Teflonslang tror jag är altför diffus och har för dålig transparens. Med mitt teflonrör hoppas jag få ~94% transmittans. Att få med allt solljus är väldigt viktigt (det skall användas i en solfångare).
Kollade upp lite kring farorna med Teflon och det visade sig DuPont (tilverkaren av Teflon) är stämda på $5B för att de inte informerat om faror (bl.a. cancerrisk) med teflon.
Smälta teflon med strykjärn?
- Mizzarrogh
peter555, Joo, fast är ju inte speciellt svårt att komma upp i en bra bit över 300 grader med en halvgammal spis, den som stod i föräldrars sommar stuga kunde smälta aluminium om man glömmde plattan på, den kom nog upp i 6-700 grader innan säkerhets thermostaten bröt (om den nu funkade över huvud taget......)...
I US är det väl mer vanligt med gasspisar ocks föreställer jag mig...
Så, man vet ju alldrig...

I US är det väl mer vanligt med gasspisar ocks föreställer jag mig...
Så, man vet ju alldrig...

Grym>> Bra idé, helt klart värt att prova. Om det fungerar så blir det ju en väldigt enkel produktionsmetod. Det gäller bara att jag kan hitta en sytråd som tål solljuset och 70 graders värme i 25 år...
Angående stämningen så uppfattade jag det som att pengarna skall täcka att alla som köpt teflonprodukter de senaste 20 åren skall bli informerade om farorna och om de så önskar få byta till en alternativ produkt... här läste jag:
http://www.usatoday.com/money/industrie ... flon_x.htm
Angående stämningen så uppfattade jag det som att pengarna skall täcka att alla som köpt teflonprodukter de senaste 20 åren skall bli informerade om farorna och om de så önskar få byta till en alternativ produkt... här läste jag:
http://www.usatoday.com/money/industrie ... flon_x.htm
- Mizzarrogh
Någon typ av glasfibertråd kanske skulle kunna funka?
Har för liknande långtidsgrejer (dock för lägre temptålihget) faktiskt använt vanligt buntband (av bättre kvalitet) i glasfiber (tror det går att dra ur enstaka trådar enkelt ur det, men tror binemedlen har olika temp. tålighet, men är ganska säker på att det inte bör vara något större problem att hitta som tål 70 grader, fins i vart fall stenull som tål över temperaturer på över 500 grader.)
Edit: Kolla även bindemedlets tålighet mot UV strålning!
Edit2: Kolfibertråd av lämplig kvalitet vore kanske ett bättre val, som bonus blir det snyggare.
Har för liknande långtidsgrejer (dock för lägre temptålihget) faktiskt använt vanligt buntband (av bättre kvalitet) i glasfiber (tror det går att dra ur enstaka trådar enkelt ur det, men tror binemedlen har olika temp. tålighet, men är ganska säker på att det inte bör vara något större problem att hitta som tål 70 grader, fins i vart fall stenull som tål över temperaturer på över 500 grader.)
Edit: Kolla även bindemedlets tålighet mot UV strålning!
Edit2: Kolfibertråd av lämplig kvalitet vore kanske ett bättre val, som bonus blir det snyggare.