LCD-monitor dog

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Peppar

Inlägg av Peppar »

Jo, de bular ut.

Ska inte vara några problem att byta ut dem. Så det räcker med att byta ut dem?

Någon aning om varför de svält? Jag såg att den ena är 220uF, 25V, 105 grader. Alltså någon mening med 35V om den får plats?
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Värmen knäcker dom. Det kan vara fler kondingar som tappat kapacitans, du bör egentligen byta alla, men börja med de som svällt. Använd 105 graders kondingar, om de har högre spänning har ingen betydelse.
Peppar

Inlägg av Peppar »

OK.

Duger 330uF?

Jag tror att jag har så jag kan byta ut alla, utom just 220uF. Båda kassa är 220uF.

Samtliga elektrolyter jag har liggande är 105 grader, lågimpedans.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Ifall de är filterkondensatorer på nätdelens utgång så är det säkert ok med ett lite större värde. Jag har sett det där också ibland, att likadana kondensatorer vill på att vara dåliga allihop om en är det. I det här fallet kan det ju dock bero på att de helt enkelt designat med för små marginaler. Lycka till! :)
Peppar

Inlägg av Peppar »

Tack.

Generellt är jag inte rädd för dessa saker. Men SMPS är något jag aldrig sysslat med och dessutom är lite rädd för. Det är inte spänningen jag ogillar. Elektronrör är inga problem.

Då har jag att göra i kväll.
Peppar

Inlägg av Peppar »

Visade sig att jag inte hade lämpliga elektrolyter. Bytte ut de trasiga. Ingen skillnad. Monitorn är fortfarande stendöd.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Hörs det ett svagt tickande från nätdelen? Hör du ett sånt så är det kortslutning på någon utgång, alternativt en kortsluten utgångslikriktare. Du skulle kunna prova mäta om det finns spänning på stiften mellan nätdelen och det stora kortet. Mät i förhållande mot jord.

Håller du dig bara borta från primärsidan och CCFL-drivarna så bör det inte finnas några farliga spänningar. Se upp med att kylflänsen som switchtransistorn sitter på med stor sannolikhet är strömförande.

edit: Med det stora kortet så menar jag det lilla kortet :wink:
Peppar

Inlägg av Peppar »

Jag får spänning på tre pinnar tror jag. Två typ 0,5V. Den andra fluktuerar vilt från ca 1 till 1,6V. Kommer bara åt att mäta hälften.

I övrigt är monitorn död.

Jag kan nämna att jag haft detta konstiga ljud. Det är typ sugljud eller gurglande. Jag antog att det var från högtalarna. Det uppstod varje gång datorn gick från skärmsläckare. Ingen annan gång.

Det finns givetvis inget skäl till varför detta ljud kommer från högtalarna. Och jag vet inte om det var högtalarna. Ljudet på monitorn är dessutom avstängt. Men jag har trots det fått kort brusande eller raspande, typ glappkontakt. De störde inte så jag brydde mig inte om det. Som sagt tidigare, jag har inga höga tankar om ny massproducerad elektronik.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Snett ned till vänster om switchtrafon har du en liten elektrolytkondensator
limmad till kortet.
Prova och byt den, den kan vara kopplad till basen på switchtransistorn.

Kjelle
Peppar

Inlägg av Peppar »

Tack.

Om jag har lämplig elektrolyt kommer jag att testa i kväll.
Peppar

Inlägg av Peppar »

Tyvärr, hjälpte inte.

En annan sak slog mig.

Jag hade ljudet avstängt på datorn, som sagt. Men ljudet funkade inte.

Jag köpte ny dator nyligen. Den gamla började bråka. Den kunde inte hitta min skrivare, USB. Och ljudet försvann. Där var andra saker, om jag minns rätt. Minns bara inte vad.

Allting löste sig med den nya datorn, utom ljudet. Ljudet funkar när datorn är kopplad till stereon, vilket den är. Så jag visste att datorn funkade. Jag brydde mig helt enkelt inte. (Jag kollade inte ens signalkabeln mellan dator och monitor för att isolera felet av den enkla anledningen att jag inte brydde mig.) Nu tycks det vara ganska klart att det är monitorn.

Med andra ord, där tycks vara andra problem med monitorn än endast nätdelen.

Förtydligande.

Jag nämner dessa saker och så många detaljer jag kan för min och er skull. Jag vill givetvis lösa detta om det går inom rimliga gränser. Jag vill inte leda någon på en meningslös jakt här.

Jag ställde många frågor om försteget jag hade problem med och som jag visste var svåra att svara på. Men där var speciella omständigheter. Jag kunde inte ge upp.

I detta fall så köper jag hellre en ny monitor än att plågar er och mig själv. Dessutom, i princip hela mitt liv finns på hårddisken i min desktop. Jag kommer inte att klara många dagar utan monitor.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Kommer du inte åt kontakten så skulle du kunna mäta på utgångssidan på dioderna på sekundären, ja för att se om det finns vettiga spänningar på utgångarna. Jag brukar anfalla osamarbetsvilliga SMPS med oscilloskopet det första jag gör, det avslöjar dåliga elektrolyter direkt. :) Och en lampa i serie med nätspänningen och isolationstrafo ibland även om jag inte tänker mäta på primärsidan.

Ett annat vanligt fel som inte får säkringen att brinna och gör att aggregaten inte startar alls är i fall motståndet som ger ström till switchkretsen har pajat. Men jag ser inte switchkretsen på ditt kort, är det ytmonterade komponenter på undersidan kanske? Men kolla om det finns ett motstånd mellan + på glättningskondensatorn på primären och +-pinnen på switchkretsen eller till basen/gaten på transistorn om det är en självsvängande variant. De vill på att vara underdesignade och till slut ge up pga hög temperatur.
Peppar

Inlägg av Peppar »

Jag tog fotot sent i går. Blev tyvärr lite suddigt.

Bild

Även om nätdelen inte är lika komplicerad som D/A-konverteraren och annat på kretskortet så känns det ganska svårt. Jag vet helt enkelt inget om SMPS och vet inte vad jag tittar på. Att det är SMT gör det inte enklare.

Det låter kanske patetiskt, men jag klarar mig inte utan monitor över helgen.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Med monitorn strömlös:

Mät med multimetern i resistansläge på sekundärsidans dioder mellan katod och jord.
Där får givetvis inte finnas kortslutning utan där skall du se elektrolyternas
långsamma uppladdning.
Har du även negativa utgångsspänningar i aggregatet så blir det anod du får mäta på.

Switchade nätaggregat måste ha perfekt fungerande dioder på sekundärutgångarna, dom får absolut inte läcka i backriktningen.
Säkrast är om du löder bort varje diod och mäter ev. läckage i backriktningen.
Du bör ha en multimeter som klarar minst >20 MOhm.
Har du tillgång till kapacitansmätning på multimetern så mät även alla elektrolyter noga, även här får du löda bort elektrolyterna för att få en säker mätning.

Kjelle
Peppar

Inlägg av Peppar »

Tack för svaren.

Köpte ny monitor. 1990 kr.

Att gå igenom alla de komponenter, löda loss och tillbaka, är i sig ett stort jobb. Att jag dessutom inte kan något om SMPS (har inget intresse att lära) gör det ännu svårare. Dessutom hade högtalarna redan slutat funka. Vad som fick högtalarna eller förstärkarna att sluta funka vet jag inte. Högtalarna är inte viktiga. (Låter skit.) Men de är avslöjar att något inte står rätt till.
Skriv svar