El på SJs gamla sovtåg "endast för elrak", spik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31560
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Micke_s: Vet. Men nu är det inte själva tågen som är den stora kostnaden vid en ombyggnad, utan den fasta installationen. Det är ju hur mycket som helst.
discomike
Inlägg: 445
Blev medlem: 22 juli 2007, 11:34:13
Ort: Göteborg

Inlägg av discomike »

Meduza: Jo, men har ingen inverter och vill inte lägga nån cash på det =). PA:t är vårt ha-ute-i-regnet fylleparty-PA, består av 2st the box pa110a

Bild http://www.thomann.de/se/the_box_pa110a.htm

billiga, mycket små å smidiga med handtag, vanligt folk blir förvånade hur högt de spelar för att vara så små (115db). Ska skruva isär dom sen å se hur de e uppbyggda.

Iaf var nere i soporna och plocka några PC-nätagg för delar, hitta en mkt snygg retroradio igen, kommer i contrainertråden.

Bild
Strippa lite komponenter, visste inte hur många kondensatorer jag skulle köra med.

Bild
Gjorde det lite mindre, nu får vi hoppas allt går bra på tåget imorrn och ja inte orsakar några förseningar =)

Tack för all hjälp jag skickar ett vykort ..
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

grym skrev:låter lustigt, i mina gamla böcker sades skäler för frekvensen var att den låga frekvensen gjorde att man fick mindre förluster i överföringen, tråden blir ju en induktans , har inte räknat eller på något sätt ha koll, men dom gamla böckerna brukar ha rätt , inte alltid så rätta mig gärna om jag har fel

stora motoerer var ju inga problem vid tiden för införandet av den frekvensen
Det var kanske det vissa trodde, då man inte ännu hade sådär jättegod koll på sådana saker (läs telegrafekvationen - om man bortser från koronaförluster etc. så har lufthängd kabel mindre förluster, bättre balans mellan L och C, därmed reell impedans även vid låga frekvenser än dito ihoplagd och isolerad kabel som har övervägande kapacitiv impedans).

Troligen var det magnetmaterial i trafo och motorer som var den verkliga orsaken innan man lärde sig magnetiskt orientera och blada upp järnkärnor. - innan dess var det gärna gjutgods (som har hög mättningsknä vid hela 2 Tesla) i polskor etc. men tålde inte högre frekvens pga. virvelströmförluster i dessa och därmed hög förlust...

Det fins många riktigt gamla maskiner inom järnvägen som måste kunna användas och inte tål 50 Hz och därmed måste man hålla sig kvar vid 16-2/3 Hz - järnvägsindustri och dess fordon är ingen massindustri på samma sätt som bilar, vilket gör att maskinerna är mer eller mindre handbyggda och kostar massor per styck - därför blir man aldrig av med de gamla grejorna.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

discomike: en inverter som räcker för dig kostar under 200kr inkl frakt, och ett litet blybatteri har väl alla stående nån stans, resten går ju att trasha från nätagg man har liggande i skrotlådan... :)

Billig och fungerande inverter (men du får ju knappast tag i den tills i morgon):
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.10090

Vi kan ju hoppas att ditt bygge fungerar och att du inte har sönder något :)
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Clasohlson har sålt sinusinverter.
Skriv svar