farligt batteri?
Hej Dan77
Du har inte bara som jag brukar ha "Installationsångest" Om det händer en kortslutning har ju de övriga som svarat visat vad som kan hända. Men hur stor är sannolikheten för att det ska hända?
Du skrev "Tyckte att batteriet hängde stabilt ändå i skåpet". Skåpet står väl stilla. Hur stor är sannolikheten att det ramlar ner då? Och om det trots allt lossnar skriver du "Som jag minns det kunde inte polerna få kontakt med skåpsdörren, då dessa var lite nedsänkta i batteriet" Hur stor chans är det då att polerna får kontakt med skåpets plåt? för övrigt har inte kabelskorna plastisolering?
Hur stor chans är det att plastisoleringen nöts av på båda polskorna samtidigt som färgen i skåpet som säkert isolerar också nöts av på båda ställerna?
Batteriet kan ju OM det lossanar lika gärna ställa sig på sidan eller på sin botten. Hur stor är chansen att den skruv som du drog för hårt plötsligt poppar ur? Belastningen blir väl 90 grader neråt om jag förstått det hela rätt. Och kanske batteriet hänger kvar i så fall med bara en skruv.
Tänk igenom alla dessa OM så kanske du ser att om man lägger ihop det blir det i praktiken omöjligt att det ska hända något....p.g.a din för hårt åtdragna skruv
mvh/Håkan
Du har inte bara som jag brukar ha "Installationsångest" Om det händer en kortslutning har ju de övriga som svarat visat vad som kan hända. Men hur stor är sannolikheten för att det ska hända?
Du skrev "Tyckte att batteriet hängde stabilt ändå i skåpet". Skåpet står väl stilla. Hur stor är sannolikheten att det ramlar ner då? Och om det trots allt lossnar skriver du "Som jag minns det kunde inte polerna få kontakt med skåpsdörren, då dessa var lite nedsänkta i batteriet" Hur stor chans är det då att polerna får kontakt med skåpets plåt? för övrigt har inte kabelskorna plastisolering?
Hur stor chans är det att plastisoleringen nöts av på båda polskorna samtidigt som färgen i skåpet som säkert isolerar också nöts av på båda ställerna?
Batteriet kan ju OM det lossanar lika gärna ställa sig på sidan eller på sin botten. Hur stor är chansen att den skruv som du drog för hårt plötsligt poppar ur? Belastningen blir väl 90 grader neråt om jag förstått det hela rätt. Och kanske batteriet hänger kvar i så fall med bara en skruv.
Tänk igenom alla dessa OM så kanske du ser att om man lägger ihop det blir det i praktiken omöjligt att det ska hända något....p.g.a din för hårt åtdragna skruv
mvh/Håkan
Jo, sannolikheten är ju inte stor att någon ska brinna inne exempevis, det har väl blivit lite av en tvångstanke det här, tänk OM detta händer med mera. Skåpet hänger ju på en väg eller i enstaka fall på fästanordningar som gör att det kan luta några grader framåt, men trycket på själva skruven blir ju liksom rakt neråt, så den borde kilas fast även om gängorna var lite upptrasade. Att färgen skulle ta eld på insidan av skåpet tror jag inte är så troligt, kanske på en liten yta, men det finns väl inte mycket syre i ett tillslutet skåp, och ser man till en vanlig grill så tål ju den lacken öppen låga utan att börja brinna vad jag vet. Det finns ju en risk att batteriet ligger mot en kabel på skåpets botten, men krävs det inte även här höga temperaturer för att dessa ska börja brinna, smälter inte dessa snarare än börja brinna också?
Tänkte att det ändå var bäst att fråga någon som kan Elektricitet vad som teoretiskt kan hända, om det inte ens i teroin kan hända något är det ju inte mycket att oroa sig över.
