Våg med ett pc-interface

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag har använt mig av INA122 och dubbel matningsspänning.
knugen

Inlägg av knugen »

Nu är dom flesta projekten i hamn och jag kan koncentrera mig lite mer på detta. Jag har bland annat skaffat mig körkort för mc.

Jag har tänkt om lite. För att kunna genomföra detta mekaniskt på ett bra sätt så funkar det inte med en vanlig lastcell. Alternativet skulle vara att låta någon firma tillverka en lastcell som passar just mig. Men det är inte ekonomiskt försvarbart. Dock så går det att köpa trådtöjningsgivare för en billig peng.
Så vad jag har tänkt är att tillverka något liknande en torisionsstav med givare på. Men var ska man sätta dom? :) Töjningen i en stav som vrids torde vara ganska komplex. Inget som jag riktigt kan räkna ut i skallen.

Vad jag undrar är om någon har en idé? Och om det finns något sätt för en vanlig dödlig att simulera en sådan "töjning"?

Vad jag behöver är ju ett värde från töjningsgivarna som är lika varje gång så att säga. Sen får man kalibrera det så att det funkar i min applikation. Så en idé kan vara att smälla dit givarna på ett fjäderstål och hoppas på det bästa. Men jag antar att det kommer att ge hemskt olika utslag.

För att delvis svara på mina egna frågor bifogar jag den här länken.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Eftersom du inte lämnar så mycket mer information än att du vill ha samma utslag varje gång (du mäter samma sak förmodar jag 8) ). Tänk på att om du ska ha god repeterbarhet när du mäter över ett stort temperatur område så är materialvalet viktigt.

Man bör även isåfall mäta temperaturen vid mätstället och korrigera för tempförändringarna.
knugen

Inlägg av knugen »

Jag har sakta men säkert börjat förstå att jag måste prova mig fram. Det går inte, som vanlig hobbyist, att räkna ut hur ett matrial beter sig under olika tryck, sträck och vridningar. Så jag kommer tillverka en "torsionsvåg" prova att vrida den och göra mätningar.

I och med att jag skall mäta moment och vill kunna jämföra resultatet mellan olika motorer så måste jag ha en repeterbarhet. Som jag har förstått det så ska en Wheatstone brygga temperaturkompensera sig självt, till viss del. Bara man sätter alla trådtöjningsgivar i närheten av varandra. Två av dom skall vara på tvären så dom inte töjs för att vara temperatur referenser så att säga. Har jag tänkt rätt?
Skriv svar