Gps antenn?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

1h 35min borde räcka va? Det kommer bara "röda" satelliter...

Har snart byggt klart en såndär annan antenn och ska testa snart. :)
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Ja, bättre blev det ju men inte tillräckligt. Nåt annat tips?

Kan man behöva ha en förstärkare eller vad?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det är normalt aktiva antenner man använder om det skall vara separat antenn.

Köp en modul med inbyggd patchantenn ovanpå, då kommer det att fungera, Då slipper Du RF-kabel med massor av dämpning som där är på så höga frekvenser om inte kabeln skall vara grov som en dammsugarslang.

Skall man ansluta till en PC är det för övrigt inte lönt att klabba, färdiga enheter med USB-anslutning kostar mindre än vad ELFA tar för t.ex. en EM411.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Men nu har jag en ET-212 och tänker inte köpa en ny...

Kanske blir en Sånhär
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Bara det fungerar... Dumt att kasta färska pengar efter ruttna saker. Det får är ju ändå en kladdig lösning med en extra burk.

Är Du säker på att modulen har matning till aktiv antenn och att denna är OK med ev. separat spänningsmatning o.dyl inkopplat?
peter555

Inlägg av peter555 »

Det är inte helt lyckat att ha inbyggd antenn om man ska ha prylarna inomhus. Oftast är det bra med en separat antenn som man kan sätta utanför väggen. Kjellantennen är säkert bra, har du matning från GPS-kortet ?
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Jo, det går att ha en aktiv antenn.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=12077.htm

Man ska stoppa en "inductor" på 33nH. Vad är "inductor"?

http://www.elfa.se/pdf/78/07840036.pdf
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

inductor = induktans
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

"nH" = nano Henry och då induktanser är de enda komponenter som anges i det värde är det ganska klart att det betyder just induktans.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Ju längre kabel man har destå sämre mottagning va?

Nu har jag kastat ut antennen utanför fönstret och väntar på resultat....
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Din modul har inte någon matning till aktiv antenn inbyggd. Det är därför Du måste ha en extern induktans för att ansluta denna spänning.

Den släpper igenom DC till antennen, men stoppar signalen från att kortslutas genom spänningsmatningen.

Denna drossel måste ha en resonansfrekvens som är högre än GPS-frekvensen. Du måste även ha extremt korta trådar, eller helst anpassade kopparbanor dessutom. En trådlindad ytmonterad drossel är antagligen det bästa. Givetvis skall Du även ha avkoppling, det finns inte med pådet primitiva shemat som bara visar anslutningen i mycket grova drag. Kan Du hitta ett exempel på färdigt kortmönster så använd detta. Det är frekvenser kring 1.5GHz, inget man kopplar hur som helst.

Jag vidhåller nog mitt förra råd, släng inte mer färska pengar efter ett ruttet projekt. Det bara kostar och resultatet blir aldrig vad Du hade förväntat Dig.

Givetvis blir resultatet sämre med längre kabel. En s.k. aktiv antenn har en inbyggd förstärkare som förstärker innan kabeln, därför är kabellängden inte likakänslig med en såda. Den direkt mottagna signalen skall ha absolut minimal kabellängd, där finns inget alls att kasta bort på kabeldämpning om det skall fungera bra.
Senast redigerad av Marta 4 mars 2008, 11:25:08, redigerad totalt 3 gånger.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag tycker databladet var lite oklart då det visar induktansen med både aktiv och passiv antenn. Den kanske alltid måste monteras.

Speciellt om du kör utan förstärkare i antennen ska du undvika lång kabel eftersom SNR försämras kraftigt då.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Induktansen behövs inte för passiv antenn. Tro inte att den gör någon nytta när matning till aktiv antenn inte behövs, den kommer bara att sluka signal och göra funktionen ännu sämre.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Okej, jag har en ISL55005 förstärkare och i databladet står det att den hår att användas till "Wireless data, satellite" kan det funka?

Var ska jag montera den isf? Nära GPS'en eller nära antennen?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Om det kan fungera säger inte en sifferrad någon som helst om. Länk till specifiktion?

Rent generellt så skall den monteras närmast antennen.

Kan den förstärka aktuellt frekvensområde och har tillräckligt lågt brustal och har en lämplig antenn ansluten så kan det fungera. Är det en sak med inbyggd riktantenn av något slag så kan det inte fungera bra eftersom GPS kräver att kunna ta emot signaler från alla riktningar.
Skriv svar