"...framför allt om jag måste och inte för att jag vill"
Så evigt jävla sant! Med lust kan man lära sig precis vad som helst, med olust kan man inte lära ett skit.
Men jag håller med i övrigt: mycket blir enklare med en mikroprocessor.
8 bitar till 3 LED-segment, i princip 0 till 255 decimalt
Jag kan rekommendera en PIC + MAX7219. Gjorde en sådan för några veckor sedan, och om du vill slippa sätta dig in i hur programmering av PIC funkar, så kan jag göra iordning några åt dig (om det är en liten serie du tänker göra, vill säga) På så vis får du precis det du vill ha i bara två DIL-kapslar. 1 yttre motstånd för att reglera strömmen till LEDarna bara.
/Eriond
/Eriond
Nja... Tackar för erbjudandet, men någon serie - Naej, det var inte tanken riktigt...
Ska (Skulle) ha det till ett 24- portars kort för att visa dec- värdet på 8 bitar bara... Lixom ingen stor grej direkt.
Men efter kollat runt lite efter tillgängligheten, vilket var näst intill obefintligt, eller snordyrt (Typ 60 kr per krets för 185:orna!!!), bestämde jag mig för att helt skita i det och köra med LED-bar's och ULN2003A istället...
Lite enklare att omräkna från binärt än att lösa det krets-vägen, billigare också.
Det är bara jag som ska veta värderna ändå så... Plus åxå att kortet kommer att sitta i burken ändå så och inte synas förutom när man sitter å pular förstås.
Fick iaf tag i några ritningar, så om jag kommer över såna kretsar i framtiden och får behovet igen så vet jag iaf hur jag ska göra.
Ska (Skulle) ha det till ett 24- portars kort för att visa dec- värdet på 8 bitar bara... Lixom ingen stor grej direkt.
Men efter kollat runt lite efter tillgängligheten, vilket var näst intill obefintligt, eller snordyrt (Typ 60 kr per krets för 185:orna!!!), bestämde jag mig för att helt skita i det och köra med LED-bar's och ULN2003A istället...
Lite enklare att omräkna från binärt än att lösa det krets-vägen, billigare också.
Det är bara jag som ska veta värderna ändå så... Plus åxå att kortet kommer att sitta i burken ändå så och inte synas förutom när man sitter å pular förstås.
Fick iaf tag i några ritningar, så om jag kommer över såna kretsar i framtiden och får behovet igen så vet jag iaf hur jag ska göra.