[Lycka] Lödugn och pasta dispenser
- Electricguy
MM: gör det
i min kompressor bytte jag motor till en 100 watt motor från en elskoter
(den passade nästan i skalet) men jösses vad mycket tystare den går 
Senast redigerad av Electricguy 15 april 2008, 21:39:18, redigerad totalt 1 gång.
Kompressor va bra billig där... Tusan! Jag fick betala 40kr mer! 
Jo, den fungerar förvånansvärt bra!
Jag trodde att den skulle dö efter 5min eller inte fungera som jag tänkt mig men det fungerade utan problem.
Enda som är ett måste till den är en backventil och 12V/8A, jag kör med ett nätagg för PC.
Du (MadModder) hade en bra design för backventilen men för de som inte har så kan man göra som MadModder eller som jag förklarar där och jag använder min idé på min kompressor men jag tror båda fungerar minst lika bra.
//Emil
Edit: @Rifakungen: Oh, ny elmotor. Har inte en länk till en sån?
Jo, den fungerar förvånansvärt bra!
Jag trodde att den skulle dö efter 5min eller inte fungera som jag tänkt mig men det fungerade utan problem.
Enda som är ett måste till den är en backventil och 12V/8A, jag kör med ett nätagg för PC.
Du (MadModder) hade en bra design för backventilen men för de som inte har så kan man göra som MadModder eller som jag förklarar där och jag använder min idé på min kompressor men jag tror båda fungerar minst lika bra.
//Emil
Edit: @Rifakungen: Oh, ny elmotor. Har inte en länk till en sån?
Hmm... Har någon liknande kompressor (blå till färgen) som jag köpte på biltema eller jula för länge sedan som det står att den ska klara 250 psi.
Min drar enl klisterlappen 10A vid 12V. De flesta ATX-nätdelar borde väl klara 10A på 12V eller?
Jag har sett era backventiler som ni gjort, men skulle man kunna använda denna från Biltema?
Var hittar man någon lämplig tryckflaska (typ begagnad brandsläckare modell mindre)?
Min dispenser klarar max 100 psi input. Frågan är hur man billigast reducerar 250 psi till max 100 psi?
Min drar enl klisterlappen 10A vid 12V. De flesta ATX-nätdelar borde väl klara 10A på 12V eller?
Jag har sett era backventiler som ni gjort, men skulle man kunna använda denna från Biltema?
Var hittar man någon lämplig tryckflaska (typ begagnad brandsläckare modell mindre)?
Min dispenser klarar max 100 psi input. Frågan är hur man billigast reducerar 250 psi till max 100 psi?
Jodå, den funkar nog.
Men den passar inte på mina grejer så jag byggde en egen.
För att strypa den till 100Psi så köp en tryckvakt. Kostar 150kr typ.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80448
//Emil
Edit: Jag fick tag på min flaska hos en svetsverkstad. Jag frågade runt lite i stan om de hade en gamma kolsyresläckare som stog som jag kunde få och det fick jag.
Men den passar inte på mina grejer så jag byggde en egen.
För att strypa den till 100Psi så köp en tryckvakt. Kostar 150kr typ.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80448
//Emil
Edit: Jag fick tag på min flaska hos en svetsverkstad. Jag frågade runt lite i stan om de hade en gamma kolsyresläckare som stog som jag kunde få och det fick jag.