Kabelskorna var inte isolerade, de var av denna typ nedan, anspassade för en kabel på 2.5, det som kan hända är ju isåfall att kanten på kabelskon, pecis där kabeln försvinner in i själva kabelskon kan ligga och trycka mot skåpsdörren och eventuellt gå igenom lacken på skåpet, men det är ju bara en liten del av kabelskon som nuddar dörren, typ ett område inte större än några milimeter kanske. Om kabelskona sitter i en sån vinkel att det är själva kabeln som ligger mot skåpsdörren känns det tryggare, den är ju isolerad och mjuk, och lär ju ha svårare att tränga igenom färgen. Det mesta av batteriets tyngd kommer ju tas upp av botten på skåpet om batteriet ramlade ner och det står och lutar lite mot in sidan av skåpet, så det blir ju inte så starkt tryck mot själva skåpsdörren.
Det jag var mest osäker på är om färgen på skåpsdörren isolerade så kortslutning var omöjlig och om det blir en mindre farlig kortslutning om kontaktytan mot själva skåpsdörren bara är en liten del av kabelskon, om det var en större yta av kabelskon eller en stor yta av själva batteripoolerna så är chansen större för en kraftigare kortslutning om jag tolkat det rätt som skrivits här?
Kabelskon var av denna typ,
http://www.texit.se/nav17227
Och batteripolerna såg ut så här, så även om batteripolerna kunde få kontakt med skåpsdörren så är det ju bara en liten del av kanten på kortsidan av poolerna som kan få kontakt med skåpet, men nu är jag nästan 100% säker på att det bara är kanten på kabelskorna som sticker ur tillräckligt för att kunna nå skåpsdörren utan att batteriets plasthölje hindra detta.
http://www.ackumulatorbatteri.se/pdf/pr ... %20FGC.pdf
Tänkte att det ändå var bäst att fråga någon som kan Elektricitet vad som teoretiskt kan hända, om det inte ens i teroin kan hända något är det ju inte mycket att oroa sig över.
Kabelskorna var inte isolerade, de var av denna typ nedan, anspassade för en kabel på 2.5, det som kan hända är ju isåfall att kanten på kabelskon, pecis där kabeln försvinner in i själva kabelskon kan ligga och trycka mot skåpsdörren och eventuellt gå igenom lacken på skåpet, men det är ju bara en liten del av kabelskon som nuddar dörren, typ ett område inte större än några milimeter kanske. Om kabelskona sitter i en sån vinkel att det är själva kabeln som ligger mot skåpsdörren känns det tryggare, den är ju isolerad och mjuk, och lär ju ha svårare att tränga igenom färgen. Det mesta av batteriets tyngd kommer ju tas upp av botten på skåpet om batteriet ramlade ner och det står och lutar lite mot in sidan av skåpet, så det blir ju inte så starkt tryck mot själva skåpsdörren.
Det jag var mest osäker på är om färgen på skåpsdörren isolerade så kortslutning var omöjlig och om det blir en mindre farlig kortslutning om kontaktytan mot själva skåpsdörren bara är en liten del av kabelskon, om det var en större yta av kabelskon eller en stor yta av själva batteripoolerna så är chansen större för en kraftigare kortslutning om jag tolkat det rätt som skrivits här?
Kabelskon var av denna typ,
http://www.texit.se/nav17227
Och batteripolerna såg ut så här, så även om batteripolerna kunde få kontakt med skåpsdörren så är det ju bara en liten del av kanten på kortsidan av poolerna som kan få kontakt med skåpet, men nu är jag nästan 100% säker på att det bara är kanten på kabelskorna som sticker ur tillräckligt för att kunna nå skåpsdörren utan att batteriets plasthölje hindra detta.
http://www.ackumulatorbatteri.se/pdf/pr ... %20FGC.pdf
Henry eller någon annan kunnig, hur kan det komma sig att det batteriet jag länkade till, dvs det nedan, kan ge en maximal urladdningström av 270 Ampere i 5 sekunder, som det står,Tittade i den pdfn du länkade till och batteriet har när det är fulladdat en inre resistans på 10.5 mOhm vilket vid en perfekt kortslutning ger en ström på 1142A vilket skapar en effekt på 13.7kW precis vid kortslutningsögonblicket, vilket är en hel del. Den stora frågan är dock hur länge denna effekt kan avges men tror inte det handlar om så många sekunder innan strömmen gått ner så mycket att det inte ger någon stor ström längre.
