Via hål för amatör etsade kort.

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

undras om man kan annvända ebay Item number: 280193237565
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Hmm, skrev et svar som tydligen inte komm fram, anyway.

Kontentan var, att jag inte fått så bra resultat med koppar, ej heller förtennd.
Dessutom så vill ju man att vior, speciellt under kretsar skal vara rätt små, dvs 0,5 mm hål typ.
Gick ned till en guldsmed och fick en bit tråd i silver, och det gick rätt bra, problemt vare dock att det fortfarande bygger för mycket.

Har prövat med att slipa ned, men det är så :evil: lätt att slinta, och då åker en del av alla dessa 0,1mm banorna all världens väg.

Tänkte testa med att försöka plätera korten själv, har iofs köpt grejjor för det, men inte hunnit med sas.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hur skulle det hå med elektriskt ledande lim?
grubs

Inlägg av grubs »

Limmet har lite för högt motstånd tror jag, iaf de jag har testat, tror mer på silverlack/bläck. Egentligen skulle man bara behöva en yta inuti hålet som väter mot lödtennet på något sätt.

Plätering är egentligen elektrostatisk eller elektrolytisk, beroende på metod, och då används väl grafit för att göra hålet ledande i första steget.
xxargs

Inlägg av xxargs »

eller så har man en ostabil kopparblandning att den gärna fäller ut koppar på ytor med vissa strukturer - det är en av orsaken till att borrarna måste bytas ganska ofta vid borrningen då hålen inte får bli för släta invänding (glasning) och inte finns tillräkligt med 'rivna' ytor som startat utfällningen i hålet.

det är också därför det är så svårt att göra motsvarande 'hemma' då man inte har tillräklig processkontroll både avseende borrning och kemi.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Problemet kvarstår dock, speciellt med TQFP0,5, då dessa kapslar i princip inte har någon spalt mellan kort och krets (bara nån tiondels mm eller så) så det får i princip inte plats nått tenn.

Ser själv inte det som något problem att få ett tunt lager tenn, tenn får alltid plats. Lägger man ett tunt lager med lödkolven och tar bort allt vad överflöd heter så gissar jag på att den ytan som blir kvar är knappt 0.01 mm tunn om inte tom lite tunnare om man gör det rätt. Finns inget i SMD väg som det bygger för mycket för utan det är som jag ser det helt och hållet tråden som allt hänger på.

Ser tex inte att en 0.05 mm koppartråd kan bygga för mycket för någon SMD komponent, så det hade i alla fall jag använt om det vart rakt under en komponent eller om det av någon anledning varit extremt petigt med höjden. Den höjden det hade byggt hade varit lägre än vior man själv knackat in. Är det mindre effekter som skall gå genom tråden så är det inga problem med en 0.05 mm tråd men är det större så är det fler trådar som måste användas eller om kanske en 0.1 mm tråd fungerat. 0.4 mm är på tok för tjockt för vissa komponenter men kan gå för andra.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ett lager tenn är inget problem i sig.
Problemet är snarare att, för att få bra lödbarhet behöver tråden stika ut en bit från kortet, och då blir det en liten förhöjning, vilket i de flesta fallen blir för hög.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tråden behöver inte sticka ut mer än vad den är tjock för lägger man trådens ände i en 90 gradig vinkel mot lödytan så blir inte bygghöjden högre än trådens diameter. Det är därför jag rekommenderade en tråd på tex 0.05 mm för den ser jag inte som att den skulle kunna bygga för mycket för att kunna orsaka problem för många typer av SMD komponenter. Inte heller då för tex en TQFP0.5 då bygghöjden om man gör det rätt inte bör blir mycket mer än ca 0.06 mm.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja, jag har iallafall inte lyckats speciellt bra.
Aluvi

Vias

Inlägg av Aluvi »

Behöver någon inte så många så har jag har ca:30st hylsor kvar sen min tid med kretskortstillverkning "
borras 1.2mm sen blir det ett hål på 0.8mm kvar"
som jag kan sälja för 1kr st +porto så slipper ni köpa 1000 st i en förpackning.
Sen har jag ett reparationskit för kretskort där det även finns lite olika dimensioner på hylsor 150Kr.

/Peter
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

går det inte bara att löda via hålen ??
Aluvi

Inlägg av Aluvi »

jepp dom är gorda för det
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

Vad ska man då ha en massa grejjer för ??
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du har nog missupfattat lite, det handlar om att kunna tillverka vior, till det behöver man grejjorna.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

En intressant diskussion på ett vanligt problem, själv har jag använt dessa nitar för ett antal år sedan men det tar sån tid att jag för längesedan började tänka till lite extra redan vid CADning av layouten och undviker in i det längsta att lägga några vior under kretsar. I dom applikationer där ett riktig jordplan behövs under kretsar med alldeles för låg bygghöjd är det bättre att lämna iväg och få ett "riktigt" kort tillverkat. Dom har blivit så billiga idag att det blir ekonomiskt mycket bättre att få riktiga kretskort, speciellt om man ska sälja vidare eller vill ha problemfria konstruktioner under en längre tid 8)

Prototypkort fixar man fortfarande med hylsor eller bitar av tråd, men att sälja dessa vidare till kund... näe :twisted:

/PeterH
Skriv svar