//Emil
Vad hände? Etsning av kretskort
Framkallningen blir ju som den blir, går ju inte att göra så olika.
Jag tycker alltid att jag har lite svårt att avgöra när framkallningen är helt klar. Man vill ju inte låta det ligga för länge med risk för försvagning av lackskiktet.Sist jag framkallade så tog det ca 15sek
Jag använder natriumhydroxid och blandar enligt recept. Enligt instruktionerna som medföjde skulle man framkalla i rumstemeratur och det skulle ta ca 30 sek - 2 minuter. Men trots att jag väger upp exakt mängd så har inget alls hänt efter 5 minuter så för att kunna framkalla värmer jag blandniingen i micron till ca 40 grader - då händer något men det tar fortfarande 2-4 minuter? För svag lösning? (enligt receptet som jag inte har här just nu så får man inte öerskrida mängden pulver mer än 30% för gott resultat)
- prototypen
Mitt framkallarrecept stod på sprayflaskorna med P20 (finns inte längre) 7 gram ren NaOH (har man propplösare får man se hur mycket NaOH:n är utblandad) per liter och det gör ingenting om man ligger på 6 g och det ska ta ca 30 sekunder.
MEN med gammal fotoresist så tar exponeringen mycket längre tid. ELFA:s tunnare laminat verkar ha legat ett tag så då får man lysa längre. Det finns ett sätt att rädda situationen och det är att framkalla längre men det är en balansgång.
Det finns ett enkelt knep att se om det är färdigframkallat, låt kortet ligga helt stilla i 15 sek, sedan vickar man på skålen om det då blir en lila slöja från kortet så fanss det kvar lite olöst resist, låt ligga en stund till och prova igen.
Att gnugga kortet har jag börjat med men jag använder en pensel och det fungerar bra på äldre resist som inte vill lösa sig som ny.
Protte
MEN med gammal fotoresist så tar exponeringen mycket längre tid. ELFA:s tunnare laminat verkar ha legat ett tag så då får man lysa längre. Det finns ett sätt att rädda situationen och det är att framkalla längre men det är en balansgång.
Det finns ett enkelt knep att se om det är färdigframkallat, låt kortet ligga helt stilla i 15 sek, sedan vickar man på skålen om det då blir en lila slöja från kortet så fanss det kvar lite olöst resist, låt ligga en stund till och prova igen.
Att gnugga kortet har jag börjat med men jag använder en pensel och det fungerar bra på äldre resist som inte vill lösa sig som ny.
Protte
7 gram ren NaOH
va??? på påsen jag köpte står det 50 gram per liter! (det måste vara jävligt utspätt!) Jag brukar ta 5 gram i en deciliter vatten, jag antar att det ska räcka när jag bara framkallar ett kort på 3.5 x 7 cm.
Jag har köpt KEMO mönsterkort från Kjell - kanske dom också har legat ett tag på lager. Har hört att andra haft problem med just de korten. Kanske ska ta å köpa glasfiber nästa gång. Men det sliter väl mer på borrarna?
- prototypen
Hårdmetallborrar håller länge även i glasfiber men kör inte för länge så att kopparn kragar upp, det blir svårt att löda.
Jag har apoteksinköpt NaOH och 6 gram per liter verkar fungera, har kört så de senaste 30 åren.
Sedan den som tyckte att framkallningen var ett steg för mycket, en eller två skålar har väl ingen betydelse, NaOH:n neutraliserar etssyran och skulle jag ta bort något så är det saltsyra/väteperoxiden som ger nitrösa gaser. Framkallningen är stillsam och rogivande då man får se sitt verk.
Protte
Jag har apoteksinköpt NaOH och 6 gram per liter verkar fungera, har kört så de senaste 30 åren.
Sedan den som tyckte att framkallningen var ett steg för mycket, en eller två skålar har väl ingen betydelse, NaOH:n neutraliserar etssyran och skulle jag ta bort något så är det saltsyra/väteperoxiden som ger nitrösa gaser. Framkallningen är stillsam och rogivande då man får se sitt verk.
Protte
Klorgas tror jag inte det blir i normala fall, däremot så är saltsyran i sig flyktig. Det ser man tydligt om man låter en burk saltsyra stå öppen på en diskbänk ett tag eller är dum nog att sniffa på ångorna, t.ex. när man blandar. De som har glömt grundskolekemin gör klokt i att notera att syra alltid ska hällas i vatten och inte tvärtom. Man måste nog indunsta lösningen och hetta upp kristallerna med en skärbrännare eller så för att få klorgas.
- prototypen
Hur det fungerar rent kemiskt finns en länk på detta forum, nu har jag det bara i pappersformat. Mönsterkortstillverkning - kemi och praktik. Det är skrivet av Daniel Uppström, ETA augusti 2005.
Där står det att koppar fungerar som katalysator för väteperoxidens uppdelning till vatten och syrgas men formeln saknar andra delen av syran (bara H+) så vad det blir av kloret i saltsyran får väl vara osagt, sticker i näsan gör det.
Med svavelsyra så blir det inga gaser alls, lugn och stillsamt men svavelsyra är svårt att köpa.