Maximum discharge current in 1 minute discharge 108 A
Maximum discharge current in 5 seconds discharge 270 A
http://www.ackumulatorbatteri.se/pdf/pr ... G21803.pdf
Medans en annan bly ackumulator från biltema, också på 12V och 18Ah kan ge så mycket som 720 Ampere i 5 sekunder, jag menar båda batterierna är ju på 12V och 18 Ah?
Nominell spänning ......................................................12 V
Nominell kapacitet:
20 tim. (0,9 A till 10,50 V) ............................................18 Ah
10 tim. (1,8 A till 10,50 V) ............................................18 Ah
5 tim. (3,06 A till 10,20 V)..........................................15,3 Ah
1 C (18 A till 9,60 V) ....................................................8,1 Ah
3 C (54 A till 9,60 V) ..................................................6,48 Ah
Mått ......................................181 x 167 x 76 mm (l x h x b)
Vikt..............................................................................6,3 Kg
Inre resistans (1 KHz) ..............................................10 mΩ
Max. urladdningsström i 30 sek. ..............................360 A
Max. urladdningsström i 5 sek. ................................720 A
Vet inte nu men den inre resistansen är på 10 mOhm vilket är lite lägre än det andra men det är visserligen bara en mariginell skillnad. Men det kan bero på en lite anorlunda uppbyggnad av batteriets plattor vilket gör att det klarar av en högre maxsström än det du har. Tycker dock 720 A i 5 sek verkar lite väl tilltaget för ett 18 Ah batteri och då det är från Biltema känns det inte riktigt som det skulle vara något bra för dessa batteriers livslängd. Hade hellre hållit mig till bly-syra batterier från ett erkänt bra ställe än Biltema. Visst de fungerar men vad man hört inte så länge som de skall.
OK, tänkte bara att ett sånt biltema batteri skulle väl vara potentiellt farligare. om det kan lämna så mycket ström vid en eventuell kortslutning, jämfört med det andra batteriet som var av samma storlek men "bara" kan ge 270 A under 5 sekunder. Vet ju bara att det batteriet jag använde var på 12V och 18Ah, och antog att de flesta batterier av den storleken då kan leverara ungefäör samma mängd ström vid en kortslutning.
Jo på så sätt att högre ström ger högre effekt och högre värme så visst är det så om man ser det på det viset.
Det kan skilja mellan batterityp och batterityp i specifikationenra även om de har exakt samma kapacitet och det är beroende på hur de är uppbyggda invändigt.
Vid en perfekt kortslutning så går det en ström som enbart begränsas av den intre resistansen som då skulle motsvara en ström på över 1000A för båda batterierna. Det som står i databladet är den ström som batteriet är konstruerat att klara som max utan problem. En kortslutning som skapar en ström på tex 1000A i flera sekunder kan ta livet av batteriet på ett eller annat sätt då kanske tex något smälter i det. Max ström som får tas ut under en viss specificerat tid är det som står, mer får man inte ta ut då det finns riskt för att batteriet tar skada.
Det kan skilja mellan batterityp och batterityp i specifikationenra även om de har exakt samma kapacitet och det är beroende på hur de är uppbyggda invändigt.
Vid en perfekt kortslutning så går det en ström som enbart begränsas av den intre resistansen som då skulle motsvara en ström på över 1000A för båda batterierna. Det som står i databladet är den ström som batteriet är konstruerat att klara som max utan problem. En kortslutning som skapar en ström på tex 1000A i flera sekunder kan ta livet av batteriet på ett eller annat sätt då kanske tex något smälter i det. Max ström som får tas ut under en viss specificerat tid är det som står, mer får man inte ta ut då det finns riskt för att batteriet tar skada.
