den här tråden. Men nu är jag här igen.
Icecap: Har du lust att rekomendera någon optokopplare för en som inte är jätteinne på ämnet? Hur mycket ström behöver dom för att reagera, tillräckligt lite för att inte jordfelsbrytaren ska lösa ut?
ojjan: Vad är en DMM?
psynoice: Jag tror tyvärr att ditt alternativ kommer i konflikt med jorfelsbrytaren
Icecap: Har du lust att rekomendera någon optokopplare för en som inte är jätteinne på ämnet? Hur mycket ström behöver dom för att reagera, tillräckligt lite för att inte jordfelsbrytaren ska lösa ut?
ojjan: Vad är en DMM?
psynoice: Jag tror tyvärr att ditt alternativ kommer i konflikt med jorfelsbrytaren
- prototypen
En lysdiod i en optokopplare kan klara sig med 1-2 mA och jordfelsbrytren "tål" 15- 20 mA som felström.
Är anledningen att man vill ha bättre ljud i stereon så kan man väl lyssna sig till när det låter bättre
Är det noga med fas - nolla på ett bestämt ställe så finns det de blå CEE donen som har bestämd plats för nollan.
Protte
Är anledningen att man vill ha bättre ljud i stereon så kan man väl lyssna sig till när det låter bättre
Är det noga med fas - nolla på ett bestämt ställe så finns det de blå CEE donen som har bestämd plats för nollan.
Protte
Tackar för alla svar. Kanske lika bra att berätta vad den ska vara till också. Det hela handlar huvudsakligen om att jag ska koppla in en shunt för att kunna mäta strömmen genom en nätansluten apparat. "Strömmsignalen vill jag till exempel kunna skicka ut på ett oscilloskop, eller skicka in i en pic för beräkningar av till exempel fas (relativt spänningen), olika effekter, osv. För att underlätta byggandet av difförstärkaren (som ska kopplas över shunten) så vill jag vara säker på att shunten är ansluten till nollan som ju varierar mycket lite kring jord. Har jag satt kontakten till apparaten "fel" i väggen så ska den helt enkelt inte starta och en diod ska lysa.
En optokopplare låter som en bra lösning, den skiljer även den delen av kretsen från elnätet. Så fort tentorna är över om två veckor så kanske det kan bli lite tid att bygga
En optokopplare låter som en bra lösning, den skiljer även den delen av kretsen från elnätet. Så fort tentorna är över om två veckor så kanske det kan bli lite tid att bygga