Beräkna spänningsfall, Ohms lag

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Peppar

Inlägg av Peppar »

Mitt första inlägg var helt enkelt inte genomtänkt eller välformulerat.

Min ursprungliga tanke var att beställa en traffo med lägre spänning. I princip allt jag beräknat visade sig att vara fel, vilket inte blev enklare av det begränsade utrymmet. Jag vet fortfarande inte om jag har plats till två motstånd på 10W, ett på 20W (det begränsade utrymmet betyder att värmeutveckling måste hållas nere), en elektrolyt på 47uF, 400V och två filmkondingar på 2,2uF.

Så det blev lite panikartat.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Litet utrymme mycket effekt = problem. Skaffa ny trafo. Inom () kan du få en specialare (som dock inte är särdeles vacker) från Svebry. Hammond; säljs av Edgar Audio, är lite dyra men där finns med lägre spänning.
Peppar

Inlägg av Peppar »

Jag har kollat PSU Designer.

"Problemet" är att min trafo på 2x230V tycks vara lämplig.

Nätdelen ser ut så här:

15uF (16uF är max för EZ90), 10H, 100uF, 10H, 100uF, 2,2k, 47uF. Sen 10k och rör. Allt järn kommer att finnas i en separat nätdel.

Det är de två sista motstånden, 2,2k och 10k som slukar 170-180V!

Hade jag haft utrymme hade jag bytt ut de mot en drossel och en utgångstrafo. Röret hade då också bytts ut. Kanske jag kan ersätta motståndet på 2,2k med en drossel. Då blir det en ny trafo från Jan.

D/A-konverteraren har så pass hög utgångsspänning att jag måste använda ett rör med väldigt lågt mu, eller utgångstrafo. Och rör med lågt mu=utgångsrör=hög effekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Börja med drosseln, alltså:
Likriktarrör - drossel - C - R - C - ...osv.

Va 17 har du byggt? Ritning!!
Peppar

Inlägg av Peppar »

Det är inget märkvärdigt alls.

Bild

Rp-10k, Rk-3,6k (exakt värde har jag inte än). Jag har ingen Ck. Det sänker förstärkning, men höjer utgångsimpedans.

Utgången från D/A-konverteraren är 3,4V p-p och jag vill inte ha mycket över 4V p-p. Det är det som ställer till det. Jag har byggt ett RIAA-steg med miniatyrrör, 6021. Hade det varit en typisk D/A-konverterare så hade jag kunnat använda 6021 som "mu-följare" och haft förstärkning på ca 35 gånger och impedans på ca 300 ohm. Det hade varit perfekt.

Jag kan uppnå låg förstärkning (och låg impedans) med utgångstrafo eller NFB. Trafo har jag ingen plats till och NFB vill jag undvika. Det tredje alternativet är ett rör med låg förstärkning och låg intern resistans. Jag insåg inte till fullo vilket pris det har.

Det ska sägas att jag redan nu har separat nätdel till CD-spelaren. Det är det som har möjliggjort projektet. Nättrafo och drosslar kommer att finnas där. Den sista delen av nätdelen (motståndet på 2,2k) var tänkt att ha i CD-spelaren. Det räcker om den sista kondingen är det. Eftersom det är entakt så är kondingen en del av förstärkaren.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

1. Utgångsimpedansen är Rp = 10 k?
2, Förstärkningen är ungefär Rp/Rk utan Ck och om vi bortser från rörets påverkan som är väldigt liten med så låg förstärkning 10 / 3,3 = 3 ggr vilket betyder att det kommer ut ung 10 volt pp

3. mu följare?? är det en cowboy? Är det en katodföljare? Katodföljaren har alltid en förstärkning mindre än 1 men väldigt nära. Utimpedansen blir rör-förstärkningen ggr lägre än Rk.

4. NFB ??

5. förstärkningen med utgångstransformator beror ju mycket på omsättningen på trafon. Och impedansen är väl omvänt mot omsättningen.

Protte
Peppar

Inlägg av Peppar »

1. Röret har intern resistans på drygt 1k. Jag vet inte vad z är nu.

3. "Mu-follower"

Bild

4. Negative Feedback. Att inte använda någon Ck ger mig all NFB jag behöver. Men jag åsyftade global NFB.

5. Ja. Hade jag haft plats till trafo hade det blitt 4:1 eller 3:1. Med röret jag har nu så hade det blitt det senare, z < 150 ohm.

Men utgångssteget är avklarat. Alla andra alternativ betyder att jag måste skaffa ett större chassi till CD-spelaren. Det är uteslutet.
Skriv svar