Alla bubblande etstankar som finns kan förklaras med att man använder järnklorid och då måste syre tillföras för att reaktionen ska fortgå.
Det stod en hel del mera intressant också, lite drygt 2 sidor.
Protte
Där står det att koppar fungerar som katalysator för väteperoxidens uppdelning till vatten och syrgas men formeln saknar andra delen av syran (bara H+) så vad det blir av kloret i saltsyran får väl vara osagt, sticker i näsan gör det.
Med svavelsyra så blir det inga gaser alls, lugn och stillsamt men svavelsyra är svårt att köpa.
Alla bubblande etstankar som finns kan förklaras med att man använder järnklorid och då måste syre tillföras för att reaktionen ska fortgå.
Det stod en hel del mera intressant också, lite drygt 2 sidor.
Protte
Det blir kopparklorid när du indunstar etslösningen - där har du kloret som inte har dunstat iväg som HCl vid intorkningen.
använder man svavelsyra istället så är den indunstade resterna kopparsulfat med varierande vidhängande mängd oförbrukad svavelsyra. (svavelsyra dunstar inte på samma sätt som väteklorid (saltsyran när väteklorid är öst i vatten)
det går att göra svavelsyra av kopparsulfat genom elektrolys och användande av kolstavar - men det är jobbigt sätt att tillverka svavelsyra och blir inte helt rent.
använder man svavelsyra istället så är den indunstade resterna kopparsulfat med varierande vidhängande mängd oförbrukad svavelsyra. (svavelsyra dunstar inte på samma sätt som väteklorid (saltsyran när väteklorid är öst i vatten)
det går att göra svavelsyra av kopparsulfat genom elektrolys och användande av kolstavar - men det är jobbigt sätt att tillverka svavelsyra och blir inte helt rent.
- prototypen
Men vad är det som är så oerhört irriterande på luftvägarna om reaktionen med peroxid och saltsyra får för bra fart (det blir för varmt), kokar saltsyran eller reduceras peroxiden till vatten och syrgas??
Protte
Jag har varit med om en tokig galning som använde varmt vatten i lösningen och det var bara att fly ut längs med golvet, så gjorde han alltid.
Protte
Jag har varit med om en tokig galning som använde varmt vatten i lösningen och det var bara att fly ut längs med golvet, så gjorde han alltid.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Saltsyra protoner och kloridjoner i vattenfasen i jämvikt med HCl i gasfas, d.v.s. det finns alltid en mer eller mindr stor mängd HCl(g) över en saltsyralösning (det är därför konc. saltsyra "ryker"). Varm syra ger mer HCl i gasfas, speciellt om det bubblar litet och vätska drar med sig syra.
Väl i de fuktiga luftvägarna blir det H+ och Cl- av vätekloriden, och *det* kliar ordentligt. Småsår på händerna märks också rätt väl om man håller fingrarna över syraångor!
Vatten och syrgas är inte ett dugg retande på luftvägarna, i alla fall inte i normala koncentrationer
Väl i de fuktiga luftvägarna blir det H+ och Cl- av vätekloriden, och *det* kliar ordentligt. Småsår på händerna märks också rätt väl om man håller fingrarna över syraångor!
Vatten och syrgas är inte ett dugg retande på luftvägarna, i alla fall inte i normala koncentrationer
det verkar också som att det bildas en hel del klorgas när etsvätskan har mer eller mindre mycket löst koppar i sig - förmodligen en direkt oxidering mha väteperoxiden av HCl till fri klor med hjälp av koppar(jon?) som katalysator.
sedan förstår jag inte varför folk skall envisas med 5-sekunders etsning med mer eller mindre konc. vätepeoxid och saltsyra.
själv körde jag med 1-del saltsyra, 1 del väteperoxid och 2-delar vatten - då gick det lagom fort utan att det börja 'koka' och bli kokhet.
När väteperoxid börja sönderfalla pga värme/orenheter så producerar det också en massa värme som påskyndar processen ytterligare - det är därför det hela tenderar att rusa när man kör med för koncentrerade kemikalierlösningar.
sedan förstår jag inte varför folk skall envisas med 5-sekunders etsning med mer eller mindre konc. vätepeoxid och saltsyra.
själv körde jag med 1-del saltsyra, 1 del väteperoxid och 2-delar vatten - då gick det lagom fort utan att det börja 'koka' och bli kokhet.
När väteperoxid börja sönderfalla pga värme/orenheter så producerar det också en massa värme som påskyndar processen ytterligare - det är därför det hela tenderar att rusa när man kör med för koncentrerade kemikalierlösningar.
Reaktionen borde gå åt andra hållet, dvs om du blandar klorgas och väteperoxid så borde klorgasen bilda kloridjoner, antagligen via hypoklorit, samtidigt som väteperoxiden bryts ner till syrgas och vatten.
Metaller, oftast i form av oxider, i lösningen kan katalysera nedbrytning av väteperoxid, men det borde inte bildas klorgas under den processen, bara vatten och syrgas.
Metaller, oftast i form av oxider, i lösningen kan katalysera nedbrytning av väteperoxid, men det borde inte bildas klorgas under den processen, bara vatten och syrgas.
- jonnorberg