heretic16: att man kan snedtrimma så att FM kan avlyssnas med en AM-mottagare passar men man förlorar känslighet i och med detta.
Hörluren måste i övrigt vara av kristalltypen (piezoelektrisk), inget annat!
Längre antenn ger inte bättre signalstyrka om inte den redan är under en viss längd, det är helt enkelt så att det är bäst signalstyrka vid viss längd... men det kräver att man har rätt impedans och det är inte så himla enkelt.
Så sammantaget: det låter sig göra, det blir inget bra, det blir inte känsligt och det blir inte imponerande.
SvenW's argument är ytterligare en anledning till att känsligheten blir sämre (punkt 2 speciellt).
Så att ta emot radio utan att "importera" ström till enheten och förvänta sig att det ska fungera skapligt är dödfödd.
Fm Mottagare? Bygga själv!
heretic16: Då du verkar ganska insnöad på att experimentera med radio så kan jag rekommendera dig att gå kurs för att ta radioamatörcertifikat. Kunskapsnivån man behöver ligga på är inte extremt hög, men det ger dig en bra grund och du kan komma i kontakt med folk som är mycket kunniga när det gäller radio. För att gå kurs så kontakta nån radioklubb i närheten så hjälper de dig. Mer att läsa finns här
Oavsett om du tänkt ta cert eller inte så tycker jag du ska skaffa boken Koncept för radioamatörcertifikat som är både billig och rik på info om komponenter, sändare/mottagare, antenner, vågutbredningsfenomen och massa annat. Den boken som SSA har som kursbok innehåller endast det som krävs för att klara certet, men koncept innehåller så mycket mer och kan också användas som uppslagsbok efteråt.
73 de Erik SA6BAO
Oavsett om du tänkt ta cert eller inte så tycker jag du ska skaffa boken Koncept för radioamatörcertifikat som är både billig och rik på info om komponenter, sändare/mottagare, antenner, vågutbredningsfenomen och massa annat. Den boken som SSA har som kursbok innehåller endast det som krävs för att klara certet, men koncept innehåller så mycket mer och kan också användas som uppslagsbok efteråt.
73 de Erik SA6BAO