Hårddisk krash *genom* skivorna.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har sett åtskilliga hårddiskar med spår i aluminiumet, det var just gamla hårddiskar från "Compis" som gjorde så.

Vad som får mig att luta åt fake är att spåren är kantiga på bilden, det ser ut som att det är kapat ett antal snitt med en vinkelslip.

Så min gissning är att hårddisken har krashat ordentligt men att det sedan är "bättrat på" med förslagsvis en vinkelslip för att skivan ska släppa helt.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Behöver inte vara fejk där heller, Fjäderarmen som huvudet satt på kan stå och slå och gunga efter sidorna med någon mekanisk resonans och man kan få periodiska märken/skavning när det börja bli riktigt gropigt. Sedan vet man heller inte hur servoloopen arbetar då spårföljningen kanske inte sker med huvudet som håller på att skava igenom - det är många mekanismer i samverkan som gör att resultatet kan se väldigt konstigt ut.

och som sagt, vilken anledning skulle avsändarn vilja 'bättrapå' - det är liksom illa nog med bara en dike i skivan...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Håller med föregående skrivare. :)

Men det som gör det hela ännu mer trovärdigt är hur bilderna är tagna.
Häften är oskarpa. (Det är ju svårt att använda autofokus när motivet är blankt.) Vilket ger känslan av att han plockat i sär hårddisken, blivit förvånad och snabbt tagit några bilder för att dokumentera.

Hade det varit fejk så hade han haft god tid på sig att ta dramatiska och knivskarpa makrobilder.

Dessa skivor är hårda. För att fejka skulle man nog ha behövt spänna fast skivan utan att göra avslöjande märken. En hålsåg hade klarat att såga bort mittendelen, men hur skulle man göra den oregelbundna kanten i den större skiv-delen? Jag har sågat isär sånahär skivor med bågfil och det blev mycket hopp och missar innan jag fick sågen att fastna i ett spår. Bara det var lagom jobbigt. Jag skulle aldrig ha lagt ner allt tid som behövts för att få det att se ut såhär.

Det här med att läsarmen bara "sågat" längst in beror nog på att den helt enkelt fastnat där tillslut. Jag har sett det på några hårddiskar, samt motsatsen: Där läsarmen rört sig, men skivorna stått stilla... Men då har jag pensionerat hårddiskarna när de börjat låta konstigt, så det har aldrig hunnit gå såhär illa som i bilderna.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Några år tillbaks i tiden så fick jag åke runt o hjälpe en del människor med datorer som strulade. Jag bytte säkert tio hårddiskar som havererat och samtliga var just Quantum fireball. Sedan pratade jag med en kompis brorsa som var extremt duktig på datorer och vi kom in på det där. Han visste direkt vilket fabrikat det var utan att jag nämnde det.

Jag berättade då att det fanns dom som skramlade som en marraccas och han nämnde då att han plockat isär någon som det bara var skit inuti.....

Har kört Caviar de sista 10 åren och har sparat alla diskar och plockat in i mina lekdatorer och även plockat in i datorer som jag skänkt bort. Har 8 st som jag själv kört på 4-5st som gått på jobbet 8 timmar dygnet i flera års tid. Tror nog att de som snurrat mest har gått i en 486 100MHz 18 timmar dygnet under vardagar fram till för ett år sedan. Aldrig ett haveri....... Många av de Quantum diskarna som jag bytte satt i datorer som gick någon-några timmar i veckan och jag tror inte någon var mer än 3-4år

Mikael
xxargs

Inlägg av xxargs »

alla disktillverkare har haft sina dåliga serier - ta tex den beryktade deathstar som IBM:s deskstar blev omdöpt till - en maxtor har havererat för mig på motordrivsidan - gick att flytta kort från annan disk för att hämta innehållet, så det var ingen mekanikfel den här gången.

hårdiskar är massproducerade med ytterligt hög precision på vissa mekaniska delar, och dom går sönder förr eller senare på statistiskt slumpässigt sätt oavsett märke. Med andra ord kommer man inte undan backuppbehovet/redudans-arragemang (läs RAID) även om man använder diskmärken med erkänd lång driftid och låg felutfall.

