Hur göra en enkel batteriladdare för 24v (2*12v)
-
limpan4all
- Inlägg: 8491
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
LT1510 har Vinmax=30V vilket ger ganska lite marginal...
En mera komplex lösning men fortfarande rätt enkel är http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/uc3906.pdf
L200 är en bra lösning men blir dyrare än 2st LM317T, dock så blir strömkännarmotståndet billigare så det är mest en smaksak.
Sedan om man vill gå vägen med dubbla spänningskällor (galvaniskt åtskilda) och dubbelt av allt så är ju PB137 från ST enklaste lösningen, inget att räkna alls bara skruva fast i en stadig kylfläns.
http://www.farnell.com/datasheets/69961.pdf
En mera komplex lösning men fortfarande rätt enkel är http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/uc3906.pdf
L200 är en bra lösning men blir dyrare än 2st LM317T, dock så blir strömkännarmotståndet billigare så det är mest en smaksak.
Sedan om man vill gå vägen med dubbla spänningskällor (galvaniskt åtskilda) och dubbelt av allt så är ju PB137 från ST enklaste lösningen, inget att räkna alls bara skruva fast i en stadig kylfläns.
http://www.farnell.com/datasheets/69961.pdf
Var köper man LT1510?
Jag räknar med ETT års livslängd på batterierna eftersom jag 1) köper dem på Jula och de 2) står väldigt kallt under vinterhalvåret. (Därav vikten att underhållsladda)
VARFÖR skulle en seriekoppling av batterierna under laddning vara negativt? De laddas ur seriellt! Är inte cellerna i batteriet seriekopplade med varandra? Jag dubblerar bara antalet celler! Eller tänker jag fel?
UC 3906 verkar ju mumma! Finns på Elfa också... hmm... hmmm...
Jag räknar med ETT års livslängd på batterierna eftersom jag 1) köper dem på Jula och de 2) står väldigt kallt under vinterhalvåret. (Därav vikten att underhållsladda)
VARFÖR skulle en seriekoppling av batterierna under laddning vara negativt? De laddas ur seriellt! Är inte cellerna i batteriet seriekopplade med varandra? Jag dubblerar bara antalet celler! Eller tänker jag fel?
UC 3906 verkar ju mumma! Finns på Elfa också... hmm... hmmm...
- prototypen
- Inlägg: 11107
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
-
limpan4all
- Inlägg: 8491
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Det stämmer, när fordonets egen generator laddar men på t ex utryckningsfordon som står i beredskap laddas alltid varje "tolva" för sig!prototypen skrev:Helst skulle man ladda varje cell för sig.
Laddar man batterierna var för sig så kommer en trasig cell (kortsluten) "bara" att förstöra ett batteri.
ALLA 24 volts fordon laddar batterierna i serie så visst går det.
Protte
Även "vanliga" lastbilar och bussar mm har ofta laddare för separat laddning i garage/motorvärmar system.
- prototypen
- Inlägg: 11107
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
