Den är till för att begränsa inrusningsströmmen när aggregatet kopplas in och dess värde är på inget sätt kritiskt... Om den skulle vara trasig så är symptomen nog rätt tydliga - helt dött nätagg om den är öppen. Är det kortis i den så går antagligen någon säkring när aggregatet kopplas in eller om man har riktig otur likriktarbryggan - men i så fall skulle säkringen gå till följd av det.
Mitt tips är att börja med att kolla om det finns någon standby-5V på utgången. Är det standard ATX-kontakt på de här?
Den liknar atx med +5, +12, GND samt PWR_ENABLE. Hur som helst så verkar nätagget kunna leverera ström (driver 4 röda LED + 1 standbyled på nätagget). Säkringen var inte trasig och tempreatursensorerna var ok. Är det inte möjligt att den sekundära delen har en egen NTC?
Aha... Det ser ut att vara två olika nätdelar på kortet där - antagligen en för standby och en för driften. Enligt en sökning jag gjorde så är det många fler 12V-kablar i kabeln så det är antagligen det som konsolen går på. 5V är nog bara för standby. Du kan ju kolla om det finns 5V ut även när konsolen är i standby. Vad händer när man trycker på knappen på konsolen? Är det då det börjar lysa fler LEDs eller lyser de i standby också? Kan ju vara 12V-delen i nätdelen som gått sönder och inte startar. Misstänkta komponenter: Startresistor på primärsida om sådan finns, elektrolyter på utgång, likriktardioder på utgång, överspänningsskyddszener på utgång eller kortslutning någon annan stans.
Elektrolyterna 'ser' alla fina ut. Synlig kortslutning finns ej heller. Led:en på konsolen lyser när man försöker starta. Ganska troligt 5V fungerar annars skulle fläktarna (12V) också gå igång.
Ska kolla närmare på startresistor, likriktardioder på utgång och överspänningsskyddszener.
Jag testkörde min xbox med bara 5VSB, och då ger den general hardware error (3 röda), + subkoder om nätaggfel. 4st röda leds på xboxen som du har är annars AV-fel enligt jeja2000s länk.
Vilken färg har leden på nätagget när du försöker starta, gul = standby, röd = error, grön = power OK.
Den har 4 röda leds. Inga subkoder ges. Nätagget blinkar snabt till röd för att sedan falla tillbaka på orange. AV-kabeln är i. Testat flera olika konsoller med AV-kabeln i. Kanske inte kommer 5V utan bara 12V? Ska mäta...
Jo, det var 12V som inte kom fram. Har gått igenom kortet men kan fortfarande inte hitta något fel. Ovanpå "kontroll-kortet" sitter en potentiometer, vad tror ni den kan ha för funktion?