LM7812

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Borre

Inlägg av Borre »

Tidigare debatter handlade väl om motstånd eller diod för att få rätt spänning till lysdioder.
Nu när du använder en spänningsregulator går det lika bra med dioder i serie eftersom det inte spelar någon roll om spänningen in till regulatorn ändras med belastningen då du får samma spänning ut sålänge inspänningen är 2-3V högre än ut.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Nja, Både och; Det var diodens vara eller inte vara för att inte överskrida Vi max på 7812;an. Men jag kör med en LM117, så nu spelar det ingen roll egentligen. Om det nu mot all förmodan skulle gå att köra en 7812;a o en kiseldiod för att inte överskrida Vi max. Annars blir det en LM117.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det var för att begränsa spänningen till en lysdiod du inte skulle använda en diod. Här funkar det utmärkt. Kanske i serie med en resistor för att avlasta 7812an från lite effekt.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det är strömmen till en LED man ska begränsa inte spänningen!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Spänningsfallet över en resistor är ju beroende av strömmen. UR= I * R eller hur! Om strömmen varierar kommer du inte att få ett stabilt spänningsfall över resistorn. Om strömmen blir noll får du överhuvudtaget inget spänningsfall.
Att då använda en resistor för att begränsa spänningen till en krets för att den inte ska få överspänning är inte så klokt. Om du tar bort belastningen till kretsen så drar den nästan ingen ström. PANG!! Magisk rök ut!!

Däremot dioder har ett spänningsfall som varierar väldigt lite med strömmen. Bra i ovanstående fall.

Vill du fördela värme (pga förlusteffekten) är resistorn bra för att förlusteffekten ökar med strömmen.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Andy: Det var just därför den lösningen inte rekommenderades.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det är enklare med en strömkopplad 317.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det vet jag inte om jag håller med om. Men i den tråden vad det dioder och resistorer som diskuterades i samband med lysdioder. Det var det jag svarade på.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Men nu vill jag ha 12V ut, och vad som sagts tidigare i tråden så tar jag en LM117 och fixar det med.
Skulle kunna använda en 7812, men då måste jag vara säker på att det går att sänka spänningen till en nivå under Vi max med kiseldioder,finns en som är 1,3V fall över, annars skiter jag i det o kör 117;an som planerat. Det är ju trots allt bara 100mA som behövs.
Ska senare ( i sommar ) utöka det hela, men då blir det med nästan 3A ( tre reläspolar och 25 lysdioder ) , fast då krm jag köpa ett par LM117 lr 7812;or till o koppla till samma trafo.
Fast då med egen likriktare, beroende på om jag orkar skaffa en glättningskonding som orkar allt på en gång nu, eller om jag kör en mindre enbart för denna lilla krets på 100mA.

Men nu var den stora frågan igentligen hur jag ska göra o räkna med LM117-regulatorn, och det har jag fått svar på ; Tack Borre.

Men om ni nu säger att det går bra att sänka spänningen till LM7812;an med ett par kiseldioder för att hamna under Vi max så kan jag testa det också.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Du kan seriekoppla hur många billaga dioder du vill för att få ner spänningen till den önskade.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Tack för det enkla svaret. Det var väl det jag trodde från början.

Men då ska jag testa både LM117-regulatorn och LM7812-regulatorn, bara för att få koppla lite. Till 117-regulatorn: Är det bäst att köra med 1%-motstånd?

Är det 1000µF/A som gäller vid glättning eller? 63V är väl lagom spänningstålighet om jag matar likriktaren med 24V? Det blir ju ca 32V ut från den då.

Tack för alla svar o tankar o ideér då gott folk.
Då ska jag beställa från Elfa så snart jag mätt hur många meter kabel jag ska ha.

EDIT: Såg nu i databladet att dom rek. 1%-motstånd.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag vet inte om jag har missat något, men varför inte
anpassa trafon istället så att det inte hamnar helt orimligt
långt från 12V... !!??
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tror han hade en del 24V grejor som ska anslutas sedan. Men ingen har föreslagit att han ska ta en simple switcher så jag gör det! 8) Förresten vad heter smps på svenska?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det kan ju vara så lyckligt att den där trafon har en mitt-anslutning d v s 2 X 12V, då blir det enklare!
Alternativet är att linda av lite på sekundär lindningen, ganska enkelt om det är en ringkärna.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Japp Har ett par 24V-saker som ska kopplas in, och Simpel Swticher: Hur mykt enklare än LM117 blir det?

Linda av är inte möjligt, då den är inbakad i svart klet. Den har även inte mittuttag.
Skriv svar