Keramisk värmesäkrings motstånd

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Lars H
EF Sponsor

Inlägg av Lars H »

Så här ser våra omtalade vänner ur sprättmotståndsfamiljen ut - jag har lyckats samla ihop några av dom för en liten uppställning på catwalken...

Notera den stolta hållningen, dom är nämligen helt nya - och aldrig omlödda.

Någon som råkar läsa detta -eller gör inlägg i tråden- kanske inte haft den stora förmånen (?) att se sådana här i verkligheten, och två bilder måste ju helt enkelt säga mer än många tusen ord...

MVH Lars H

Bild

Bild
Erik dP

Inlägg av Erik dP »

Vilket utvik! Och alla är oskulder. :shock:

Jag tog isär komponenten idag och noterade att värmesäkringen var hel men motståndet sönderbränt. Jag hoppas att detta var mitt grundproblem. Jag har bytt ut komponenterna men ej testat. Motståndet är av ungefär samma storlek (jag knackade upp ett och jämförde). Jag antar att den fysiska storleken avspeglar wattantalet (så originalet borde vara 3-5W då den var en aning mindre).

Brukar effektmotstånd pajja?
peter555

Inlägg av peter555 »

Inte helt ovanligt, lite skumt att inte säkringen löst dock.
Erik dP

Inlägg av Erik dP »

Nån sa på ett annat forum att om det finns nån kortslutning så går motståndet innan säkringen hinner hettas upp tillräckligt. Jag har hittat några transistorer som orsakar kortslutning. Dom är fastsatta parvis på ett stort kylarbleck så jag gissar att detta är så kallade "switching-transistors" (IRF740). Frågan är om detta ÄR felet, eller bara ytterligare ett följdfel. Det är inte helt gratis att elda komponenter.
Erik dP

Inlägg av Erik dP »

Jag har nu bytt transistorer. Projektorn funkar nu igen. Jag har visserligen bara haft igång den i 5 minuter, men jag kan nog vara säker på en sak: det finns inga fler kortslutningar som pajjar transistorerna. Dom måste har gått sönder spontant, alternativt en strömspik utifrån. Det kan oxå vara nån värme-aspekt som jag inte upptäkt på dessa 5 minuter.
probe

Inlägg av probe »

Skriv svar