man får väldigt mycket för pengarna när man köper HD och den mekaniska precisionen skulle kosta extremt mycket - typ en försvarsbudget om det skulle appliceras på andra typer av prylar...
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Någon som sett den här hårddiskkraschen? Det är den ökända Deathstar från IBM :)
http://www.astro.ufl.edu/~ken/crash/

Huvudena har svarvat bort allt det magnetiska materialet från glasskivorna :eek2:
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

JimmyAndersson skrev: Men det som gör det hela ännu mer trovärdigt är hur bilderna är tagna.
Häften är oskarpa. (Det är ju svårt att använda autofokus när motivet är blankt.) Vilket ger känslan av att han plockat i sär hårddisken, blivit förvånad och snabbt tagit några bilder för att dokumentera.

Hade det varit fejk så hade han haft god tid på sig att ta dramatiska och knivskarpa makrobilder.
Nu har jag sett fler bilder på liknande krascher så tydligen är det möjligt, även om det rent spontat verkar knepigt att läsarmen skulle vara så otroligt många gånger tåligare än skivorna.

Fast att det skulle vara sant för att bilderna är suddiga är nog det sämsta bevis/indicie jag hört. Säger suddiga bilder något annat än att fotografen är dålig, så skulle det vara att man försöker gömma detaljer pga fejk.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Men då flera här har sagt att de sett liknande havrier irl så borde det ju va äkta.
xxargs

Inlägg av xxargs »

metallen i fjäderarmen som huvudena sitter på är hårt som satan - ingen match för en sådan att sakta skava i genom mjukare aluminium utan att själv förbrukas om den bara får lite tid på sig... tänk på hur svarvstål mot mjukare stålämne fungerar - den slits inte speciellt mycket trots att det kan vara många kilo som svarvas/fräses bort.

många hårddiskat har glasskivor i sig istället för aluminiumskivor - troligen för att det är lättare att få riktigt slät yta på glas än aluminium.
.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Jag skulle tro att det var äkta.

har haft öppna några diskar och läsarmarna flyger fram som fan går inte hålla emot med fingrarna så de är rätt starka. nu snackar ajg diskar som max är 10 år men iaf.

Jag har både hört diskar som repat och även sett antydan till just dessa fenomen men alldrig att den nött rakt igenom en platta. men den kan ju fått ett slag uteifrån eller att den helt enkelt hängt sig i det läget och lasern "bränt" sönder ytan och påskyndat det hela.

jag skulle säga att det är mycket troligt men ingen risk typ 2^ 35723232 ;)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Läsarmarnas styrning/rörelse är imponerande starka, har inte mätt exakt, men subjektiv kändes som att man fick dra 1 kg och kanske mera i sidled på huvudet innan dom 'lossnade' och disken började träna om huvudpositioneringen igen (detta på en 3-1/2" disk) - det krävs också väldigt starka 'motorer' om huvuden med arm, spole och hela kitet skall accelerera och retadera till en position med några um noggranhet från valfri plats på typ 10 ms.
Användarvisningsbild
G_Axelsson
Kontakt:

Inlägg av G_Axelsson »

Helt klart äkta, den har jobbat ett tag längre än en av mina diskar. Jag har kvar den i källaren men det kan ta ett tag att hitta igen den för fotografering. Jag ska se vad jag kan göra.

Maskinen den satt i lät fruktansvärt illa och de hackiga märkena som ser ut som en vinkelslip kommer från att spindelmotorn inte orkar dra runt skivan men den kan hacka fram och tillbaka.och stålarmen nöter sig snabbt ner genom skivan när det väl börjar.
Jag vet inte hur länge min disk nötte på, men det var inte mer än tre veckor från det att jag såg att den fungerade tills jag hittade en dator som lät som en stenkross. Jag hörde den långt innan jag låste upp dörren till förrådet där den stod.
Huvudet fanns inte kvar, det var helt bortnött och stålarmen hade nött ett antal gropar runt skivan.

:D

/Göran
xxargs

Inlägg av xxargs »

den jag disikerade och nästan hade kommit halvägs genom skivorna, gjordes bara över natten - dvs. fungerade när man lämnade lokalen på kvällen medans vinkelslipljudet hördes ända ut till entredörren innan man låste upp på morronen...

så det kan gå fort...
Skriv svar