-
Mindmapper
- Inlägg: 7218
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Det lär väl vara olika sätt att få fram siffrorna som ger olika resultat. Även om det finns en standard för hur det ska mätas/räknas så görs det inte på exakt samma sätt på samma ställe under samma förutsättningar så lär man få olika resultat. Görs det dessutom inte av ackrediterade, oberoende mätställen skiljer det säkert ändå mer. Riggar man för att få bra siffror kan det skilja riktigt mycket.
OK, jag trodde man menade att exempelvis biltema batteriet kunde leverera 720A i 5 sekunder vid en kortslutning, men det är inte det man menar med maximal urladdningsström förstår jag då. Men vad menas med begreppet "perfekt kortslutning", vilka är förutsättningarna för att en perfekt kortslutning ska ske med ett batteri exempelvis, en mindre perfekt kortslutning ger mindre ström antar jag.
"perfekt kortslutning", vilka är förutsättningarna för att en perfekt kortslutning ska ske med ett batteri exempelvis, en mindre perfekt kortslutning ger mindre ström antar jag.
Helt rätt. Perfekt som jag menar är att resistansen i den del som kortsluter är mindre eller lika med den inre resistansen i batteriet i detta fall. Är resistansen i det som kortsluter högre blir inte strömmen lika hög som den annars hade kunnat bli.
Helt rätt. Perfekt som jag menar är att resistansen i den del som kortsluter är mindre eller lika med den inre resistansen i batteriet i detta fall. Är resistansen i det som kortsluter högre blir inte strömmen lika hög som den annars hade kunnat bli.
OK, jag antar att det kan man inte veta i detta fall, om resistensen i den del som kan orsaka kortslutningen, skåpsdörren, är högre än batteriets inre resistens.
Den mest intessanta frågan är väl hur länge ett batteri i denna storlek kan avge höga strömmar vid kortslutning, om det pågår länge eller om batteriet tappar effekt relativt snabbt vid kortslutning.
Men det är inte bara strömstyrkan som ger värmen, spänningen spelar också en roll, ett batteri på 24V och 18Ah ger mer värme än ett på 12V och 18Ah vad jag har lärt mig i denna disskussion. Den elektriker jag snacakde med en gång menade väl att ett batteri på 12V inte kan avge så mycket värme att batteriet självantänder och går upp i lågor. En explosion av det inre trycket som spränger sönder batterihöljet är kanske mer troligt, händer ju iallfall med bilbatterier ibland.
Den mest intessanta frågan är väl hur länge ett batteri i denna storlek kan avge höga strömmar vid kortslutning, om det pågår länge eller om batteriet tappar effekt relativt snabbt vid kortslutning.
Men det är inte bara strömstyrkan som ger värmen, spänningen spelar också en roll, ett batteri på 24V och 18Ah ger mer värme än ett på 12V och 18Ah vad jag har lärt mig i denna disskussion. Den elektriker jag snacakde med en gång menade väl att ett batteri på 12V inte kan avge så mycket värme att batteriet självantänder och går upp i lågor. En explosion av det inre trycket som spränger sönder batterihöljet är kanske mer troligt, händer ju iallfall med bilbatterier ibland.
Kan inget om svetsning, men vilken effekt krävs det för att bränna hål på en plåt som är runt 1-2mm tjock, och hur snabbt går det, handlar det om sekunder eller? Om ett batteri på 12v och 18Ah kan ge över 1000 ampere vid kortslutningsögonblicket, borde det inte då kunna bränna hål i en skåpsdörr av stålplåt på den ytan där polerna/kabelskorna har kontakt med plåten, eller är spänningen 12 volt för låg för det, trots den höga strömmen? Kort sagt, vilka amperetal och spänning, samt tid krävs det för att bränna hål stålplåt runt 1-2mm? Kanske nån som är van vid svetsning vet 
