USB Jogdial för MAch3

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jo, jag vet att det är "normalt", men jag vill kunna köra minst X & Y samtidigt. Pluss att slippa snurra, snurra, snurra för att åka från den ena sidan till den andra sidan av bordet. Mycket lättare att hålla en spak i ett ändläge, eller hålla en tryckknapp inne hela tiden.

Men jag är troligtvis lite konstig, eller hur? :lol:
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nu är den skickad med USPS från staterna, får se när den kommer.
gotis

Inlägg av gotis »

Finns hos Tormach för 68$ eller på ebay för 53euro.
Download hos artsoft.

Funkar även med 15knappars, ingen aning om alla knapparna kan programmeras dock.

http://www.tormach.com/Product_PCNC_acc.html

http://cgi.ebay.de/Contour-Design-Shutt ... QQihZ016QQ

http://www.machsupport.com/PlugIns/Shut ... lation.pdf

http://www.machsupport.com/PlugIns/ShuttlePro.m3p

Bantade ner ebay-länken. Man behöver inte det som står fr.o.m category... //MadModder
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

jojje skrev:Jo, jag vet att det är "normalt", men jag vill kunna köra minst X & Y samtidigt. Pluss att slippa snurra, snurra, snurra för att åka från den ena sidan till den andra sidan av bordet. Mycket lättare att hålla en spak i ett ändläge, eller hålla en tryckknapp inne hela tiden.

Men jag är troligtvis lite konstig, eller hur? :lol:
Det ena behöver ju inte utesluta det andra, dom jag har kört har det varit både och, alltså kunna köra alla axlar med knappar och sedan koppla om för att köra en axel med MPG.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det är helt OK blackadder. Har knapparna gått med fullfart hela tiden då? Likandant som på ett tagentbord.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Jogga i riktiga maskiner

Inlägg av DW »

Jogga i riktiga maskiner kan innebära att du kör 3-axlar på en gång!
Man ställer in om man vill ha incrementalt eller modalt. Detta tillåts med tangenterna Z+ Z- X+ X- Y+ Y- Är INC iställt på 1 så kommer axeln flytta sej 1mm vid kort tryck på X. Ställer man modalt så kommer avståndet avgöras när du släpper tangenten. Hastigheten påverkar man med snabbtransportövermanning 0%--120%.
Vanlig jog funkar ju som alla vet genom att just välja axel som skall aktiveras vrida rotationshjulet + - dit man vill. Då kan man bara köra axlar en i taget.
Att köra 2 axlar samtidigt är inte så ovanligt. Bäst att förtydliga. Allså bara när jag kör manuellt bort från ex skruvstycket
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nu har jag fått hem den, det gick ju riktigt fort.
Den funkar bra.
Man gör ett tryck på X, Y, Z också vrider man på det inre hjulet så inkrementerar den axeln som man har valt med så långa steg som jogfunktionen är inställd på. Det kanske alltid är så på joghjul men om man ställer in steglängden 1mm och snurrar hjulet t.ex 5 steg innan 1mm har utförts så kommer den ändå bara röra sig 1mm så det är ytterligare stegning efter att föregående operation som utförs som generar rörelse, dvs den buffrar inte rörelseönskemål. Detta kan ge en lite hackig gång, men är kanske "standard".

Det yttre hjulet är faktiskt lite mera spännande. Det är fjäderbelastat och har självåterställning. Via det så kan man ställa från långsamt till maxfart, via 7 olika steg där varje steg innebär en fördubbling av farten eller snarare maxfart/128, maxfart/64, maxfart/32 osv.
Knappen A antar jag är den fjärde axeln, när jag trycker på den och det inte finns någon fjärde axel konfigurerad i min Mach3 så låser sig pluginen och det fodras en omstart av Mach3 innan den jobbar igen, Mach3 funkar dock normalt hela tiden. Knappen märkt U är "programmerbar"/valbar till en av en massa olika funktioner, där jag inte förstår alla. Men så finns, t.ex Nollställ aktuell axel,B axel, C axel, Stop, Rewind, Cycle Jog step.
Dokumentationen är dock usel, men den är ju å andra sidan rätt självinstruerande i sin funktion.

Önskad förbättring: Att även knappen A var av typen "programmerbar"/valbar funktion.

Kort sagt jag gillar den.
Den gör jobbet, rätt enkel användning och verkar funka bra.
Om den sen är prisvärd eller inte är en individuell bedömning.
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Tack för en bra och utförlig recension. Det låter som ditt inlägg är till och med bättre manual än den vad man får med. Det låter lite skumt att den inte stegar fram motsvarande vad man vevar, men det kanske har sin naturliga förklaring. Det är ju samtidigt lite otäckt om maskinen fortsätter och kör in i arbetsstycket efter man har slutat att veva.

Det skulle vara intressant att höra hur jogning funkar på en "riktig" fullstor CNC från någon med erfarenhet.

Synd att den inte funkar med EMC2, då det lutar åt att jag ska köra det på min syrra.
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
På den enda "riktiga" CNC-styrning jag provat, en FANUC16 tror jag, så buffrades jog-rattens rörelser vilket gör att den alltid är i "sync". MEN på den så var max steglängd 0.1mm vilket gör att det är svårt att "veva" fortare än maskinen kan flytta sig. I Mach3's fall så finns det inget som hindrar att man sätter en steglängd på 10mm och sedan "sätter fart" på jog-ratten vilket kan resultera i otrevligheter om ratten var "buffrad".

Vet faktiskt inte vilket jag föredrar. En KLAR nackdel med det sätt Mach3 hanterar "ratten" är att i det läge som ger bäst "känsla" (Velocity) så betyder inte ett varv på ratten alltid 100 x steglängd. Å andra sidan har man ju alltid DRO'n som visar aktuell position så....
gotis

Inlägg av gotis »

Hur fungerar powermate i Mach3? hur visas vilken axel som är vald att joggas?
charcoal

Inlägg av charcoal »

Hörni! Nu gör jag mig förmodligen dum.. men det bjuder jag på! ;-)

Nu använder jag förvisso inte Mach3 och vet ej om det går att mappa tangenter mot funktioner.
Har ingen testat att använda en sån här?
http://catalog.belkin.com/IWCatProductP ... _Id=393402
Jag hade en sådan när det var aktuellt med lite olika spel. Den var busenkel att mappa mot knappar och man kunde skriva enkla macron till den också.
Det borde vara det enklaste sättet att få bra kontroll, eller?
De kostar inte heller mycket samt att det inte behövs något insticksprogram till Mach3.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Vad ska du med en sån till? Du fräser väl inte på "frihand"? :D

I stort sätt det enda jag gör är att hitta en ny nolla att utgå ifrån, och det duger tagentbordet eller nåt liknande gott å väl till.
gotis

Inlägg av gotis »

Inga svar på min fråga, jag ska använda en mpg och en pekskärm på min pendant. inget annat.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=26418
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

gotis: Funkar inte din UltraRacer PC InterAct SV-284 då?
gotis

Inlägg av gotis »

nope! ingen pulsgivare i den.
Skriv svar