Elektromagneter med trafoplåt kan ge starkare magneter per ytenhet än vad som är möjligt med neodymmagneter mm. Trafoplåt kan ha upp till 2.0 Tesla per m^2 magnetflöde (hårt mättat iofs) medans neodymmagneter (Elfas upgifter) kanske ligger på 1.2 T/m^2 - och detta har direkt inverkan på möjlig lyftkraft per ytenhet.
Hade man inte förr i skolans fysiklektioner just räkneexempel på att bygga elektomagneter med kanske 100-tal kg lyftkraft matat enbart med en 4.5 voltsbatteri som matning???
---
Skall du göra egna elektromagneter så är det bra om du har tillgång till metallfräs och metallsvarv - tänk på att hålla magetiska slingan sluten med så lite luftgap som möjligt dvs. U-form eller EI- lösning - redan vid 1 mm luftgap så har dragkraften sjunkigt till typ 10% mot när det ligger helt intill.
i brist på material och verktyg men vill försöka ändå så kan du alltid skrota en gammal EI-trafo - dvs försiktigt ryka ut plåtbladen (dom första är allra knepigaste - resten brukar gå bra) ur spolen då dom bruka ligga om lott vartannan riktning. När du har gjort det så sortera du E och I delarna i varsin bunt snyggt staplat och sticker tillbaka alla E-delarna i spolen igen och I-delarna skruvas ihop till en ankare.
Det viktiga är att ytorna när man lägger I mot E-delen är så jämna som möjligt för att få bort all luftgap - har du tillgång till metallfräs så kanske du skall gå ett varv med den för högre ytjämnhet. - men se till och spänn ihop bladen ordentligt i maskinstycket innan fräshuvudet börja tugga på den - annars blir det bara slavsylta av alltihop.
räkna också med att linda om trafospolen med många tunna varv med koppartråd - Hur många varv, vilken spänning, vilken ström och värmeutveckling för att nå nära kärnmättnad är förövrigt utmärk räkneövning i elläran och konsten att optimera - börja mäta temperaturen och hur många Watt trafon kan avge i värme utan att bli för varm (< 80 grader C) efter någon timmes drift med likström med den befintliga spolen innan du börja plocka isär - för beräkningarna senare så måste du veta hur mycket förluster som kan accepteras för att senare kunna välja tråddiameter, spänning och ström.
För magnetfältet i sig så är elektrmagneten bara intresserad av strömmen och så många varv som möjligt i lindningsutrymmet, magnetflödet beskrivs ofta just som amperevarav - dvs. få varv och mycket ström eller många varv och liten ström för samma magnetstyrka..