röksug med filter.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, och Aktivt kol kan nog funka.

---------
Fritz, Sätt in en centralfläkt (tex en stor centrifugalfläkt som leder den skämda luften utomhus, liknande sitter i svetssalen där jag jobbar nu, utöver punktutsugen, lödrök iof kvantitativt sett mindre men är nog fullt jämförbart, eller tom mer skadligt än rök från migsvetsning och liknande skulle jag tippa på... Pumpa inte runt den i rummet utan ordentligt filter om ni håller på i större skala än ren hobby!!) om det inte går att ordna punktustsug vis stationerna (eller ännu bättre bäggedera) :shock:

Har för mig dendär smörjan kan ge lungskador och andra roliga saker på sikt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jag testade med ett gasfilter och det fungerar faktiskt ganska bra. men det tar inte bort någon rök. men lukten försvinner.
pwrup

Inlägg av pwrup »

Någon som vet var man kan hitta en luftslang ca 4..8 cm i diameter för användning i lödröksutsug i Göteborg eller via "nätet" ?
Behöver förstås inte tåla högt tryck, utomhusväder etc..
Användarvisningsbild
Pehr

Inlägg av Pehr »

Varför inte en sån här

Jag har en liknande från conrad och den funkar 0k om man sitter och löder nära.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Verkar vara filter med aktivt kol till den. Lösa filter var ju inte heller så dyra (under 60:-) om man vill labba själv.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jag uppdaterade min röksug med ett fritös-filter från ÖoB för 32kr och det tar bort all befintlig lukt. ett bra tipps att köpa.
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Tar den bort röken? Måste man det? Det blir ju nästan ingen när den gått genom fläkten.
Användarvisningsbild
Pehr

Inlägg av Pehr »

Det finns fortfarande partiklar kvar i luften...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hadde för mig att jag skrivit något i tråden, men det kom nog på avvägar

kolfilter är nog vettigt för lukt, men för att ha lite livslängd på ett sådant vore det nog vettigt att ha ett f7 eller bättre vanligt filter innan, ett f9 annvänds tillexempelvis för sterila miljöer, vore värt att prova

en sak jagh skulle vilja ha vore en recirkulerande modell av dragskåp men omvänt flöde

ha en arbetsbänk som man suger ner luften i och för det till fläkt, filter + kolfilter och ut med det i ovankant för att dra det neråt så man får bort lödröken
troligtvis så borde man kunna ha rimligt lite med väggar, exempelvis fast vägg bakåt och lite smått vid sidorna, behöver ju inte vara helt perfekt
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

röken finns kvar men det luktar inget. ska se om jag kan lyckas bygga en sugsnabel av en skrivbordslampa och en slang
Användarvisningsbild
GrodanB
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

Denna tänkte jag på direkt när jag såg denna tråd

Kostar ca 25 EUR från tyskland...

Skall nog beställa från dem till våren så jag kollade upp vad som fanns i övrigt... Har köpt en lödstation från dem med lödröksug... fattar inte hur jag kunde löda innan jag hade den...
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Jag fick av en slump se attELFAsäljer dylika saker, och som förväntat kostar det aningen mer än vad dom iPeHrsochGrodanBslänkar gör. :shock:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Men så är det väl i ärlighetens namn inte heller riktigt rättvist att jämföra dessa modeller med föregående, mycket av det elfa saluför är profsmodeller för yrkes och industribruk.

Edit: Vissa av de dyraste modellerna elfa saluför är även avsedda att användas vid (yrkes)arbeten med lösningsmedel och liknande.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Rättvist, nä kanske inte. Men jag tycker det är trevligt att jämföra hur mycket man kan spara på billigare lösningar för något som fortfarande uppfyller önskad funktion.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, kör man hobby/själv, så funkar det ju, men om man tex har anställda gäller ofta andra regler och förutsättningar (tex skyddsföreskrifter gällande arbetsmiljö, osv..).
Skriv svar