Äntligen! CO2-laser (nu med ghetto-fokuslins!)

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

www.amazing1.com
säljer en del lasrar (och massa annat) :wink:
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Enligt det jag läst på div. laserforum angående IU så är det överdrivna specifikationer, på tok för höga priser och tveksam kvalitet...ebay är bättre!

Sen ger dom ett ganska oseriöst intryck med sina "Laser ray guns", en portabel CO2 och en porabel YAG i pistolform! CO2-lasern får man nog gå och bränna folk på 0,5m avstånd med men båda kan garanterat göra folk blinda om man försöker.
Tur att de är så dyra så alla snorungar som drägglar över dom inte har råd! (1940 och 1750 dollar)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Stämmer helt vad du säger om IU ,Oseriösa och dyra.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jag har deras bok (electronic gadgets for the evil genius) men det mesta i den kan man bygga med egna saker :wink:
Användarvisningsbild
dar303

Re: Äntligen! CO2-laser

Inlägg av dar303 »

Dags för en liten uppdatering såhär 1,5 år efter inköpet!
Idag fick jag tummen ur och gjorde klar version 0.9 av linshållare/skärmunstycke med tryckluftsanslutning:

Klämd mellan två o-ringar i en fördjupning i rundstavsdelen sitter en 12,5mm ZinkSelenid-lins med fokus 50mm.
Bild

Bild

Bild

Ser fint och labb-aktigt ut va?
Bild

Resultatet på svarteloxerad alu. Det fräser och brinner som bara den på kakel också! :)
Bild

Munstycket är gjort av en 30 x 45 mm rundstång i alu som jag bearbetat i pelarborr, halvkass emco-svarv och även fräst/planat i pelarborren i brist på riktig fräs. Inte så vackert och med lite dålig precision men det funkar förvånansvärt bra!
Luftpumpen jag använder är en medicinsk grej så jag antar att den är oljefri. Den är ansluten med en finfin koppling från skrotlådan, en 4mm slangkoppling som otroligt nog hade M5-gänga och inbyggd flödesregulator med nålventil!

film med mobilkamera (lite svårt att styra samtidigt som jag filmade och håller koll på en inte helt ofarlig maskin):
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Äntligen! CO2-laser (nu med ghetto-fokuslins!)

Inlägg av Glenn »

Coolt.

Hur skyddar man ögonen när man leker med så starka lasrar ? ..ä'r inte så hemma på ämnet men det borde vara rruskigt farligt för ögonen redan med reflekterat "ströljus" ? räcker det med vanliga laserskyddsglas ?
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Jaja mitt inlägg rasade bort orka inte skriva om - nån annan får skriva sen

Men iaf strålningen i det området beter sig inte som ljus - material som vanligt vis är genomskinliga är totalt nattsvarta för "ljus" i 10 µm - vilket är värmestrålning.

Glaserna till linserna bla bla är i special material t.ex då vanligt glas är som en lins gjord i betong för den våglängden - bla bla bla - dvs helt nattsvart.

Sen når inte den typen av strålning igenom ytsiktet i ögat så lätt bl bla man känner det redan i huden bla bla då det är värmestrålning i stora drag.

Ir lasers nära det synliga är mycket farligare då man inte känner av det plus att det kan nå typ ccden i ögat.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

precis! Man kan ha vanliga verkstadsskyddsglasögon av plast.
De flesta material är dåliga reflektorer för "far IR". Den här linsen är gul och faktiskt genomskinlig för visst vanligt ljus också, man kan mixa in rött för att sikta med om man har rätt optik, praktiskt då strålen blir "synlig". Denna optik är dock svindyr!

808nm som pumpar gröna lasrar är mycket farligare men detta är i alla fall ingen leksak!
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Nu behöver jag bygga en liten box för effektreglering från Mach3, lasern behöver en kort puls regelbundet för att för-tända och minska responstiden och sedan 5khz pwm 0-95% för effektregleringen.
Funderar på en PIC, undrar dock om man kan fånga in ett externt pulståg 5khz och sedan lägga till en offset (förjonisering av gasen) med en PIC?
Mach3 kan generera PWM till lasrar men jag tro inte man kan göra en 1us offset som alltid är på oavsett PWM-faktor. Sen vill man även ha en ingång för on/off, vet inte om Mach stänger av PWM:en när lasern är inaktiv faktiskt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

dar303, Jag gissar att en MCU (PIC) kan lösa problemet. Dock kanske den kommer att ge lite ojämn PWM. Såvida du inte använder MCUn för att generera signalen direkt.
Förstår jag det korrekt om det är så att frekvensen skall vara = 5000 Hz. Och pulsbredden skall varieras inom 0,5% - 95% dvs 1 µs - 200 µs ..?
Låter nästan som en uppgift för en CPLD. Men kanske en TMR i PIC kan fixa densamma funktionen.

Skulle du kunna testa att ta en vanlig granitsten utomhus och bestråla?, gärna med på 1 sekund, av 1 sekund osv.. och se om den spricker bit för bit?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Att generera signalen direkt är inte svårt, en 555 eller en PIC/avr klarar det men det skulle vara kul att kunna slippa omvägen Mach - parallellport-PWM - integrering till spänning 0 till 5V - in på AD på pic - PWM ut.
Skulle vara fint om man i synk så att säga kunde addera den där lilla 1us-pulsen till en existerande PWM-pulssignal.

Stenar smälter och brinner, förgasas helt enkelt tror jag...men det går inte så fort med bara 14W!
Om man kyler ner dom snabbt så spricker dom. Vill man gravera sten (mest marmor tror jag) så gör man mikroskopiska sprickor så att det ser vitt ut, vanligt på gravstenar i utlandet.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Funderade mest på en rejäl granitsten på några kilo. Funderade på om det går att "gräva" med laser. Samt hur effektivt det är.
Också hur fungerar det att "gravera" PCB (kopparlaminat) ..?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Nej, det är inte så effektivt på sten. Koppar går inte alls, speglarna kan ibland vara kopparbelagda... :)
För att skära metall så behöver man andra våglängder, 808nm är en bra, billig och farlig våglängd man kan använda.
Det går att skära metall med CO2 men då behöver man hundratals eller tusentals watt. Det blir fina snitt i tunn(järn)plåt med lite svagare effekt och ren syrgas som hjälpgas, blir nästan som en plasmaskärare tydligen.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Kom till pappa! :)
Bytte till mig denna igår, fungerar men har eventuellt lite problem med ett av drivkorten. Den innehåller helt enkelt 2 av den mindre lasern, luftkyld och allt!

Bild
Senast redigerad av dar303 15 juli 2020, 03:08:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Häftigt! När ska du bygga laserskärare?
Skriv svar